Eh...vet du egentligen vad svensk standard är? Ett regelverk med riktlinjer som tex talar om hur många uttag du bör sätta i ett rum beroende på antal kvadratmeter osv.

Det du snackar om är vad som gällde fram till 2004 och fanns i blå boken.

Nuvarande SS är framtagen av SEK och innebär bara riktlinjer, inget om elsäkerhet.

Sen är det fortfarande så att en elektriker ska ALLTID göra egenkontroller som täcker myndigheters regler och krav, för elsäkerhetens skull.

Ska man följa SS till punkt och pricka så lär det inte finnas många nöjda kunder sen.

SS underlättar egentligen för kontraktsskrivning mellan firma och kund, man har något att utgå ifrån.
Så läs igenom föreskrifterna från elsäkerhetsverket så inser du vad skillnaden är.

Och jag nämner återigen, elektrikern ska alltid göra egenkontroller!!!! Vare sig du placerar ett uttag efter SS rekomendationer på höjd och antal i ett utrymme eller efter kundens egna önskemål.

SS ändras konternuerligt då det dyker upp nya produkter och/eller förbättrande sådana medans föreskrifterna för elsäkerhet är densamma (än så länge sen 2004)

Om det är problem att förstå det jag skrev så kan man enkelt ringa elsäkerhetsverket och fråga.
 
Glufsglufs skrev:
Eh...vet du egentligen vad svensk standard är? Ett regelverk med riktlinjer som tex talar om hur många uttag du bör sätta i ett rum beroende på antal kvadratmeter osv.

Det du snackar om är vad som gällde fram till 2004 och fanns i blå boken.

Nuvarande SS är framtagen av SEK och innebär bara riktlinjer, inget om elsäkerhet.

Sen är det fortfarande så att en elektriker ska ALLTID göra egenkontroller som täcker myndigheters regler och krav, för elsäkerhetens skull.

Ska man följa SS till punkt och pricka så lär det inte finnas många nöjda kunder sen.

SS underlättar egentligen för kontraktsskrivning mellan firma och kund, man har något att utgå ifrån.
Så läs igenom föreskrifterna från elsäkerhetsverket så inser du vad skillnaden är.

Och jag nämner återigen, elektrikern ska alltid göra egenkontroller!!!! Vare sig du placerar ett uttag efter SS rekomendationer på höjd och antal i ett utrymme eller efter kundens egna önskemål.

SS ändras konternuerligt då det dyker upp nya produkter och/eller förbättrande sådana medans föreskrifterna för elsäkerhet är densamma (än så länge sen 2004)

Om det är problem att förstå det jag skrev så kan man enkelt ringa elsäkerhetsverket och fråga.
Japp det vet jag... SS 436 40 00 är tex en standard...
Den texten jag klippte in här kommer från föreskrift 2006:1
Nu gällande föreskrift om hur anläggningar ska vara utförda ELSÄK-FS 2008:1
där står så här:
2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk
praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa
föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på
elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra
bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses
anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat
visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk
standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet
dokumenteras.


Läs stycket som jag har fet markerat. Jag tycker det är solklart att du ska följa standarden, följer du inte standarden så måste du dokumentera detta!

Så vad 2004 och blå boken har med saken att göra vet jag inte...??

Här har du länken till föreskrifterna: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Foreskrifter/Starkstromsforeskrifter/
 
Redigerat:
För någon månad sedan gick jag i samma tankar och var också lite osäker om reglerna kring jordfelsbrytare i utgåva 2. Om det gäller vid alla installationer efter 1:april 2010 eller bara i installationer uppförda efter 1:a april 2010?
Jag mailade Mats Jonsson som skrivit boken "Elinstallationsregler 101 frågor och svar"
Läs fråga och hans svar enl. nedan:

Min fråga:
Jag har läst din bok 104 frågor och svar, och har hittat mycket nytta i den. Men det är en fråga som jag dock saknar och som jag inte får ett glasklart svar på av någon.
Det gäller reglerna under "411.3.3 Tilläggsskydd", där står att jordfelsbrytare inte får frångås där:
ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.
Jag tolkar detta som att all komplettation av uttag i bostäder måste föregås av jordfelsbrytare. Även sånt man tidigare kunde undanta, som kyl, frys och spis.

Jag arbetar mycket åt det kommunala bostadsbolaget, som har ett 1000-tal hyreslägenheter i orten. När dom bytar spis så passar vi på att sätta spisuttag istället för fast anslutning. Är jag verkligen i detta läget tvungen att installera jordfelsbrytare?
Jag läste behörigheten för ett år sedan och min lärare menar att uttag som servar en specifik apparat är per definition en fast anslutning och kan därför behandlas som om den är fast ansluten. -Jag tolkar emellertid reglerna så, att hans påstående inte håller. Hur ser du på saken?
Mats Jonssons svar:
Först: vilka regler styr utförandet?
I botten finns Elsäkerhetsverkets föreskrifter om utförande av elinstallationer, ELSÄK-FS 2008:1. Dessa föreskrifter måste man följa. Föreskrifterna innehåller få detaljer om hur man ska utföra installationen och för detaljer hänvisar föreskrifterna till svensk standard.
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 är exempel på svensk standard som visar på hur man kan utföra en elinstallation om man vill vara säker på att installationen kommer att ge en betryggande säkerhet.
I Elsäkerhetsverkets föreskrifter finns dock vissa bestämmelser om jordfelsbrytare. Se § 4 i 4 kap ELSÄK-FS 2008:1. Föreskrifterna bifogas.
Av föreskrifterna framgår att alla uttag med märkström tom 16 A placerade i bostäder, förskolor, grundskolor, fritids- och daghem ska vara skyddade av jordfelsbrytare med högsta märkutlösningsström 30 mA. I princip medges endast undantag om ett avbrott skulle medföra allvarliga konsekvenser, t ex för larmutrustningar. Dessa bestämmelser gäller i första hand vid nyuppförande av en installation. Elsäkerhetsverket svarade år 2000 att man normalt inte medgav undantag för kyl, frys med mera. Ett avbrott i dessa kretsar medför inga allvarliga konsekvenser, endast en mindre ekonomisk skada som normalt ersätts av försäkringsbolag.
Av föreskrifternas ikraftträdandebestämmelser (sista sidan) framgår att bestämmelserna om jordfelsbrytare inte måste tillämpas vid utvidgning eller underhåll av en befintlig installation.

Detta blir alltså svar på din första fråga. Du får utvidga en befintlig installation utan att de nya uttagen måste skyddas av jordfelsbrytare. Du får även byta en fast anslutning för spis till ett uttag utan att du använder jordfelsbrytare.
Kravet på jordfelsbrytare i elinstallationsreglerna kan anses vara mer långtgående då man allmänt talar om uttag oberoende av var uttaget är placerat. Fordringarna i standarden gäller alltså även kontor och industri. Inom kontor och industri kan man under vissa förutsättningar få göra undantag, t ex för att ansluta en vissa apparat i provrum och liknande där användandet sker av en fackkunnig eller instruerad person.
Jag håller inte med din lärare, ett uttag är ett uttag. Om jag har ett särskilt behov av att undanta ett uttag från kravet på jordfelsbrytare måste man beakta möjligheterna för att uttaget kan komma att användas för allmänbruk av lekmän. Normalt vill jag ha en riskhantering där man bedömer om uttaget kan komma att användas av andra än fackkunniga eller instruerade personer. Om man undantar uttag från jordfelsbrytare ställer det normalt krav på innehavarens organisation.
 
Mer än intressant och tack för infon!

/Kent
 
Glufsglufs skrev:
Eh...vet du egentligen vad svensk standard är? Ett regelverk med riktlinjer som tex talar om hur många uttag du bör sätta i ett rum beroende på antal kvadratmeter osv.

Det du snackar om är vad som gällde fram till 2004 och fanns i blå boken.

Nuvarande SS är framtagen av SEK och innebär bara riktlinjer, inget om elsäkerhet.

Sen är det fortfarande så att en elektriker ska ALLTID göra egenkontroller som täcker myndigheters regler och krav, för elsäkerhetens skull.

Ska man följa SS till punkt och pricka så lär det inte finnas många nöjda kunder sen.

SS underlättar egentligen för kontraktsskrivning mellan firma och kund, man har något att utgå ifrån.
Så läs igenom föreskrifterna från elsäkerhetsverket så inser du vad skillnaden är.

Och jag nämner återigen, elektrikern ska alltid göra egenkontroller!!!! Vare sig du placerar ett uttag efter SS rekomendationer på höjd och antal i ett utrymme eller efter kundens egna önskemål.

SS ändras konternuerligt då det dyker upp nya produkter och/eller förbättrande sådana medans föreskrifterna för elsäkerhet är densamma (än så länge sen 2004)

Om det är problem att förstå det jag skrev så kan man enkelt ringa elsäkerhetsverket och fråga.
Jag tror du är lite ute och cyklar. Ni snackar om olika saker. Akzid menar att man ska följa SS4364000 (Elinstallationsreglerna). Och du pratar om höjd på uttag osv (som brukar stå i handlingar till nybyggnad villa osv, antal uttag osv "enligt svensk standard")
 
Mikael_L
Blandar inte någon ihop
SS 4364000 - Elinstallationsreglerna. Elinstallationer för lågspänning - Utförande av elinstallationer för lågspänning
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=69168

och

SS 4370146 - Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=24989

(Och nu hoppas jag att jag inte råkade ta fel standarder och rörde ihop det ännu mer :blushing: ;))
 
Ja, det jag sagt hela tiden är att föreskrifterna och SS är inte samma sak och att en elektriker ska göra sina egenkontroller vilket han nu än följer. Det föreskrifterna säger om SS är att om man följer dom så har man gjort ett arbete enligt en branchöverenskommen standard och man kan inte klandras för att man gjort något fel. Sen om kunden vill att man ska göra på annat vis än vad som står i SS så kan man göra det så länge som man inte motgår fastlagda elsäkerhetsföreskrifter vilka inte innefattas i SS.
Därefter ska elektriken göra brukliga kontroller och dokumentationer men det ska ALLTID göras vilket fall som helst.

Det jag menar är att man har inte en 100% säker anläggning bara för att SS har följts och man kan lika gärna få en 100% anläggning utan att SS följs.

SS är riktlinjer, ingen lag.

Regler för elsäkerhet läser man i ELSÄK, inte SS och visst kan SS användas som ett komplement. Jämför ordet standard med ordet föreskrift. Bara för att föreskrifterna hänvisar till en standard så blir inte denna standard en lag, endast en riktlinje.

Det Akzid inte förstått är att kontroller och dokumentation alltid skall göras vilket som.
 
Jag kan tillägga om kontroller och dokumentation.

Krav på kontroll av elinstallationsarbete finns i elinstallationsförordningen (1990:806).
Elinstallatören ska se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.”
Det finns allstå ingen hänvisning till svensk standard eller tal om "god elsäkerhetsteknisk praxis".

Det är alltså i princip upp till elinstallatören att välja vilken eller vilka kontroller som ska utföras! (Så länge man uppfyller kravet på "betryggande omfattning")
 
Det lät från början som om du tog ganska lätt på SS, och fortfarande gör det? Jag inbillar mig att det blir en betydligt säkrare installation om man följer SS jämfört med en egenpåhittad installation. Jag tror inte vi ska förorda sådana avsteg här.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, det jag sagt hela tiden är att föreskrifterna och SS är inte samma sak och att en elektriker ska göra sina egenkontroller vilket han nu än följer. Det föreskrifterna säger om SS är att om man följer dom så har man gjort ett arbete enligt en branchöverenskommen standard och man kan inte klandras för att man gjort något fel. Sen om kunden vill att man ska göra på annat vis än vad som står i SS så kan man göra det så länge som man inte motgår fastlagda elsäkerhetsföreskrifter vilka inte innefattas i SS.
Därefter ska elektriken göra brukliga kontroller och dokumentationer men det ska ALLTID göras vilket fall som helst.

Det jag menar är att man har inte en 100% säker anläggning bara för att SS har följts och man kan lika gärna få en 100% anläggning utan att SS följs.

SS är riktlinjer, ingen lag.

Regler för elsäkerhet läser man i ELSÄK, inte SS och visst kan SS användas som ett komplement. Jämför ordet standard med ordet föreskrift. Bara för att föreskrifterna hänvisar till en standard så blir inte denna standard en lag, endast en riktlinje.

Det Akzid inte förstått är att kontroller och dokumentation alltid skall göras vilket som.

Herregud säger jag bara....
Då får du gärna leva i den tron.. Det är ok för mig...
Jag har inte hänvisat till SS en enda gång.. Texter jag har klippt ut kommer från föreskrifterna inte SS!!!
Givetvis ska du dokumentera anläggningen! Men denna dokumentation är inte samma som om du skulle frångå SS.. Då är det en betydligt mycke mer omfattande dokumentation...
Har du allmän behörighet? Gått på repititionsutbildningar?

Tex står det i SS om kompleterande skyddsutjämning i badrum väljer du då att skita i att göra det bara för att det står i ss och inte i en föreskrift? Skiter du i det måste du dokumentera hur din installation är lika säker som den som ss föreskriver, och det blir inte lätt...
 
Jag har inte sagt att du hänvisar till SS jag säger bara att SS och ELSÄK inte är samma sak och att standard som hänvisas av föreskrift inte automatiskt blir lag.

Allt detta pga att du skrev "Så att ens föreslå på ett konsumentforum att man inte behöver följa SS är bara korkat."

För du behöver inte följa SS och konsument/lekman ska inte installera själv heller vare sig man följer SS eller inte. Det är att lura sig själv och tro att man gjort ett jobb som en utbildad elektiker bara för man följt SS samt att konsumenten bör förstå att en elektriker måste inte blint följa SS.

Sen gällande dokumentation, hur mycket extrajobb anser du det är egentligen att göra egenkontroller på olika moment? Inte mycket jobbigt, en elektriker ska ju ändå testa exempelvis uttag och jfbr så ett kryss för godkännande i ett papper är inte jobbigt och sen sa jag ingenstans att man inte ska följa SS, jag sa att SS är en standard.

PUS har jag använt mig av sen 2005 så det var inget nytt.
 
Glufsglufs skrev:
Jag har inte sagt att du hänvisar till SS jag säger bara att SS och ELSÄK inte är samma sak och att standard som hänvisas av föreskrift inte automatiskt blir lag.

Allt detta pga att du skrev "Så att ens föreslå på ett konsumentforum att man inte behöver följa SS är bara korkat."

För du behöver inte följa SS och konsument/lekman ska inte installera själv heller vare sig man följer SS eller inte. Det är att lura sig själv och tro att man gjort ett jobb som en utbildad elektiker bara för man följt SS samt att konsumenten bör förstå att en elektriker måste inte blint följa SS.

Sen gällande dokumentation, hur mycket extrajobb anser du det är egentligen att göra egenkontroller på olika moment? Inte mycket jobbigt, en elektriker ska ju ändå testa exempelvis uttag och jfbr så ett kryss för godkännande i ett papper är inte jobbigt och sen sa jag ingenstans att man inte ska följa SS, jag sa att SS är en standard.

PUS har jag använt mig av sen 2005 så det var inget nytt.
Egenkontroller är inte jobbigt.... Men som jag sa den dokumentationen du hänvisar till är inte samma dokumentation som krävs om du skulle frånga SS....
PUS ja men kompleterande potentialutjämning i badrum pratade jag om...
 
Hehe...ja, jag vet vad du menar men saken är den att du förstår nog inte hur omfattande dokumentation jag har på mina projekt. Har vid ett tillfälle fått skriflig eloge från konsultfirma som sköter besikningar samt uttalat av projektledare titt som tätt och ja PUs är inte densamma men har man en gång börjat med det så fortsätter man med kompleterande automatiskt där det kan/ska tillämpas.
 
Blir lite nyfiken. Glufsglufs: Vad i SS är det som du brukar kringgå? Och då menar jag självklart inte rena rekommendationer, så som höjd på uttag osv.
 
Det finns olika skrifter från SIS inom el, Elinstallationsreglerna brukar vara den det referas till i detta forum SS 4364000 som i första utgåvan var en vidareutveckling av Blå Boken, dvs gamla föreskrifterna från Elsäkerhetsverket.

Nya utgåvan samordnar mer med gällande regler inom EU, därav ändringen från 16 A till 20 A som är vanligt i andra länder tex..

http://www.sis.se/PDF/Elinstallation_okt09.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.