8 507 läst · 98 svar
9k läst
98 svar
Regeringen beslutar att hemligstämpla uppgifter om elstödet
På konsumentens sida
· 3 108 inlägg
Verkar helt rimligt att uppgifter om min förbrukning inte är en allmän uppgift. Varför skulle det vara det?
Samma sak för företag, sådana kostnadsposter kan man vilja hålla för sig själva.
Så länge alla vet vilka regler som gäller för stödet verkar sekretess rimligt.
Samma sak för företag, sådana kostnadsposter kan man vilja hålla för sig själva.
Så länge alla vet vilka regler som gäller för stödet verkar sekretess rimligt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 339 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 339 inlägg
Jovisst, det var väl därifrån koranbrännaren fick tillståndet...Snailman skrev:
Det var den dansksvenske högerextremisten Rasmus Paludan som brände koranen, men demonstrationstillståndet betalades av journalisten Chang Frick. Enligt Paludan kan det rentav ha varit Frick som föreslog att koranbränningen skulle genomföras, något han dock själv förnekar.
Chang Frick är främst känd som ägare till sajten Nyheter Idag, men han arbetar också som programledare på SD:s mediekanal Riks.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tidningarna har ju redan skrivit om att rika personer med stora hus och uppvärmda basänger etc kommer att få stora summor i elstöd, så de vill väl inte ha tidningsrubriker som 'De fick mest elstöd i ditt län/stad'krillek skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Du blandar ihop det, det var Nyheter Idag som hade med koranbränningen att göra.hsd skrev:
Ivar Arpi samtalar med Chang Frick från Nyheter idag om detta i sin podd 'Rak Höger' senaste avsnittet, lyssnade just på det, för en stund sedan.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Med tanke på att inkomsten är offentlig handling så är det konstigt att sekretessbelägga elförbrukning. Borde vara betydligt mer känsligt hur mycket man tjänar än vilken elräkning man har.MathiasS skrev:
Vem kan ha nytta av ens elförbrukning? Däremot inkomstlistor kan t.ex. användas av kriminella som söker lämpliga byten.
Ja, politikerna brukar ju följa lagrådets rekommendationer - eller inte. Alla minns vi väl ”gymnasielagen”M MrDizzy skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Samtidigt, vilka andra utgifter är offentliga?L lbgu skrev:Med tanke på att inkomsten är offentlig handling så är det konstigt att sekretessbelägga elförbrukning. Borde vara betydligt mer känsligt hur mycket man tjänar än vilken elräkning man har.
Vem kan ha nytta av ens elförbrukning? Däremot inkomstlistor kan t.ex. användas av kriminella som söker lämpliga byten.
ICA berättar inte hur mycket jag handlar varje år. OK berättar inte hur mycket jag tankar. Inget "äta på restaurang-register" finns. Inte heller det statliga Systembolaget avslöjar hur mycket jag handlar.
Personligen tycker jag att det finns poänger med både sekretess och öppenhet i det här fallet, men har väl egentligen inte orkat bry mig tillräckligt för att kunna ha en ordentlig åsikt.
Uppgifter om elförbrukningen har tidigare inte varit en offentlig uppgift. En elabonnent kommer nu med automatik att få återbetalning av inbetalda avgifter och skulle, om inte uppgifterna sekretessbeläggs, få sina uppgifter offentliggjorda kanske mot sin vilja.