8 615 läst · 149 svar
9k läst
149 svar
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Tänkte ungefär på samma sätt när jag gick omkring i min lokala Coop butik.En oxfilé imorgon hade suttit perfekt,men snåljåpen i mej gjorde att jag valde att skippa scanningen när jag gick ut genom självutcheckningen.355:- för två bitar filé avgjorde detta valet.Hade priset på filén varit mer rimligt så hade jag naturligtvis betalat för den .Nu fick ”någon annan” betala för morgondagens middag.😳L Lanzal skrev:
Jag tycker jämförelsen med oxfilen är lite tveksam. Vill jag köpa oxfile på Coop så får jag göra det utan att behöva köpa andra varor som jag inte vill ha för 3-4 ggr priset för oxfilen.
Jag säger inte att det är rätt, bara att jämförelsen är lite skev.
Jag säger inte att det är rätt, bara att jämförelsen är lite skev.
Dock måste du prata med nån i personalen för att få köttet i handen.Fairlane skrev:
Om du för att få köpa din oxfilé även ska tvingas att köpa pyttipanna, tre Daimstrutar och arton flaskor soja för totalpriset 800 kr hade din jämförelse varit relevant. Jag utgår ifrån att du har absolut noll intresse för de andra livsmedlen.V Vick Gul skrev:Tänkte ungefär på samma sätt när jag gick omkring i min lokala Coop butik.En oxfilé imorgon hade suttit perfekt,men snåljåpen i mej gjorde att jag valde att skippa scanningen när jag gick ut genom självutcheckningen.355:- för två bitar filé avgjorde detta valet.Hade priset på filén varit mer rimligt så hade jag naturligtvis betalat för den .Nu fick ”någon annan” betala för morgondagens middag.😳
Fredrik Mannen skrev:
M MaKrBr skrev:
Detta har tidigare faktagranskats av SVT när PRV gjorde ett liknande påstående se t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...el-om-kriminella-natverk-bakom-piratstreaminguseless skrev:
Ni kanske har ny information iofs då detta var 7-8 år sen.
Jag tycker inte man ska fara med osanning eller bara helt gissa. Men visst går ju pengarna per definition till kriminella eftersom tjänsten är ett brott. Men ni som betalar är ju också kriminella så det är ju era kollegor ni betalar till.
Du anser att om en butik satte ihop en avsmakningspåse på det sättet så har du rätten att stjäla den delen du själv vill ha?Utsättaren skrev:
Det finns mycket som är utan avgift ("gratis"). Piratebay är också helt avgiftsfri och finansieras genom reklamintäkter.D Dilato skrev:
Men ja, vid en snabb googling så verkar det som att Pluto TV har köpt/äger rättigheterna att streama det material som de tillhandahåller.
Om du vet att strömningen bryter mot upphovsrättslagen så begår du redan idag ett brott som jag förstår det. Möjligt att du gör det även om du inte vet om att det är olaglig.Fairlane skrev:
Jag uppfattar upphovsrättslagen och EU-direktiven som att det finns olika undantag för temporär uppspelning av material som man tidigare har lutat sig mot för att säga att streaming är "laglig" för slutanvändare (de spelar bara temporärt upp filen på sin dator eller TV). Tidigare EU-Dom har sagt att dessa undantag gäller inte för dessa situationer vilket gör resonemanget tvivelaktigt.
Sakfrågan har inte prövats i Sverige så vitt jag vet(?), men självfallet så tror jag att man skulle gå på EU-domstolens linje.
70 En tillfällig form av mångfaldigande på en multimediaspelare (såsom den som är aktuell i det nationella målet) av upphovsrättsligt skyddade verk som strömmas från webbplatser som drivs av tredje man och på vilka dessa verk finns tillgängliga utan upphovsrättsinnehavarnas samtycke därtill, ska i princip anses strida mot det normala utnyttjandet av verken och oskäligt inkräkta på rättsinnehavarnas legitima intressen. Såsom även angetts av generaladvokaten i punkterna 78 och 79 i förslaget till avgörande, anser EU-domstolen nämligen att detta normalt sett kommer att föranleda en minskad volym av lagliga transaktioner avseende dessa skyddade verk, vilket på ett oskäligt sätt kommer att åsamka upphovsrättsinnehavarna skada (se, för ett liknande resonemang, dom av den 10 april 2014, ACI Adam m.fl., C‑435/12, EU:C:2014:254, punkt 39).
71 Nämnda mångfaldigande kan således inte anses uppfylla de villkor som anges i artikel 5.1 och 5.5 i direktiv 2001/29.
https://curia.europa.eu/juris/docum...=SV&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=3849192) Bestämmelserna i artikel 5.1 och 5.5 i direktiv 2001/29 ska tolkas så, att en tillfällig form av mångfaldigande på en multimediaspelare (såsom den som är aktuell i det nationella målet) av ett upphovsrättsligt skyddat verk som strömmas från en webbplats som drivs av tredje man och på vilken detta verk finns tillgängligt utan upphovsrättsinnehavarens samtycke därtill inte ska anses uppfylla de villkor som anges i nämnda bestämmelser.
Betalar du tillräckligt så får du nog den skeppad hit. Knepigt resonemang att du ska få bestämma vad du ska få köpa (och till vilket pris?).Keiller skrev:
Jag tänker i så fall köpa din bil för en hundring - du får köra hit den.
Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka.M Magnusrex123 skrev:
Om du vill köpa oxfilé som i exemplet ovan. Ska du då tvingas att köpa en massa skit utöver oxfilén som du inte vill ha för att butiken anser det?
"Knepigt resonemang att jag ska få bestämma vad jag ska köpa"?M Magnusrex123 skrev:
Vem annars ska bestämma vad jag vill köpa än jag själv?
Oxfilémetaforerna fungerar uppenbarligen inte.
Inte bilmetaforerna heller.
Redigerat: