T tompaah7503 skrev:
Har Finland gått ur EU eller hur kommer det sig att man kan köpa dessa bekämpningsmedel där?
Svenska EU verkar i en del fall vara något annat än det övriga EU-EU.

• Gilla
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bor själv på gård, har rikligt med katter och försöker ha god hygien med djurfodren så inte råttorna ska komma åt det. Men det finns råttor hos oss också, bara inte så många så att de syns. Hade två betesstationer innan (15-20 verkar vara extremt många..) som jag höll påfyllda när det gick att köpa riktiga grejer. Så är själv inte så glad för de nya reglerna. Men det är vad det är. Funderat på om det går att få tag på via svart marknad, kanske östeuropa eller postorder från Asien. Vem vet vad det blir då men det är vad sådana här idiot-regler leder till.
Får väl hoppas att när Storbritannien gått ur EU så kan man beställa därifrån :)
Jag kanske skall utveckla lite. Merparten av betesstationerna är placerade relativt långt ifrån bostadshuset i och utanför stall, magasin/verkstad, garage, pumphus o s v, för att så att säga hålla möss/råttor borta - alltså typ igelkottsförsvar för er som gått i lumpen. Tidigare hade vi även små beten inomhus i krypgrunden, men då fick vi en mus någon gång som låg och dog med kadaverlukt som följd, så efter det kör vi fällor inomhus om det ev skulle komma in någon mus där dom inte hör hemma.

Jag hittade för övrigt detta på en engelsk hemsida, men jag har inte riktigt koll på det verksamma ämnet Bromadiolone om det är effektivt eller ej. Erfarenheter?

Rat Poison Bait Blocksa2efacda1b474dc1b134bb5429f7d682.jpg
The rat poison blocks we supply are also recognised as the best on the market and remain without doubt the most widely used variety within the UK's professional sector.

Our rat poison blocks differ considerably from other similar products due to the absence of wax! Many blocks are produced with a high wax content making them less palatable, which frequently results in low uptake of poison and therefore a failure to control. Our rat poison blocks are specially formulated with an optimal blend of food-grade ingredients and so are highly palatable to rats while still containing Bromadiolone at the maximum professional strength, ensuring swift and effective rat eradication.

• Gilla
bsba
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
För mig ingår Anticimex i fritidshusförsäkringen. Kostar alltså inget extra att dom kommer o lägger gift. Finns det inget motsvarande i försäkringsväg för gårdar?
Vi har gårdsförsäkring via länsförsäkringar, men den tar alla skadedjur utom gnagare via Nomor så just gnagare fick vi teckna separat. Jag skall kolla med Nomor vad dom har att erbjuda.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
De har tillgång till gift som vi konsumenter inte får hantera, så nu är det utplacerat i betesstationer och jag har fått ett litet lager till att fylla på med vid behov.
Jag är nyfiken på vad det är du har för gift. Står det något på dina betesstationer? Vi hade tidigare röda betesblock, men sen ett par år är dom gröna. Jag gissar att dom bytt verksam substans.

Fotografen Fotografen skrev:
Svenska EU verkar i en del fall vara något annat än det övriga EU-EU.
Ja svenska byråkrater verkar vara duktiga på att implementera EU-direktiv extra hårt.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag är nyfiken på vad det är du har för gift. Står det något på dina betesstationer? Vi hade tidigare röda betesblock, men sen ett par år är dom gröna. Jag gissar att dom bytt verksam substans.
Tvärtom: Förr var dom gröna och hette Tomcat och var effektiva. Musen behövde bara äta lite av giftet och gick sedan ut och dog. Gick att köpa överallt. Det som säljs nu är rött och heter Rozol. Tämligen värdelöst! Läste på produktbladet att musen dör inom 4-16 dagar. Fattar inte vitsen med att musen dör långsamt! Hinner ställa till med mycket innan dess! Dessutom går det åt mera bete per mus, vilket blir ett problem när man bor 60 mil därifrån.
Vilken färg det är på det som Anticimex lade ut i sina betesstationer vet jag inte. Är långt bort nu o kan inte kolla.

OBS såvitt jag vet har jag bara haft besök av möss, ej råttor. Vet ej om det är andra gifte för råttor.

Redigerat:
krillek krillek skrev:
Jag kanske skall utveckla lite. Merparten av betesstationerna är placerade relativt långt ifrån bostadshuset i och utanför stall, magasin/verkstad, garage, pumphus o s v, för att så att säga hålla möss/råttor borta - alltså typ igelkottsförsvar för er som gått i lumpen. ...............

Jag hittade för övrigt detta på en engelsk hemsida, men jag har inte riktigt koll på det verksamma ämnet Bromadiolone om det är effektivt eller ej. Erfarenheter?

Rat Poison Bait Blocks.
a2efacda1b474dc1b134bb5429f7d682.jpg

Bilden ser ut som Tomcat som nu är förbjudet för oss vanliga att köpa. Men för att vara helt säker måste man förstås jämföra innehållsförteckningarna.

Det knepiga med de nya reglerna är att inte ens Anticimex får lägga ut gift i förebyggande syfte längre, utan de måste först konstatera att ett angrepp har hänt innan de får lägga ut bete. Det betyder fler hembesök och därmed ökade kostnader

krillek krillek skrev:
Vi har haft Anticimex för skadedjursbekämpning på gården de senaste 5-7 åren vilket inneburit att de kommit ett par gånger per år och fyllt på råttgift i betesstationer i bodar, ekonomibyggnader o s v för att hålla möss och råttor borta från bostadshusen i vilka vi haft vanliga fällor för att slippa döda möss i krypgrund som ligger och luktar.

Nu vill Anticimex ha 10 000/år för att utföra denna tjänst och hävdar att det beror på en ny EU-reglering av giftet som gör att de måste komma och kolla var sjätte vecka för att se om det finns möss eller ej och om det behöver fyllas på. Ingen raketvetenskap direkt med andra ord, men dom vägrar lämna en påse gift som vi kan administrera själva.

Så frågan är, hur gör ni? Finns det vettigt gift man själv kan köpa (i sverige eller på nätet) för att hålla muspopulationen nere?
Vi skaffade katter,fungerar utmärkt

Säger bara katt

Om man är allergisk mot katter går ju inte det. Dessutom dödar dom även småfåglar och ekorrar och det vill jag inte.

• Gilla
Morgan1
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag kanske skall utveckla lite. Merparten av betesstationerna är placerade relativt långt ifrån bostadshuset i och utanför stall, magasin/verkstad, garage, pumphus o s v, för att så att säga hålla möss/råttor borta - alltså typ igelkottsförsvar för er som gått i lumpen. Tidigare hade vi även små beten inomhus i krypgrunden, men då fick vi en mus någon gång som låg och dog med kadaverlukt som följd, så efter det kör vi fällor inomhus om det ev skulle komma in någon mus där dom inte hör hemma.

Rat Poison Bait Blocks[bild]
The rat poison blocks we supply are also recognised as the best on the market and remain without doubt the most widely used variety within the UK's professional sector.

Our rat poison blocks differ considerably from other similar products due to the absence of wax! Many blocks are produced with a high wax content making them less palatable, which frequently results in low uptake of poison and therefore a failure to control. Our rat poison blocks are specially formulated with an optimal blend of food-grade ingredients and so are highly palatable to rats while still containing Bromadiolone at the maximum professional strength, ensuring swift and effective rat eradication.
Intressant men frakten blev närmare 400 kr för en burk

K Kallebo skrev:
Märkligt. Här var vi inte hemma när de skulle bekämpa ett getingbo på vinden. Jag ritade en pil vid takfoten och när jag kom hem hade de sprutat in en massa gift rakt upp på vinden utan att ha tittat på det badbollsstora boet.

Det fanns lite getingar kvar när jag kom hem men de var dåsiga så jag hällde myrr rakt på boet och ett par dagar senare var det helt övergivet..

Och för att hålla mig till ämnet tycker jag att du ska sätta ut vanliga fällor. De är effektivare än man tror och man riskerar inte att ett muslik hamnar på något olämpligt ställe
Instämmer att vanliga slagfällor funkar utmärkt, dock kan de behöva finjusteras (tänker på varianten med fjäderbåge på träplatta) för att bli riktigt känsliga. Om det finns katter lr andra djur som käkar möss är det lämpligt att även fästa fällan mot något tungt typ limma på en stenplatta!

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
J
Det tillåtna musgift klass 3 (Rozol) som säljs t ex hos Granngården är enligt min erfarenhet ganska effektivt. Dock tar det ett par veckor till full effekt, varje individ måste hinna äta ett par gånger. - I Finland är reglerna för försäljning och användning av mus- och råttgifter inte lika strikta som här (vem blir förvånad?). Se t ex http://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20160325/285142882646402

Varför allt gift ? Vi kör med traditionella musfällor som vi håller koll på med en ostbit då och då. Funkar hur bra som helst.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Man kan gå kurs i hantering av bekämpningsmedel, kursen kostar 12.000 kr och certet är giltig 5 år varefter det måste förnyas för 1.600 kr (priserna ex.moms). Då kan man få hantera giftet själv.
Så dyrt är det inte i jämförelse, ca 2500 om året de första 5 åren kontra 10000. Och sedan typ 400 om året kontra 10000. Dessutom så skulle man kunna hjälpa grannarna med deras råttproblem, så är han säkert tacksam och hjälpsam någon gång man själv behöver hjälp...

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.