Gör som Mikael säger och sätt flera JFB.

Man skall inte försöka komma undan kravet på JFB, dom skyddar både egendom och liv. Nästa gång kanske ditt eller någons i din familj.

Själv har jag fyra JFB i huset.

Värmepumpen och vattenpumparna ligger på en 300 mA brandskyddsautomat.

Elvärmen, elpatron i VVB, frostvakter mm ligger på en egen JFB sig för att skapa redundans.

Resten av huset är fördelat på ytterligare två JFB så det inte blir beckmörkt vid jordfel.

Sedan blir det nog en femte JFB eller möjligen endast en tvåpolig brytare för utomhusbelysningen, men det är ett senare projekt.
 
Mikael_L
from92 skrev:
Okej, så det blir en olaglig installation om man gör på det viset jag föreslog?
Men kan man göra en grupp med JFB som täcker alla uttag, kök, badrum och utomhus och en som täcker takbelysning, pumpar, vvb, kyl/frys, värmeelement som INTE har JFB?

Dvs Komma undan att ha JFB på något av följande: takbelysning, pump, vvb, kyl/frys, datauttag, värmeelement?
Fast ansluten pump är ju ett helt tillåtet undantag, men det rekommenderas ju inte heller att utesluta pumpar från JFB-skydd.
Fast ansluten takbelysning är kanske kanske kanske ett godkänt undantag med, jag bollar frågan vidare till de mer kunniga. Men i vilket fall är det i alla fall en urbota dum lösning.
Det skulle medföra att man alltså inte får byta till ej fast ansluten belysning utan att samtidigt installera JFB. Och hur stor chans tror du att någon framtida ägare av huset är medveten om detta?

Sektionera är som sagt en bra ide. Man behöver öht taget inte vara av direkt nervös natur för att se fördelarna med två JFB.
Däremot tycker jag det att överdriva att ha massor med olika JFB och PSA (personskyddsautomat http://download.hager.com/Hager.se/files_download/personskydd.pdf)

Men jag ska väl inte säga så mycket innan jag vet var jag hamnar själv ... :blushing: :rolleyes:
 
..finns det tydligen nuförtiden hörde jag när jag lyssnade på Arge Snickaren.

Kanske kan vara något för den som är rädd för tjuvutlösningar (alternativt dom som gillar tre kyssar i rad :p)
 
Efter informationen som kom för några veckor sedan om att många jordfelsbrytare i husen inte löser ut när dom ska kanske det vore mer motiverat att seriekoppla än parallell koppla sina jordfelsbrytare i installationen. Allt för att öka personskyddet. ;) Så gärna två jordfelsbrytare men seriekopplade. ;)
 
cem77 skrev:
Efter informationen som kom för några veckor sedan om att många jordfelsbrytare i husen inte löser ut när dom ska kanske det vore mer motiverat att seriekoppla än parallell koppla sina jordfelsbrytare i installationen. Allt för att öka personskyddet. ;) Så gärna två jordfelsbrytare men seriekopplade. ;)
Seriekopplade JFB kan få för sig att arbeta mot varandra, inget att rekomendera. Sen om man läser om dom 7% som var kollade så handlar det om att ägarna inte motionerar dom, även fast man har JFB så har man ett ansvar själv att dom funkar.
 
* Okej, så pump är tillåtet att utesluta? (Har nämligen hestar och deras vatten får inte under några omständigheter brytas i onödan.)

* Var kyl/frys också tillåtet att utesluta från JFB (är ju inte roligt om man kommer hem från semestern så är all mat är förstörd pga att JFB löst ut för något helt annat.)

* Hur var det med datauttag?, har nämligen 3 servrar som är ganska känsliga för avbrott..

DVS dessa saker är de jag verkligen vill utesluta och jag har goda anledningar till det ^^. Självklart kommer alla dessa saker jordas, så risken är ju inte så stor endå!

* Har en sista fråga. Jag vill ej ha automatsäkringar (föredrar vanliga proppar) och undrar då hur man gör om man vill ha ex 3 grupper, två med var sin JFB och 1 utan. Vad jag vet så sitter alla proppar på ex fas 1 på samma skena (iaf på äldre centraler), hur gör man då om man vill ha 2JFB grupper och en grupp utan?

Mikael_L skrev:
Och hur stor chans tror du att någon framtida ägare av huset är medveten om detta?
Självklart kommer allt att dokumenteras mycket omsorgsfullt i form av en tavla vid centralen där det kommer vara markerat tydligt vad som är oskyddat respektive skyddat av JFB.
 
Redigerat:
Endast fast ansluten material får anslutas utanför JFB, t.ex värmepanna o dyl. Allt som är anslutet via uttag i någon form (se inlägg #6) ska skyddas med JFB. Det inkluderar då kyl/frys och dator.

Jag tror inte du behöver vara så orolig för tjyvlösning av JFBer bara du separerar dom källor som riskerar att lösa den (uttag utomhus och andra stora förbrukare som värmepumpar).

Flera JFBer i en gammal diazedcentral kan vara lite problematiskt ja. Vet inte hur man löser det praktiskt, t.ex om det går/är lämpligt att såga av fasskenan. Det måste finnas en 2-skruvs anslutning för fasledaren på varje del. Dessutom behövs en nollskena per JFB.
 
Bo.Siltberg skrev:
Flera JFBer i en gammal diazedcentral kan vara lite problematiskt ja. Vet inte hur man löser det praktiskt, t.ex om det går/är lämpligt att såga av fasskenan. Det måste finnas en 2-skruvs anslutning för fasledaren på varje del. Dessutom behövs en nollskena per JFB.
Hur gör man om man har gemensam jord och nollskena? Vad jag vet så har man isf ofta en skena över?
 
Hmmm, nu vet jag inte om jag blandat begrepp här nu men om jag inte minns fel från senaste kursen om föreskrifterna så var det krav på JFB på allmänuttag, alltså uttag ständigt tillängliga för lekman och då uteslöts uttag för kyl/frys, fläkt, micro. Inte för att det egentligen spelar någon roll för JFB ser man ju till att ha på allt ändå när man pillar central.
Det var i alla fall tolkningen både vi och kursledaren hade.

Jag har separat JFB på dom uttag som går till dator och kringutrustning, det funkar bra.
 
from92 skrev:
Hur gör man om man har gemensam jord och nollskena? Vad jag vet så har man isf ofta en skena över?
Man separerar skenorna. Men nu är du inne på saker du absolut inte bör göra själv och jag tycker att du borde skaffa dig en central med dvärgbrytare, allt blir mycket enklare då.
 
Glufsglufs skrev:
Man separerar skenorna. Men nu är du inne på saker du absolut inte bör göra själv och jag tycker att du borde skaffa dig en central med dvärgbrytare, allt blir mycket enklare då.
Jag föredrar dock vanliga proppar, men vad jag vet finns det även centraler som har grupper som redan är separerade så man kan ha upp till 3 jfb. Tycker inte om automatsäkringar, och de slits ut efter ett tag, vad jag vet. Också enklare att expandera enligt min mening med vanligt proppskåp, bara man har en stor central behövs ju enbart bottenplattor om man vill lägga till nya grupper, så föredrar det. Också mycket enklare att säkra upp sig. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
from92 skrev:
* Okej, så pump är tillåtet att utesluta? (Har nämligen hestar och deras vatten får inte under några omständigheter brytas i onödan.)

* Var kyl/frys också tillåtet att utesluta från JFB (är ju inte roligt om man kommer hem från semestern så är all mat är förstörd pga att JFB löst ut för något helt annat.)

* Hur var det med datauttag?, har nämligen 3 servrar som är ganska känsliga för avbrott..
Ärligt talat får du antingen sluta ängslas eller sluta tjafsa ... *strängt !!! .... hrmm*

Så här går det till i din elmiljö.
Du sätter en (eller möjligen två) JFB som skyddar hela centralen, förutom följande grupper, som får sitta på egen JFB eller PSA.
Kyl/frys på egen PSA.
Datorer på egen PSA (jag antar att du har UPS också, då elavbrott är många många ggr vanligare än JFB-avbrott! :p)
Slutligen pumpen: egen JFB om det är trefas, egen PSA om det är enfas.
Är den fast inkopplad (ingen stickpropp) så kan den vara utan JFB, men en 300mA JFB kan ändå vara bra så det inte kan börja brinna i pumpen.

Har du (vill du ha) porslinsgängsäkringar i övrigt, sätter du dessa JFB/PSA'er i en egen DIN-låda bredvid centralen.
 
Glufsglufs skrev:
Hmmm, nu vet jag inte om jag blandat begrepp här nu men om jag inte minns fel från senaste kursen om föreskrifterna så var det krav på JFB på allmänuttag, alltså uttag ständigt tillängliga för lekman och då uteslöts uttag för kyl/frys, fläkt, micro. Inte för att det egentligen spelar någon roll för JFB ser man ju till att ha på allt ändå när man pillar central.
Det var i alla fall tolkningen både vi och kursledaren hade.

Jag har separat JFB på dom uttag som går till dator och kringutrustning, det funkar bra.
Så var det i utgåva 1 och fortfarande vid utvidgning av bef. Anläggning. I nybyggnad ska alla Uttag skyddas av jfb i bostäder. Alltså hus byggda efter 1:à april
 
Mikael_L skrev:
Ärligt talat får du antingen sluta ängslas eller sluta tjafsa ... *strängt !!! .... hrmm*
Vadå sluta tjafsa, ja frågar ju bara vad som gäller för regler enligt lagen! Jag frågar inte om era åsikter, helst skulle jag vara utan jfb, men eftersom det är lag så undrar jag endast vad man kan komma undan att ha det på. q(;^;)p

Jo, låter förvisso bra för övrigt att dela upp det, det hade jag tänkt göra. Har sett en del proppskåp med olika grupper och jfb i själva proppskåpet, får återkomma med bild på hur jag menar. :)
 
Redigerat:
I all välmening - det låter som om doktorn borde ordinera 92V i 0.4s - du har 95% chans att överleva. Därefter i 30ms - du kommer att sprattla lite men du överlever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.