15 666 läst · 133 svar
16k läst
133 svar
Regeringen vill återinföra förköpslag
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Utredningsdirektiven är tydliga så vad regeringen vill är rätt klart. Men sen blir det ju frågor om den juridiska detaljutformningen av lagen. Och om regeringen ens finns kvar efter valet och om den i så fall kan säkra en majoritet i riksdagen för sin nya samhällsomstöpning.O ostmannen skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Det är inte bara så att förslaget funnits tidigare. Det fanns en lag om kommunal förköpsrätt tidigare, avskaffades 2010.
Jag gillar inte den här tanken, men jag kan inte direkt påminna mig att den gamla lagen var ett stort problem generellt. Som riksdagen ser ut idag och lör se ut efter valet sånär jag tveksam till att man kommer kunna genomföra detta om det ens blir vad utredningen kommer fram till.
Jag vill för övrigt minnas att det finns en tråd i frågan sen tidigare, men kan inte hitta den?!
Jag gillar inte den här tanken, men jag kan inte direkt påminna mig att den gamla lagen var ett stort problem generellt. Som riksdagen ser ut idag och lör se ut efter valet sånär jag tveksam till att man kommer kunna genomföra detta om det ens blir vad utredningen kommer fram till.
Jag vill för övrigt minnas att det finns en tråd i frågan sen tidigare, men kan inte hitta den?!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Här är den tidigare tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-aterinfoera-foerkoepslag.459022/
https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-aterinfoera-foerkoepslag.459022/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Ja det kan man förstås tycka, men då anser åtminstone jag att kommunen får ge sig in i affären samtidigt som andra, inte vänta på att ett kontrakt skrivs mellan två parter för att sen glida in och ta över.A ArneTW skrev:
Så du tycker att det är bättre att kommunen går in och trissar priser i ett tidigt skede?Fairlane skrev:
Storm i vattenglas?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Ja om de ska köpa så får de köpa på samma marknad som övriga tycker jag. Om jag tittar på tomter och hittar en som passar mig bra och sen inte får köpa för att kommunen helt plötsligt vill ha den så tycker jag det är illa. Jag kanske tackat nej till en annan tomt under tiden kommunen bestämt sig.E elmont skrev:
Sen vet vi förstås inget om hur förslaget kommer bli, om det ens blir något. Så det är ju mest spekulationer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Finns iofs ett annat problem med att kommunen går in tidigt i budgivningen och det är att man dödar den. Vem orkar engagera sig i en budgivning när man vet att kommunen kommer köpa oavsett, dvs för säljaren troligen en dålig affär.
Som sagt, vi får väl se vad utredningen kommer fram till.
Som sagt, vi får väl se vad utredningen kommer fram till.
Men då går säljaren bara in med en bulvan som trissar och tomterna stiger i värde,Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Det fanns två trådar i samma ämne och nu har jag sammanfogat dem till en.
/Moderator
/Moderator
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Det är nog inte fullt så enkelt. Det måste finnas morötter i samhället så att man driver företag och Sverige vidare. Enbart höga skatter är inte lösningen. Var och en har ett eget val, vill man ha ett arbete med bra betalt, då är det några tuffa år med utbildning och studielån, väljer man att inte att utbilda sig, inte alltid men ofta förknippat med sämre lön, man väljer sin egen väg och men det finns några yrken där man är utbildad men ändå har dålig lön, t.ex. sjuksköterskor, bra lärare, utbildad personal inom äldreomsorgen, osv. Deras löner måste upp eftersom det är samhällsviktiga yrken och det behövs fler inom dessa yrken.T TypRätt skrev:Jag röstar på S för att jag har råd med det, jag tjänar mer än jag behöver och har ett jobb jag älskar. Anser att mina 8 timmar är lika viktiga för mig som de är för andra och ser inte nödvändigheten i att mina 8 timmar ska betala sig så otroligt mycket mer än tex en undersköterskas timmar. Varför ska hens barn ha det sämre, eller den som flytt elände och anat skit som jag haft turen att aldrig uppleva. Det tär på på mig något enormt när jag ser barn som kommer till dagis i för dåliga kläder och jag vet att barnet bara har en uppsättning kläder för att köpa två overaller inte var med på kartan. Jag vill bara ta min sons ena och ge den eller säga, dom kan dela om någon blir blöt. Men jag är för feg för att visa det medlidandet i person så därför gör jag det hellre på skatten.
Jag blir så jäkla less när jag hör att skolan saknar material för att de ska kunna ge ut egna böcker till barnen, dom ska dela på tittexemplar. Bara att lära sig varsamhet och var stolt över sin nya bok var något viktigt som inte längre finns. Det finns inte några experimentlådor eller annat som kan väcka barnens intresse för att förstå hur värden runt dem fungerar. Ett fåtal läsälskande barn kommer lyckas galant i alla fall men för många krävs det mer av en praktisk upplevelse för att hänföras och lockas till att vilja lära sig mer. Eller att man har föräldrar med kunskaper eller materiella förutsättningar. Jag har så mycket konstiga saker jag köpt som bara ligger och jag skulle utan problem kunna vara dem utan. Jag skulle utan problem byta dem mot experimentlådor, böcker, extraresurser eller vad som nu önskas i skolan och jag gör det också genom att vara OK med en högre skatt. Jag tycker inte att det är "sexigt" att betala skatt som någon vimsig politiker utryckte sig, men jag ser det som en jäkla nödvändighet för att jag vill att vi ska ha en bra och rättvis skola. Jag vill slänga ut alla privata aktörer från marknaden för att jag tror inte ett skit på att aktörer med vinstintresse gör ett bättre jobb. Det är lärarna och deras förutsättningar som skapar lärandet inte ägarna, och så länge de kan plocka russinen ur kakan och själva rätta prov och sätta betyg kommer de bara vara en kostnad för alla andra.
Kapitalism är likt evolutionen rå och brutal, starkaste går först den utan skrupler kan roffa åt sig från den som inte kan försvara sig. Vi försöker runda evolutionen genom forskning och vårt intellekt därför att vi vill rädda liv på oss själva samt nära och kära. Jag anser att vi bör göra det samma när det kommer till vårt samhälle, jag vill inte lämna vår framtid till egenintressen och personer som bara vill göra sig rikare.
Våra skattepengar rinner iväg rätt okontrollerat som det är nu. Det behövs en rekonstruktion på många områden, t.ex. inom sjukvården, så att pengarna går till rätt saker.
Tillbaka till ämnet, att kommunerna ska ha förköpsrätt är att förstatliga, ska stat och kommun bestämma över vem du får sälja till och vem får köpa? Det är ett steg i helt fel riktning, vad är då nästa steg? Marken går över till staten vid arvskifte och sen får du hyra marken. Det förslaget fanns på 60-70 talet.
Alla ska ha det lika oavsett om du inte vill arbeta eller om du arbetar 18 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Det måste finnas ett driv kvar för den enskilde och för Sveriges välbefinnande.
Redigerat:
Nej att det skulle vara lika för alla tycker jag inte utan enbart mer ”rimligt” fördelat. Finns få fördelar med att någon jobbat fulltid och tjänar 20.000 i månaden medans någon annan får 500.000 för samma arbetade timmar. Och för att vara tydlig, som jag skrev i ett annat inlägg i tråden. Jag håller med om att förslaget som tråden gäller är riktigt dåligt. Jag är för mindre kontroll av staten och förstärkande av äganderätten när det kommer till nyttjandet av egen fastighet. Jag är mot vinster i välfärden och andra monopolstälda verksamheter som tex infrastruktur (läs elnät). Så även om jag är helt ok med högre skatter så är jag inte någon enkelspårig vänster snubbe, jag spretar i alla riktningar beroende på sakfråga.H HEM2121 skrev:Det är nog inte fullt så enkelt. Det måste finnas morötter i samhället så att man driver företag och Sverige vidare. Enbart höga skatter är inte lösningen. Var och en har ett eget val, vill man ha ett arbete med bra betalt, då är det några tuffa år med utbildning och studielån, väljer man att inte att utbilda sig, inte alltid men ofta förknippat med sämre lön, man väljer sin egen väg och men det finns några yrken där man är utbildad men ändå har dålig lön, t.ex. sjuksköterskor, bra lärare, utbildad personal inom äldreomsorgen, osv. Deras löner måste upp eftersom det är samhällsviktiga yrken och det behövs fler inom dessa yrken.
Våra skattepengar rinner iväg rätt okontrollerat som det är nu. Det behövs en rekonstruktion på många områden, t.ex. inom sjukvården, så att pengarna går till rätt saker.
Tillbaka till ämnet, att kommunerna ska ha förköpsrätt är att förstatliga, ska stat och kommun bestämma över vem du får sälja till och vem får köpa? Det är ett steg i helt fel riktning, vad är då nästa steg? Marken går över till staten vid arvskifte och sen får du hyra marken. Det förslaget fanns på 60-70 talet.
Alla ska ha det lika oavsett om du inte vill arbeta eller om du arbetar 18 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Det måste finnas ett driv kvar för den enskilde och för Sveriges välbefinnande.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 824 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 824 inlägg
Ja, visst kan lönerna var lite snett fördelat men det handlar ju också om vilket ansvar den högavlönade har, oftast skall denne vara tillgänglig 24 timmar/dygn alla dagar på året, håller med om långt ifrån alla är värda den lönen. Det har säkert heller inte varit ”gratis” varken i tid eller pengar att nå den positionen med den lönen. Dock är det upp till var och en att forma sin framtid. Hade sjukvården och skola fungerat som det skulle så hade det inte funnits en marknad för privata aktörer. S vill förbjuda att privatvården remitterar till vanlig sjukvård men landstinget remitterar patienter till privata aktörer när de inte kan hålla vårdgarantin. Det tänker de inte S på. Om alla som har privat sjukvård och bara skulle vända sig till landstinget, så blir det ännu mer kaos och ännu längre väntan hos vanlig vård. Dessutom mer lidande och sjukskrivning, det resulterar bl.a. också i mindre skatt till staten. Det klart att de privata aktörerna vill ha vinst annars är det ju ingen idé att driva verksamheten. Dock kan man sätta ett tak för vinstuttag efter beräknade och redovisade investeringar.T TypRätt skrev:Nej att det skulle vara lika för alla tycker jag inte utan enbart mer ”rimligt” fördelat. Finns få fördelar med att någon jobbat fulltid och tjänar 20.000 i månaden medans någon annan får 500.000 för samma arbetade timmar. Och för att vara tydlig, som jag skrev i ett annat inlägg i tråden. Jag håller med om att förslaget som tråden gäller är riktigt dåligt. Jag är för mindre kontroll av staten och förstärkande av äganderätten när det kommer till nyttjandet av egen fastighet. Jag är mot vinster i välfärden och andra monopolstälda verksamheter som tex infrastruktur (läs elnät). Så även om jag är helt ok med högre skatter så är jag inte någon enkelspårig vänster snubbe, jag spretar i alla riktningar beroende på sakfråga.