49 465 läst · 122 svar
49k läst
122 svar
Råttbekämpning - Anticimex har höjt priset med 150%!
Trenol är en anabola steroider!L Liteavvarje skrev:Dottern har flyttat in ett hus på landet , mössen har kul i en vägg , dom köpte På Järnia
något som heter Trenol , mössen låg bredvid matkorgen snabbt döda .
Tror inte det är bra att ha om man har husdjur som kan äta dom , samt kasta ut dom på backen då gift kan vara kvar , räv och annat kanske inte mår bra av en måltid med gift .
Soptunnan är nog lämpligt plats att förpassa dom i , så inte någon annan stryker med
Skulle det säljas av Järnia?
Prova att beta med jordnötssmör! Har hört att det skall fungera bäst?L Liteavvarje skrev:I huset i skåne så grävde råttor in sig under plattan , vet inte var dom kom ifrån ,huset ligger som en ö mitt i åkrarna 100 m från annat , vi satte slagfällor , fick två sen stopp , ingen mer som ville bli klämd , har dom ett inre sinne tro .
Grabben betade med ett marinerat kycklingben , då kom dom i flock , så han sköt 4 st en dag och 3 st nästa dag med kolsyregevär , nu är det förhoppningsvis inga kvar , inga har setts nu till dags dato
Må så vara, men du begår ett brott som kan ge upp till två års fängelse.Immobil skrev:
Dessutom, tamdjur kommer ut på vift ibland. Jag hjälpte grannen att mota in hästen i hagen igen efter att den stod på min parkering för ett tag sedan. Inte fan sköt jag den bara för att den var ett problem för mig, när det fanns andra lösningar.
Har någon person, någonsin, dömts till fängelse ens i närheten av två år, för att hen dödat någons tamråttor?T Troberg skrev:
Det är skillnad på djur och djur. Att döda frisk häst är rent juridiskt och ekonomiskt (men även moraliskt, enligt de flesta) värre än att döda en frisk tamråtta. Och sen tillkommer att det är stört på omöjligt att hävda att en häst kan misstas för ett skadedjur, något som inte är fallet när det gäller tamråttor.
J jimih skrev:Har någon person, någonsin, dömts till fängelse ens i närheten av två år, för att hen dödat någons tamråttor?
Hur skiljer man på tamråttor och vilda råttor? Och hur skulle tamråttägaren kunna veta att man dödat hans eller hennes råtta?
Det är skillnad på djur och djur. Att döda frisk häst är rent juridiskt och ekonomiskt (men även moraliskt, enligt de flesta) värre än att döda en frisk tamråtta. Och sen tillkommer att det är stört på omöjligt att hävda att en häst kan misstas för ett skadedjur, något som inte är fallet när det gäller tamråttor.
Håll er till frågan. Hur bekämpa skadedjur? Att artikeln har illustrerats med ett bo med tamråttor utan att upplysa om det ÄR MYCKET VILSELEDANDE och etiskt fel. Om tamråttorna blivit skadedjur på grannens fastighet så får de rimligtvis dödas. Många vackra trädgårdsblommor är allvarliga ogräs om de växer på fel plats. Man låter ju inte bli att rensa bort dem om de växer på fel plats!
Förbudet att sälja råttgift till privatpersoner är inte ett EU-förbud utan ett svenskt förbud!, baserat på en enda rapport från IVL. IVL har så låg nivå på många av sina rapporter så de kan inte ligga till grund för EU-lagar.
Förbudet att sälja råttgift till privatpersoner är inte ett EU-förbud utan ett svenskt förbud!, baserat på en enda rapport från IVL. IVL har så låg nivå på många av sina rapporter så de kan inte ligga till grund för EU-lagar.
Godkända avlivningsmetoder för tamdjur är injektion av veterinär eller skott. Andra metoder är brott mot djurskyddslagen, med upp till två års fängelse på straffskalan. Det är inte prövat i rätten ännu, så det går inte att spekulera i var det skulle landa.J jimih skrev:
Sedan, som allt kring husdjur så räknas de som egendom, så det finns ju aspekten att man förstört någons egendom, med allt vad det innebär.
Det är inte svårt att skilja på en tamråtta och en vild råtta, då tamråttorna har färger teckningar, pälstyper osv som inte förekommer i naturen. Det är som att säga att det är svårt att skilja på en pudel och en varg.J jimih skrev:Det är skillnad på djur och djur. Att döda frisk häst är rent juridiskt och ekonomiskt (men även moraliskt, enligt de flesta) värre än att döda en frisk tamråtta. Och sen tillkommer att det är stört på omöjligt att hävda att en häst kan misstas för ett skadedjur, något som inte är fallet när det gäller tamråttor.
Sedan, tycker du att en häst är ett missvisande exempel, ta en katt. De har ungefär samma ekonomiska värde som en råtta, och kan vilda definitivt vara skadedjur. Skulle du skjuta grannens katt för att den skiter i din rabatt, och hur tror du att grannen skulle reagera?
krillek skrev:Jag kanske skall utveckla lite. Merparten av betesstationerna är placerade relativt långt ifrån bostadshuset i och utanför stall, magasin/verkstad, garage, pumphus o s v, för att så att säga hålla möss/råttor borta - alltså typ igelkottsförsvar för er som gått i lumpen. Tidigare hade vi även små beten inomhus i krypgrunden, men då fick vi en mus någon gång som låg och dog med kadaverlukt som följd, så efter det kör vi fällor inomhus om det ev skulle komma in någon mus där dom inte hör hemma.
Jag hittade för övrigt detta på en engelsk hemsida, men jag har inte riktigt koll på det verksamma ämnet Bromadiolone om det är effektivt eller ej. Erfarenheter?
Rat Poison Bait Blocks[bild]
The rat poison blocks we supply are also recognised as the best on the market and remain without doubt the most widely used variety within the UK's professional sector.
Our rat poison blocks differ considerably from other similar products due to the absence of wax! Many blocks are produced with a high wax content making them less palatable, which frequently results in low uptake of poison and therefore a failure to control. Our rat poison blocks are specially formulated with an optimal blend of food-grade ingredients and so are highly palatable to rats while still containing Bromadiolone at the maximum professional strength, ensuring swift and effective rat eradication.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bromadiolone
krillek skrev:Jag kanske skall utveckla lite. Merparten av betesstationerna är placerade relativt långt ifrån bostadshuset i och utanför stall, magasin/verkstad, garage, pumphus o s v, för att så att säga hålla möss/råttor borta - alltså typ igelkottsförsvar för er som gått i lumpen. Tidigare hade vi även små beten inomhus i krypgrunden, men då fick vi en mus någon gång som låg och dog med kadaverlukt som följd, så efter det kör vi fällor inomhus om det ev skulle komma in någon mus där dom inte hör hemma.
Jag hittade för övrigt detta på en engelsk hemsida, men jag har inte riktigt koll på det verksamma ämnet Bromadiolone om det är effektivt eller ej. Erfarenheter?
The rat poison blocks we supply are also recognised as the best on the market and remain without doubt the most widely used variety within the UK's professional sector.
Our rat poison blocks differ considerably from other similar products due to the absence of wax! Many blocks are produced with a high wax content making them less palatable, which frequently results in low uptake of poison and therefore a failure to control. Our rat poison blocks are specially formulated with an optimal blend of food-grade ingredients and so are highly palatable to rats while still containing Bromadiolone at the maximum professional strength, ensuring swift and effective rat eradication.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bromadiolone