17 394 läst · 140 svar
17k läst
140 svar
Regeringen skiter i det blå skåpet – utreder elbesiktning av privata bostäder
Eller så behöver de ha nått att jobba med för att sysselsätta alla tjänstemän och förbruka budgeten, om det sen inte ens blir en tummetott som i fallet med Boverket och järnspisarna har ju inte så stor betydelsemartin43 skrev:
Redigerat:
Men snälla du, ge inte byråkraterna några ideer nu.Claes Sörmland skrev:Obligatorisk livsstilsbesiktning på hushållsnivå. Det fungerar ju inget vidare via vårdcentralerna så det är dags för att varje hushåll besiktigas vart tredje år avseende, matvanor, motionsrutiner, energiförbrukning och allmän miljöhänsyn (t ex sopsortering, plastpåseanvändning, och bilanvändning kan inkluderas). Potentialen för samhällsförbättring är enorm! Snart i ett GAL-partis program nära dig!
Tänk dig själv när Per Bolund och Märta Stenevi tillsammans med andra överblivna onyttiga knackar på din dörr för att göra en Livsstilsbesiktning.
Vad göra? Ringa nödslakten eller rymma fältet. Frågorna hopar sig!
Och till topic, fantastiskt att det förnuft som kanske finns gömt någonstans plockats fram och tillåtits råda.
Kanske finns hopp ändå?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 573 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 573 inlägg
Eller som de där meningslösa energideklarationera när man säljer ett hus, kostar några tusenlappar och besiktningsmannen frågar mig hur mycket el som förbrukats enligt elräkningen Det skulle jag kunna upplysa spekulanterna med på egen hand. Jag råkar nämligen vara läs och skrivkunnig.G G.L. skrev:
Bra om vi slipper en massa hittepå jobb.
Jag fick veta från en elektriker som varit med länge i branschen hur de gjorde på en firma han jobbade på som ung.L Lutte skrev:
Då hade stötaggregat blivit lite poppis och många firmor hade skaffat sig.
.
Även firman han var på. När de hade lite lugnare och sökte mer jobb så tog de med sig stötaggregatet på jobb, sa åt kunden att de skulle avrunda med att testa anläggningen.
Sen vred man upp energin rejält så det började knastra och smälla i kopplingar och t.o.m blixtra, för att visa kunden att de måste nog byta ut lite kabel och kopplingar, "Tur att vi hittade det innan det börjat brinna!"
Jojo ...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 792 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 792 inlägg
Bedriver du opinionsarbete för Elinstallatörsföretagen med din närvaro här på BH? Dina enstaka inlägg antyder det.G G.L. skrev:
Du ska veta att det är sjukt dyrt att åka upp i rymden för att dra en fis.G G.L. skrev:
Om man staplar ett stort antal mindre utgifter på varandra blir det mycket (bortkastade) pengar totalt. Fastighetsägaren är fortfarande och ska fortfarande vara ansvarig för de installationer som finns i hemmet.
"Branden startade i köket. Doris 75 år, pensionerad byggingenjör, besiktningsman och elektriker med egen behörighet som i olika facktidningar fått pris 18 gånger för de olika tekniska installationerna i byggnaden , hade inte råd att ta in elektriker för att åtgärda den synligt skadade sladden till hennes favorittekokare efter att hon betalat totalt 45000 för olika besiktningar som inte gett något. Hon har svårt med finmotoriken och ville därför inte göra det själv."
Just när det gäller energideklarationen (ja det är OT) så kan jag göra ett bättre jobb själv iom att jag mätt upp exakt vad alla olika saker drar nu när jag optimerat förbrukningen över dygnets timmar. Dvs, jag vet vad som är hus och vad som är användning av hus.Snailman skrev:Eller som de där meningslösa energideklarationera när man säljer ett hus, kostar några tusenlappar och besiktningsmannen frågar mig hur mycket el som förbrukats enligt elräkningen Det skulle jag kunna upplysa spekulanterna med på egen hand. Jag råkar nämligen vara läs och skrivkunnig.
Bra om vi slipper en massa hittepå jobb.
Tillbaka OnT, som jag skrivit tidigare så är det sådant som elektriker gjort som brunnit i mitt hus (två elbränder som fångades i tid). Jag har hittat flera potentiella problem och åtgärdat dem själv också. Jag får dock inte koppla, trots att jag arbetat som elektriker tidigare i livet.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Elektrikerlobbyn är helt klart besvikna över beslutet att skippa krav på elbesiktning så nu inriktar man sig på att försöka med skrämseltaktik istället….
https://www.elinstallatoren.se/2022...Hswix4Bu2Q5KajE0nkWPHZnWu4qOM99rzLq8BHmWsrvg4
https://www.elinstallatoren.se/2022...Hswix4Bu2Q5KajE0nkWPHZnWu4qOM99rzLq8BHmWsrvg4
Har man ett hus byggt före 1970 som inte tidigare besiktats så är det faktiskt inte en dum idé, men då kan man ju faktiskt göra det på eget initiativ...R RalleB skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Håller med men tycker att det var ett bra beslut att låta människor fatta detta beslutet själva när man köper bostad.
Inget påtvingat för alla för alla när problemen/olyckor inte är särskilt stora pga felkopplade el.
Inget påtvingat för alla för alla när problemen/olyckor inte är särskilt stora pga felkopplade el.
Älskar artikeln ”Jag gjorde en frivillig besiktning och valde att inte göra en besiktning av elen därför borde det vara lagkrav”R RalleB skrev:
8 timmars testande för 6000 kr?! Var hittade någon som skruvade loss doslock för 750 kr i timmen utan att få sälja något material?!R RalleB skrev:
Tycker det låter som ett lindrigt och lättplanerat jobb, tänk att fakturera 20 fullaNyfniken skrev:
sådana dagar i månaden. Det spar bränsle också då montörn inte måste till Ahlsell och hämta mtrl ett par ggr om dagen utan vet att han ska ha med matsäck och egen thermos