Mikael_L
from92 skrev:
Vadå sluta tjafsa, ja frågar ju bara vad som gäller för regler enligt lagen!
Ja ordet tjafsa var inte så allvarligt menat, men i text går ju skämt och ironi ofta inte fram.

Men lagen säger att allt ska skyddas av JFB idag.
Undantagen är fast inkopplad utrustning, alltså att det krävs skruvmejsel för att koppla loss apparaten från elnätet. Dessa apparater kräver rätt ofta säkerhetsbrytare istället. :) (Vilket inte är samma som en vanlig strömbrytare)
Det andra undantaget är utrustning avsäkrad 35 A (eller 32A eller 30A ???), vilket ampere det nu än var så har du i vilket fall inte det till kyl/frys eller datorerna ...

Så den enkla minnesregeln är helt enkelt JFB till allt.
Undantagen är få (och dessutom ofta onödiga eller idiotiska)
 
Glufsglufs skrev:
Seriekopplade JFB kan få för sig att arbeta mot varandra, inget att rekomendera. Sen om man läser om dom 7% som var kollade så handlar det om att ägarna inte motionerar dom, även fast man har JFB så har man ett ansvar själv att dom funkar.
GG, kan du förklara hur 2 st JFB skulle kunna motarbeta varandra, förklara rent tekniskt. Sedan att BÅDA troligen löser ut samtidigt är en annan sak men att den ena skulle trassla till det för den andra finns INGEN förklaring för.

Protte
 
from92 skrev:
* Okej, så pump är tillåtet att utesluta? (Har nämligen hestar och deras vatten får inte under några omständigheter brytas i onödan.)

* Var kyl/frys också tillåtet att utesluta från JFB (är ju inte roligt om man kommer hem från semestern så är all mat är förstörd pga att JFB löst ut för något helt annat.)

* Hur var det med datauttag?, har nämligen 3 servrar som är ganska känsliga för avbrott..

DVS dessa saker är de jag verkligen vill utesluta och jag har goda anledningar till det ^^. Självklart kommer alla dessa saker jordas, så risken är ju inte så stor endå!

* Har en sista fråga. Jag vill ej ha automatsäkringar (föredrar vanliga proppar) och undrar då hur man gör om man vill ha ex 3 grupper, två med var sin JFB och 1 utan. Vad jag vet så sitter alla proppar på ex fas 1 på samma skena (iaf på äldre centraler), hur gör man då om man vill ha 2JFB grupper och en grupp utan?


Självklart kommer allt att dokumenteras mycket omsorgsfullt i form av en tavla vid centralen där det kommer vara markerat tydligt vad som är oskyddat respektive skyddat av JFB.

Har du hästar borde du vara än mer nödvändig om att montera JFB då hästar är känslig (känsligast bland våra husdjur?) för ström.

Sedan kan jag inte tänka mig att hästar skulle må så förfärligt illa att bli utan vatten några timmar (från det att trycket i hydroforen är slut tills du ska utfodra igen). Dessutom så är isolationsfel i en torrt uppställd trefasmotor så oerhört sällsynt så det går inte att ange i hela procent. Är det en dränkbar pump så är risken lite större.

Vi har haft betydligt fler elavbrott OCH havererade datornätdelar än att den enda JFB i bostaden har löst.

Protte
 
Glufsglufs skrev:
Hmmm, nu vet jag inte om jag blandat begrepp här nu men om jag inte minns fel från senaste kursen om föreskrifterna så var det krav på JFB på allmänuttag, alltså uttag ständigt tillängliga för lekman och då uteslöts uttag för kyl/frys, fläkt, micro.
Alla verkar skriva olika :S
Vissa säger JFB på allt som ej är fast installerat, andra endast för vissa uttag ^^?
Någon som har lust att kolla upp vad som gäller, kan vara bra att veta :)
 
Det är inte så mycket att dela på, JFB är inte att likna vid jävulen, så mycket elände skapar den inte. Sätt JFB på ALLT.

Eller så installerar du ingen, en gammal anläggning har inte krav på JFB.

Protte
 
from92 skrev:
Alla verkar skriva olika :S
Vissa säger JFB på allt som ej är fast installerat, andra endast för vissa uttag ^^?
Någon som har lust att kolla upp vad som gäller, kan vara bra att veta :)
Finns ingen anledning att försöka hitta kryphål för att slippa sätta jordfelsbrytare! Finns flera olika sätt att få en driftsäkrare anläggning.

* Dela upp på flera JFB
* Sätt JFB med automatisk återställning
* Sätt hjälpkontakt på JFB som startar en stor siren vid jordfel (och/eller styrutrustning som skickar SMS till dig vid jordfel.
 
prototypen skrev:
GG, kan du förklara hur 2 st JFB skulle kunna motarbeta varandra, förklara rent tekniskt. Sedan att BÅDA troligen löser ut samtidigt är en annan sak men att den ena skulle trassla till det för den andra finns INGEN förklaring för.

Protte
Näpp, kan inte förklara, bara felsökt på anläggningar det varit så och löst problemet genom att inte ha dom i serie. Men det är ju ett problem om den ena löser och därmed tar med sig den andra som inte borde lösa vid det tillfället så vad är ditt problem med inlägget? Fortfarande inget att rekomendera eller gör du det?
 
from92 skrev:
Alla verkar skriva olika :S
Vissa säger JFB på allt som ej är fast installerat, andra endast för vissa uttag ^^?
Någon som har lust att kolla upp vad som gäller, kan vara bra att veta :)
Väldigt enkelt att citera och utgå från något när man inte tar hela citatet va? Läs hela och du ser att ingen här rekomenderar att utesluta något, även jag.
 
spinout skrev:
Så var det i utgåva 1 och fortfarande vid utvidgning av bef. Anläggning. I nybyggnad ska alla Uttag skyddas av jfb i bostäder. Alltså hus byggda efter 1:à april
Mmm...så är det och i kontorslokaler och andra liknande utrymmen så på uttag tillgängliga för lekman.
 
from92 skrev:
Jag föredrar dock vanliga proppar, men vad jag vet finns det även centraler som har grupper som redan är separerade så man kan ha upp till 3 jfb. Tycker inte om automatsäkringar, och de slits ut efter ett tag, vad jag vet. Också enklare att expandera enligt min mening med vanligt proppskåp, bara man har en stor central behövs ju enbart bottenplattor om man vill lägga till nya grupper, så föredrar det. Också mycket enklare att säkra upp sig. :)
Dvärgbrytare slits bara när dom löser ut och då ska det ju vara fel i anläggningen och är det fel i anläggningen så "går" ju propparna också. En säkring av kvallité håller utan problem i 15 st utlösningar (enl. Hager). Sen är det ju 100 ggr enklare att bygga ut med en normcentral än en plåtcentral. Även om man behöver större utrymme så byter man ju bara ut "skalet", säkringar, JFB och annat krafs man vill ha i centralen flyttar man ju bara över.
Och varför säkra upp sig? Om du ska upp till 16A från 10A så måste ju trådar ändå bytas och i en normcentral så lossar man två skruvar och pillar bort säkringen.
 
Glufsglufs skrev:
Dvärgbrytare slits bara när dom löser ut och då ska det ju vara fel i anläggningen och är det fel i anläggningen så "går" ju propparna också. En säkring av kvallité håller utan problem i 15 st utlösningar (enl. Hager).
Är det inte dessutom så att det är när säkringen löser på grund av ren kortslutning som den slits nämnvärt? Om den löser på grund av måttlig överlast tål den många fler gånger.

Om man har en i grunden dålig anläggning med feldimensionerade säkringar, diverse krypströmmar, kanske en stor frekvensomriktare och har för vana att lämna skarvsladdar ute i regnet när de är anslutna så har man ett recept på problem både med och utan jordfelsbrytare. En välbyggd elanläggning kan fungera mycket bra både med och utan jordfelsbrytare. Kalla mig naiv den som vill men jag tror att jordfelsbrytare betydligt oftare löser ut på grund av ett jordfel än bara för skojs skull. En bra elanläggning har inte jordfel.

Erik
 
Avemo skrev:
Är det inte dessutom så att det är när säkringen löser på grund av ren kortslutning som den slits nämnvärt? Om den löser på grund av måttlig överlast tål den många fler gånger.

Om man har en i grunden dålig anläggning med feldimensionerade säkringar, diverse krypströmmar, kanske en stor frekvensomriktare och har för vana att lämna skarvsladdar ute i regnet när de är anslutna så har man ett recept på problem både med och utan jordfelsbrytare. En välbyggd elanläggning kan fungera mycket bra både med och utan jordfelsbrytare. Kalla mig naiv den som vill men jag tror att jordfelsbrytare betydligt oftare löser ut på grund av ett jordfel än bara för skojs skull. En bra elanläggning har inte jordfel.

Erik
Ja, det är beräknat på regelrätta kortslutningar då det färdas överströmmar i säkringen. Lite överlast sliter inte nämnvärt men, om man nu vill byta proppar då och då istället för att bara peta upp knappen så är det ju upp till var och en, jag bytte just bara för att den dagen man eventuellt skulle vara utan propp så är det ju lite drygt, sen så har min JFB inte löst på 6 år och endast en säkring har löst på dessa 6 år sen jag installerade, så ja, en bra anläggning är ju aldrig några problem.
 
Personligen skulle jag välja en vanlig central med smältsäkringar. Men kan förvisso hålla med er om att det är en smaksak. Men har sett vanliga centraler som har jfb i sig, och inte på sidan om.
Jag tycker det blir lättare och billigare vid utbyggnad av vanlig central, så länge man har en lite större än vad som precis behövs :) Dvs man kan ju ha en stor med ca 9-18 proppar lediga och då blir utbyggnad mycket enklare och billigare än med dvärgbrytare. Men ser både för och nackdelar med båda men jag skulle välja en med smältsäkringar.
 
from92 skrev:
Personligen skulle jag välja en vanlig central med smältsäkringar. Men kan förvisso hålla med er om att det är en smaksak. Men har sett vanliga centraler som har jfb i sig, och inte på sidan om.
Jag tycker det blir lättare och billigare vid utbyggnad av vanlig central, så länge man har en lite större än vad som precis behövs :) Dvs man kan ju ha en stor med ca 9-18 proppar lediga och då blir utbyggnad mycket enklare och billigare än med dvärgbrytare. Men ser både för och nackdelar med båda men jag skulle välja en med smältsäkringar.
Hur kan du får en utbyggnad av plåtcentral med smältsäkringar billigare än en utbyggnad med normcentral och dvärgbrytare? Jag förstår inte.
 
Ang jordfelsbrytare (och även andra säkringar) för viktiga system för djur: Rätt lösning är att ha 30mA jordfelsbrytare + dvärgbrytare alt personskyddsautomater och komplettera med hjälpkontakter kopplade till ett larmsystem. Djur som hästar och kor är mycket känsliga för strömgenomgång och bör skyddas.

Vad gäller datorer så är personskyddsautomater alternativt jordfelsbrytare per grupp eller uttag lämpliga. Jordfelsbrytare löser ut när det behövs för att skydda liv och lem eller utrustning, inte utan anledning.

(I serverhallen har vi ca 15 personskyddsautomater på ca 30 servrar. Ingen tjuvutlösning på många år. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.