12 080 läst · 208 svar
12k läst
208 svar
Rapport: "Sämre för klimatet om Cementa stängs"
Det är det inte många som inser, kallt, mörkt, fattigt, hungrigt och om du skulle lyckas få en unge trots undernäring och vitaminbrist kommer den inte överleva småbarnsåren.pacman42 skrev:
Då industrialiseringen började, sent 1500 och på 1600 talet hadde vi framgångsrik järntillverkning i mina trakter. Stormaktstiden byggde väl mycket på svenska kanoner, export och exploatering av naturresurserna, det var inget pjoskande med natura 2000 då, bönderna bröt så länge de kunde hålla torrt i gruvan å sen fick staten skicka nån som kunde pumpa så det gick att exportera kanoner och få inkomster till landet.
Det där var ju direkt dumt, så brukar ju SD svansen sprida sin gallaMaskintok skrev:
Stormaktstiden var nog uppbyggd mest på att kungar och adel tvingade män o unga till och med barn ut i krig, höga skatter och indrivning som gjorde alla utfattiga med svår svält som följd utom för adel o kungahus som bygde upp sina förmögenheter genom röveri i utlandetF fribygg skrev:Det är det inte många som inser, kallt, mörkt, fattigt, hungrigt och om du skulle lyckas få en unge trots undernäring och vitaminbrist kommer den inte överleva småbarnsåren.
Då industrialiseringen började, sent 1500 och på 1600 talet hadde vi framgångsrik järntillverkning i mina trakter. Stormaktstiden byggde väl mycket på svenska kanoner, export och exploatering av naturresurserna, det var inget pjoskande med natura 2000 då, bönderna bröt så länge de kunde hålla torrt i gruvan å sen fick staten skicka nån som kunde pumpa så det gick att exportera kanoner och få inkomster till landet.
Röveriet i utlandet kan jag hålla med om, guldet kom nog därifrån och silvret från handeln.
Utan den svenska råvaran och valonernas importerade kunskaper hadde vi kanske varit kvar på 14-1500tals nivå långt in på 1800talet
Här svalt inte folket på 1600talet, de utnyttjade vad marken gav till det yttersta, de bröt järn, brände kalk och kolade, la silvret på kistbotten och köpte faktiskt enstaka sidensjalar till sina fruar.
Landet och De Geer & co blev stormakt och stormänn på naturens rikedom och plundringen av andra länder, knappast på barnarbete och svält i Östgötaskogarna.
Cementen var inte uppfunnen men kalken helt nödvändig för järnframställningen och därmed rikets exportframgångar redan för dryga 400år sedan.
Utan den svenska råvaran och valonernas importerade kunskaper hadde vi kanske varit kvar på 14-1500tals nivå långt in på 1800talet
Här svalt inte folket på 1600talet, de utnyttjade vad marken gav till det yttersta, de bröt järn, brände kalk och kolade, la silvret på kistbotten och köpte faktiskt enstaka sidensjalar till sina fruar.
Landet och De Geer & co blev stormakt och stormänn på naturens rikedom och plundringen av andra länder, knappast på barnarbete och svält i Östgötaskogarna.
Cementen var inte uppfunnen men kalken helt nödvändig för järnframställningen och därmed rikets exportframgångar redan för dryga 400år sedan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Enfrågeparti? Jag tycker snarare att MP lägger sig i precis allting som de inte begriper och det är en hel del. I veckan var ju Stenevi del av en klan, hur nu det skulle lösa gängvåldet begrep inte jag och nog ingen annan heller...Maskintok skrev:
Redigerat av moderator:
Jo de har synpunkter på allt...mnils skrev:
Men är egentligen ett enfrågeparti...
miljön...
Sedan att de flesta av dess anhängare borde ha stannat i skolan och verkligen lärt sig något är annat... lika så att deras trottoarskvallrare borde ha gjort detsamma istället för att härja runt i en båt och flyga hem... För att sedan skrika skäms...
Ja mp skäms...
hur kommer det sig att när man ifrågasätter mp eller andra varelser så blir man bekastad med SD... är det något gosedjur.. man slänger på folk när argumenten tar slut eller har man så dålig koll på hur och av vilka denna kris uppstått?
Ta isåfall eran SD gosedjur och krama hårt framför spegeln säg några gånger.
jag har ingen koll jag har ingen koll..
Sedan läser ni på lite
. så kanske vi kan vända landet åt rätt håll igen...
Ta isåfall eran SD gosedjur och krama hårt framför spegeln säg några gånger.
jag har ingen koll jag har ingen koll..
Sedan läser ni på lite
. så kanske vi kan vända landet åt rätt håll igen...
subventionerad tänker du?Krille-72 skrev:
Undrar om inte makterna i EU säkert har något att försöka stoppa även detta med..
Nu när de krävde att Sverige skulle ta bort subventioner på miljöbränslen..
Så att även skatt fick tas ut på dessa..
undrar vilken lobby som är värst...
EU eller mp, vänster...
”subventionerad tänker du?”Maskintok skrev:
Nej, på något sätt kommer man inte kunna räkna på importerad Cements miljöavtryck när framtida miljömål inom bygg träder i kraft.
Så man måste hitta något undantag för importerad Cement framöver. Ett annat sätt att räkna helt enkelt. 1-1 blir inte alltid 2…
Ja det är ju den romantiserade versionen tillrättalagd av just makteliten som var adelen o kungahus.F fribygg skrev:Röveriet i utlandet kan jag hålla med om, guldet kom nog därifrån och silvret från handeln.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Ett typiskt svar från en miljöpartist. Han fattar inte att regeringens ansvar är att se till att marknaden fungerar. Om Cementa inte klarar av att fortsätta verksamheten är det inte ett fel utan sådant händer i en marknadsekonomi men då skall en konkurrent stå beredd att ta över. Om en verksamhet tillåtits bli monopoliserad så har regeringen ett ansvar att monopolet bryts upp eller så får man ta ett ansvar om nu verksamheten är samhällsviktiga.Krille-72 skrev:Det är för tidigt att svara på vilka konsekvenser det kommer få eftersom vi just nu håller på att analysera. Men jag vill understryka att vi är i en exceptionell situation. Det är inte regeringens agerande som satt oss i den utan på grund av att Cementa inte har klarat av att leverera det underlag som krävs för att få tillstånd, säger Per Bolund till Aftonbladet.
Kloka ord från Per Bolund! Absolut inte regerings fel! Tänk att Cementa inte klarar att leverera. Man kan ju nästa tro att dom inte vill fortsätta sin verksamhet.
Nämen! Är Per Bolund Miljöpartist? Vilken skräll!
Miljö- och klimatminister samt vice statsminister.
Det kostar på att behålla makten för sossarna. Tänk vad ett väldigt litet parti kan ställa till med!
Med tanke på hans uttalande kanske han har missat att rapporten från bland annat SGU redan läckt ut. Det är INTE för tidigt längre att förutspå konsekvenserna…