Fördelningen av elstödet sekretessbeläggs.

Du kan läsa artikeln här: Riksdagen

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
hsd
Undrar vad som nya regeringen vill mörka, eller om det är SD:s mediahat som speglar sig här

• Gilla
  • Haha
Kromo och 4 till
  • Laddar…
Verkar helt rimligt att uppgifter om min förbrukning inte är en allmän uppgift. Varför skulle det vara det?

Samma sak för företag, sådana kostnadsposter kan man vilja hålla för sig själva.

Så länge alla vet vilka regler som gäller för stödet verkar sekretess rimligt.

• Gilla
akatheking och 30 till
  • Laddar…
Snailman
hsd hsd skrev:
Undrar vad som nya regeringen vill mörka, eller om det är SD:s mediahat som speglar sig här
Hatar SD media, konstigt, de har ju tom en egen mediekanal, Riks! :thinking:

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
hsd
Snailman Snailman skrev:
Hatar SD media, konstigt, de har ju tom en egen mediekanal, Riks! :thinking:
Jovisst, det var väl därifrån koranbrännaren fick tillståndet...
Det var den dansksvenske högerextremisten Rasmus Paludan som brände koranen, men demonstrationstillståndet betalades av journalisten Chang Frick. Enligt Paludan kan det rentav ha varit Frick som föreslog att koranbränningen skulle genomföras, något han dock själv förnekar.

Chang Frick är främst känd som ägare till sajten Nyheter Idag, men han arbetar också som programledare på SD:s mediekanal Riks.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja, frågan är varför min elförbrukning skulle vara öppen för vem som helst att läsa samtidigt som "Nisses" bostadsbidrag, eller "Ullas" försörjningsstöd inte är det.

• Gilla
akatheking och 15 till
  • Laddar…
Sandlåda på den frågan.
Den enda åsikt jag har i frågan är att de borde följt lagrådets rekommendationer för de borde kunna detta med hur Svensk juridik ska fungera bättre än politikerna

• Gilla
  • Älska
arkTecko och 10 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu blev det lite långsökt kan jag tycka... :D

• Gilla
PelleWidell och 5 till
  • Laddar…
Snailman
krillek krillek skrev:
Ja, frågan är varför min elförbrukning skulle vara öppen för vem som helst att läsa samtidigt som "Nisses" bostadsbidrag, eller "Ullas" försörjningsstöd inte är det.
Tidningarna har ju redan skrivit om att rika personer med stora hus och uppvärmda basänger etc kommer att få stora summor i elstöd, så de vill väl inte ha tidningsrubriker som 'De fick mest elstöd i ditt län/stad'

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
Snailman
hsd hsd skrev:
Du blandar ihop det, det var Nyheter Idag som hade med koranbränningen att göra.

Ivar Arpi samtalar med Chang Frick från Nyheter idag om detta i sin podd 'Rak Höger' senaste avsnittet, lyssnade just på det, för en stund sedan.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Du blandar ihop det, det var Nyheter Idag som hade med koranbränningen att göra.
Nu fattar jag också. :D Chang Frick betalade tillståndet, men det var ju ändå polisen som beviljade det...

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Verkar helt rimligt att uppgifter om min förbrukning inte är en allmän uppgift. Varför skulle det vara det?
Med tanke på att inkomsten är offentlig handling så är det konstigt att sekretessbelägga elförbrukning. Borde vara betydligt mer känsligt hur mycket man tjänar än vilken elräkning man har.

Vem kan ha nytta av ens elförbrukning? Däremot inkomstlistor kan t.ex. användas av kriminella som söker lämpliga byten.

• Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sandlåda på den frågan.
Den enda åsikt jag har i frågan är att de borde följt lagrådets rekommendationer för de borde kunna detta med hur Svensk juridik ska fungera bättre än politikerna
Ja, politikerna brukar ju följa lagrådets rekommendationer - eller inte. Alla minns vi väl ”gymnasielagen”

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att inkomsten är offentlig handling så är det konstigt att sekretessbelägga elförbrukning. Borde vara betydligt mer känsligt hur mycket man tjänar än vilken elräkning man har.

Vem kan ha nytta av ens elförbrukning? Däremot inkomstlistor kan t.ex. användas av kriminella som söker lämpliga byten.
Samtidigt, vilka andra utgifter är offentliga?
ICA berättar inte hur mycket jag handlar varje år. OK berättar inte hur mycket jag tankar. Inget "äta på restaurang-register" finns. Inte heller det statliga Systembolaget avslöjar hur mycket jag handlar.

Personligen tycker jag att det finns poänger med både sekretess och öppenhet i det här fallet, men har väl egentligen inte orkat bry mig tillräckligt för att kunna ha en ordentlig åsikt.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Uppgifter om elförbrukningen har tidigare inte varit en offentlig uppgift. En elabonnent kommer nu med automatik att få återbetalning av inbetalda avgifter och skulle, om inte uppgifterna sekretessbeläggs, få sina uppgifter offentliggjorda kanske mot sin vilja.

• Gilla
Jättefranskan och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.