87 310 läst · 763 svar
87k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Och likväl får tjänstemän härja fritt så snart något är avgiftsfinansierat för det syns inte på skattesedeln och drabbar inte tillräckligt många vilket gör att politiker inte engagerar sig tillräckligt i det, LM är också ett utmärkt exempel. Min poäng var för övrigt att samhällsintresset med bl a tillsyn kommer hamna under lupp på ett annat sätt nu och att det inte finns ett samhällsintresse att öka tillsynen i någon större omfattning (vilket även utredningen bedömer) men vi får väl seContrefort skrev:
Allt är politiska beslut, så din kommentar är ganska poänglös om jag ska vara ärlig.
Jag vet inte varför du tror att jag hade små åtgärder som bara drabbar fastighetsägaren själv i åtanke, men det gör det såklart enklare för dig. Dessa små åtgärder kommer såklart, som du är inne på, fortsatt att genomföras utan vare sig startbesked eller efterföljande tillsyn.
Det stora i det här lagförslaget är ju de stora nybyggnationer och tillbyggnader som kan genomföras utan lov och
Contrefort skrev:
Allt är politiska beslut, så din kommentar är ganska poänglös om jag ska vara ärlig.
Jag vet inte varför du tror att jag hade små åtgärder som bara drabbar fastighetsägaren själv i åtanke, men det gör det såklart enklare för dig. Dessa små åtgärder kommer såklart, som du är inne på, fortsatt att genomföras utan vare sig startbesked eller efterföljande tillsyn.
Det stora i det här lagförslaget är ju de stora nybyggnationer och tillbyggnader som kan genomföras utan lov och i strid med detaljplan. Det är förstås de jag tänker på i första hand.
Även om brandskydd var ursprungstanken, tror jag det nu även handlar om att skapa en social buffertzon. Det är lättare att förhålla sig till och tydligare än att gå till rätten och hävda betydande olägenhet.B Boan skrev:
Så du menar att det stora i förslaget är ändringar avseende anmälningsplikt för tekniska åtgärder?Claes Sörmland skrev:
Vad gäller påverkan på omgivningen och grannar så tror jag att det är ändringarna avseende komplementbyggnader och tillbyggnader som kommer att ha störst effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 952 inlägg
Det är tillräckligt oproblematiskt för att man ska få rå om sitt eget utan grannars rätt att lägga sig i.Contrefort skrev:
Nej.Contrefort skrev:
Möjligt, men vuxna människor har ansvar för sina val.Contrefort skrev:
Det har framgått. Jag håller inte med.Contrefort skrev:
Eller lika lite.Contrefort skrev:
Nej, det här följer inte av meningen innan. Det är en åsikt du har.Contrefort skrev:
Precis.Contrefort skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 552 inlägg
Som byggherre kan du som sagt söka bygglov eller bygglovslik prövning av lagligheten av din bygglovsbefriade åtgärd för att skydda dig.Contrefort skrev:
Min poäng är att bygglov är en väldigt bra garant för både byggherren själv och grannarna att reglera åtminstone till största delen följs och att det därför är olämpligt att ta bort lovplikten för så stora byggnader. Om man vill "förenkla" där tror jag det finns andra sätt att göra det på. Även om man själv är fastighetsägare så äger man ju inte nästan alla fastigheter, så man kommer ju påverkas minst lika mycket av sådant som andra fastighetsägare gör. Därför är jag inte automatiskt för att fastighetsägare ska få göra så mycket som de vill. Men det är ju också en principiell fråga om hur man ser på äganderätten kontra andra intressen.
Som granne har du ändå inget större skydd, du blir ju inte lyckligare för att en kommunbyråkrat med ett bygglovsbeslut har kört över dig istället för att grannen själv gör det. Eller ett detaljplanebeslut där du blir överkörd. Vidare har du ju tillsynsanmälan som instrument och du skyddas av att grannskapet inte får genomföra åtgärder som ger betydande olägenhet för dig.
Jag tycker det är en oerhört märklig inställning, som tyvärr är väldigt vanlig, att man ska ge sig på tjänstemän när de försöker upprätthålla de lagar och regler som kommer från riksdag och regering, istället för att ifrågasätta hur reglerna är utformade.E Erikenn skrev:Och likväl får tjänstemän härja fritt så snart något är avgiftsfinansierat för det syns inte på skattesedeln och drabbar inte tillräckligt många vilket gör att politiker inte engagerar sig tillräckligt i det, LM är också ett utmärkt exempel. Min poäng var för övrigt att samhällsintresset med bl a tillsyn kommer hamna under lupp på ett annat sätt nu och att det inte finns ett samhällsintresse att öka tillsynen i någon större omfattning (vilket även utredningen bedömer) men vi får väl se
Tycker du likadant angående andra frågor tex socialbidrag med hårda regler för att några få fuskar? Kontrollerna o reglerna är ju frihetsälskandes viktigaste fråga nästan i vissa spelare. För där brukar ju liberala annars ha en helt annan ”frihetsuppfattning” med något som i min mening är mer kränkande än om kontroll över något byggs på ett visst sätt.Grannens Häck skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 552 inlägg
Jaha diskuterar inte socialbidrag det kan du göra med någon annan.henrik erikson skrev:
Tycker du likadant angående andra frågor tex socialbidrag med hårda regler för att några få fuskar? Kontrollerna o reglerna är ju frihetsälskandes viktigaste fråga nästan i vissa spelare. För där brukar ju liberala annars ha en helt annan ”frihetsuppfattning” med något som i min mening är mer kränkande än om kontroll över något byggs på ett visst sätt.
Jag håller till viss del med dig angående grannens skydd idag, men det rättfärdigar inte att det ska bli ännu sämre.Claes Sörmland skrev:
Som byggherre kan du som sagt söka bygglov eller bygglovslik prövning av lagligheten av din bygglovsbefriade åtgärd för att skydda dig.
Som granne har du ändå inget större skydd, du blir ju inte lyckligare för att en kommunbyråkrat med ett bygglovsbeslut har kört över dig istället för att grannen själv gör det. Eller ett detaljplanebeslut där du blir överkörd. Vidare har du ju tillsynsanmälan som instrument och du skyddas av att grannskapet inte får genomföra åtgärder som ger betydande olägenhet för dig.
Det handlar inte heller bara om att grannen ska få igenom det den själv driver, utan t ex att brandskyddet utförs på ett någorlunda tillfredsställande sätt.