4 306 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
Raspberry Pi, sensorerna slutar fungera med längre kabel
Kan du förtydliga hur en stjärnkoppling ser ut och vad skillnaden är mot "en rak kabel med flera sensorer"?I iMicke skrev:För mig så räcker det ganska långt att läsa vad tillverkaren av elektroniken rekommenderar.
Den elektriska skillnaden på en rak kabel med flera sensorer och många stjärnkopplade kablar med en sensor per kabel är dramatisk. Det kan uppstå en massa konstiga impedanser med tillhörande reflektioner i de stjärnkopplade kablarna.
Jag har en tre-ledare från RPi till en kopplingsdosa där jag har fem DS18B20. Alla 3V3 (från RPi och de fem sensorerna) är inklämda i en kopplingsklämma, och samma med de övriga trådarna, GND och Signal.
Signalen för alla fem sensorer färdas alltså då tillbaka till RPi'n i samma tråd.
Som jag läst om sensorerna så ska de parallellkopplas, som jag gjort, och den enda skillnaden som jag ser mot "en rak kabel med flera sensorer" är att det är olika kabelavstånd mellan sensorerna. Alltså, tre-ledare från RPi till sensor #1, från den en treledare vidare till sensor#2, o.s.v. men alla signaler kommer ju ändå att färdas tillbaka i samma (den enda) signalkabeln, eller menar du att det ska vara en gemensam 3V3 och GND ut men alla sensorer har egen Signal tillbaka?
En stjärnkoppling (på 1-wire) innebär att man har långa trådar ut till varje sensor, men att de går ihop innan anslutningen till Raspberryn (i ditt fall). En busskoppling (rak kabel) innebär istället att man har trådar ut till första sensorn, sedan forsätter dessa till nästa sensor osv.
Busskopplingar innebär att man får mer förutsägbarhet när det gäller impedanser, signalekon mm på tråden. Dvs, den brukar fungera bättre och stabilare.
Busskopplingar innebär att man får mer förutsägbarhet när det gäller impedanser, signalekon mm på tråden. Dvs, den brukar fungera bättre och stabilare.
Läs här och fundera lite på hur du bör koppla in sensorerna:
https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/148
Där står det bl a:
"Testing has shown that unswitched star-type network topologies (i.e., those with several branches diverging at the master) are the most difficult to make reliable."
https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/148
Där står det bl a:
"Testing has shown that unswitched star-type network topologies (i.e., those with several branches diverging at the master) are the most difficult to make reliable."
Sorry men då har jag ju mer av en busskoppling eftersom jag bara anslutit tre trådar ut från RPi, eller?
Jag har en kabel ut från RPi med tre trådar anslutna. Denna är ca. 5 meter lång.
I en kopplingsdosa kommer 5 sensorer in som är anslutna med varsin tråd till treledaren.
DHT21 sensorn sitter på PIN17 och är inte 1-wire.
Jag har en kabel ut från RPi med tre trådar anslutna. Denna är ca. 5 meter lång.
I en kopplingsdosa kommer 5 sensorer in som är anslutna med varsin tråd till treledaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som ett stjärnnät som startar en bit ut från Raspberryn, hur långa är trådarna till givarna från boxen? Dessa bär inte vara mer än max någon decimeter med denna typ av koppling.anders07 skrev:Sorry men då har jag ju mer av en busskoppling eftersom jag bara anslutit tre trådar ut från RPi, eller?
[bild]
Jag har lött på trådarna till nästa givare på benen från den första givaren. Min gissning är att du har givarna med färdig gummikabel och att det är denna du kopplat in i boxen, det riskerar att inte fungera. Jag använder bara sådana givare längst ut på bussen och har nakna sensorer (med bara benen från kapslingen) på vägen ut...
Om du vill kalla det busskoppling så ok men isf har du som sagt alldeles för långa stubledningar till noderna. Det är ofta problematiskt även i robusta system och för något som 1-wire närmast döden.anders07 skrev:Sorry men då har jag ju mer av en busskoppling eftersom jag bara anslutit tre trådar ut från RPi, eller?
[bild]
Försök lägga det som pacman beskriver och som jag tror även Pen har gjort i sitt fall. Det finns inte mycket marginaler att töja på här så att börja göra så korrekt som möjligt lönar sig.
Kalla det och kalla det... jag försöker bara förstå skillnaden...GK100 skrev:Om du vill kalla det busskoppling så ok men isf har du som sagt alldeles för långa stubledningar till noderna. Det är ofta problematiskt även i robusta system och för något som 1-wire närmast döden.
Försök lägga det som pacman beskriver och som jag tror även Pen har gjort i sitt fall. Det finns inte mycket marginaler att töja på här så att börja göra så korrekt som möjligt lönar sig.
(Och skillnaden är ju då endast i kabellängd mellan "stjärna" och "buss" alltså...)
Det är såna vattentäta sensorer med ca. 1 meter gummikabel och sen är CAT6 kabeln från dosan till RPi ca. 5 meter.pacman42 skrev:Ser ut som ett stjärnnät som startar en bit ut från Raspberryn, hur långa är trådarna till givarna från boxen? Dessa bär inte vara mer än max någon decimeter med denna typ av koppling.
Jag har lött på trådarna till nästa givare på benen från den första givaren. Min gissning är att du har givarna med färdig gummikabel och att det är denna du kopplat in i boxen, det riskerar att inte fungera. Jag använder bara sådana givare längst ut på bussen och har nakna sensorer (med bara benen från kapslingen) på vägen ut...
Angående DHT21 alias AM2307 säger det kinesoengelska databladet följande:
Special instructions of the single-bus communication:
1.Typical application circuit recommended in the short cable length of 30 meters on the 5.1K pull-up resistor pullup resistor according to the actual situation of lower than 30 m.
2.With 3.3V supply voltage, cable length shall not be greater than 100cm. Otherwise, the line voltage drop will lead to the sensor power supply, resulting in measurement error.
3.Read the sensor minimum time interval for the 2S; read interval is less than 2S, may cause the temperature and humidity are not allowed or communication is unsuccessful, etc..
4.Temperature and humidity values are each read out the results of the last measurement For real-time data that need continuous read twice, we recommend repeatedly to read sensors, and each read sensor interval is greater than 2 seconds to obtain accuratethe data.
Enligt andra punkten alltså max 1m @ 3.3V. Finner det märkligt att man kan säga så utan att ta in trådarean. Det är nog snarare något med signaljord eller spikar på matningen som spökar för dem när man ligger nära gränsen för matningsspänningen.
Första punkten kan jag min själ inte tyda ens med bästa välvilja. I en tabell tidigare anges pull-up till 30-60 kohm @ 5V visserligen. I texten ovan ska den vara 5.1 vid någon viss längd som jag inte kan avkoda åt rätt håll.
(Jag har sett många slarviga kinesoengelska datablad, men detta tar nog priset)
1.Typical application circuit recommended in the short cable length of 30 meters on the 5.1K pull-up resistor pullup resistor according to the actual situation of lower than 30 m.
2.With 3.3V supply voltage, cable length shall not be greater than 100cm. Otherwise, the line voltage drop will lead to the sensor power supply, resulting in measurement error.
3.Read the sensor minimum time interval for the 2S; read interval is less than 2S, may cause the temperature and humidity are not allowed or communication is unsuccessful, etc..
4.Temperature and humidity values are each read out the results of the last measurement For real-time data that need continuous read twice, we recommend repeatedly to read sensors, and each read sensor interval is greater than 2 seconds to obtain accuratethe data.
Enligt andra punkten alltså max 1m @ 3.3V. Finner det märkligt att man kan säga så utan att ta in trådarean. Det är nog snarare något med signaljord eller spikar på matningen som spökar för dem när man ligger nära gränsen för matningsspänningen.
Första punkten kan jag min själ inte tyda ens med bästa välvilja. I en tabell tidigare anges pull-up till 30-60 kohm @ 5V visserligen. I texten ovan ska den vara 5.1 vid någon viss längd som jag inte kan avkoda åt rätt håll.
Tack för tipset!Pen skrev:Angående DHT21 alias AM2307 säger det kinesoengelska databladet följande:
Jag kör ju den på 3V3 så därav problemet med den då... Köpt här:
https://cdon.se/hem-tradgard/temperatur-luftfuktighets-sensor-am2301-dht21-p40137538
Där visas den med 5kOhm resistor också på bilden så det varar vara vadd et ska vara.
Här är ett aningen bättre datablad kanske... http://www.electrodragon.com/w/images/6/6f/DHT21.pdf
Prova rekommendationen i det senare databladet att sätta in en kondensator på 100nF mellan 3V3 och jord så nära sensorn som möjligt.
Jag tycker det ser ut som 1 kohm pullup på bilden. Ännu ett bud alltså.
PS: AM2301 skulle det varit i mitt föregående inlägg. Kan inte ändra.
Jag tycker det ser ut som 1 kohm pullup på bilden. Ännu ett bud alltså.
PS: AM2301 skulle det varit i mitt föregående inlägg. Kan inte ändra.