502 läst · 13 svar
502 läst
13 svar
Råtta mellan våningsplanen
Vi har en råtta (ja det kan vara en mus, men det låter rätt mycket när den skuttar där i sovrumstaket så tror inte att det är en liten mus som trippar fram direkt...).
Den har varit där någon månad, för två veckor sedan hittade jag ett hål som jag tror varit dess ingång så jag täppte för det med stålnät. Hade varit idealiskt att göra det när den var på utsidan men inte lyckats, den är väl där inne hela tiden när jag är vaken tänker jag.
Den bör ju ha en annan väg in eller ut eftersom den fortfarande lever eller hur långa kan de leva egentligen utan vatten (mat kanske den har ett lager där inne, eller hittar något att äta på... isolering? 😂)
Rentokil har varit där och trodde att det var det hålet som jag hittat, och sade att "täpp för där, så kommer den fö om ett tag". Men det har ju inte hänt... vad kan man mer göra?
Det är lite olustigt att ha den dunsande och gnagande där över sängen om nätterna, och vem vet när den gnager av en kabel eller nåt. Men jag kan ju inte gärna montera ner gipsskivorna i taket för att eventuellt få fatt på den/sätta en fälla där uppe.
Den har varit där någon månad, för två veckor sedan hittade jag ett hål som jag tror varit dess ingång så jag täppte för det med stålnät. Hade varit idealiskt att göra det när den var på utsidan men inte lyckats, den är väl där inne hela tiden när jag är vaken tänker jag.
Den bör ju ha en annan väg in eller ut eftersom den fortfarande lever eller hur långa kan de leva egentligen utan vatten (mat kanske den har ett lager där inne, eller hittar något att äta på... isolering? 😂)
Rentokil har varit där och trodde att det var det hålet som jag hittat, och sade att "täpp för där, så kommer den fö om ett tag". Men det har ju inte hänt... vad kan man mer göra?
Det är lite olustigt att ha den dunsande och gnagande där över sängen om nätterna, och vem vet när den gnager av en kabel eller nåt. Men jag kan ju inte gärna montera ner gipsskivorna i taket för att eventuellt få fatt på den/sätta en fälla där uppe.
Säker på att det inte är en ekorre om den skuttar? Möss och råttor tassar mer. Alltså så att man hör att det är fyra tassar och inte två.
Vi har en ekorre som har ett av sina matlager på vinden och den gör ingen som helst skada men hörs tydligt när den springer upp för väggen och in på vinden. Man skulle lätt kunna tro att det var ett större djur så mycket som den låter.
Vi har en ekorre som har ett av sina matlager på vinden och den gör ingen som helst skada men hörs tydligt när den springer upp för väggen och in på vinden. Man skulle lätt kunna tro att det var ett större djur så mycket som den låter.
Aha coolt. Kanske är en ekorre då. Mindre störigt än en råtta 😊4774 skrev:
Säker på att det inte är en ekorre om den skuttar? Möss och råttor tassar mer. Alltså så att man hör att det är fyra tassar och inte två.
Mus är det statistiskt sett överlägset mest sannolika. Ut med fällor på strategiska platser, den kommer knappast att tröttna självmant nu när den har hittat ett så bra ställe, utan snarare dra dit sina polare och/eller bilda familj.M Mwelander skrev:
Vi har alltid hört bara en i taget dock. Har nyligen haft fällor på vinden i några veckor och inte fått något så där uppe tror jag inte de varit. Har haft fällor i garaget och knäppt tre st på en vecka.C cpalm skrev:
Just att den struntar i fällor säger snarare ekorre. Nu när det varit lite kallare ute så söker självklart djuren värmen på vindar, källare, garage, uthus och dyl. Så fort det blir varmare flyttar de raskt ut. Själv stoppar jag upp lite nötter till vår ekorre som nu mer äter ost från min hand. Så att bli vän med sina inneboende och ge dem föda gör att man slipper få isolering, kablar och allt annat söndergnagt. 😄 Men jag vet att jag är lite ovanlig som hellre ger de små liven en chans istället för att halshugga dem med fällor. Har dock 2 katter så några problem med möss eller sorkar har vi inte. Råttor har vi inga här vad jag sett. Har alltid tänkt mig råttor som mer stadsnära. Är uppvuxen på Södermalm och Stockholmsråttor går inte av för hackor hahahaM Mwelander skrev:
Det gör väl alla 😄. Men en mus borde ha hamnat i fällan och finns där en så finns det snart fler. Samma med råttor. Så att det är 1 djur talar för ekorre.C cpalm skrev:
Det är knappt någon ljudisolering mellan dessa rum så gissar att det är ganska öppet och gött i det mellanbjälklagetC cpalm skrev:
Klicka här för att svara