Jag kan ha missförstått, men jag tycker jag har sett ett inlägg med citat från elsäkerhetsverket just när det gäller värmegolv. Och det borde kunna appliceras på annan hempulad el också. Att om elektrikern kopplar in ett hempulat värmegolv, då är också elektrikern ansvarig för att det är korrekt lagt.

MEN elfirmans ansvarsförsäkring kan neka utbetalning om felet beror på något som inte elfirman har gjort.

Det jag själv har lite svårt att se är att elektrrikern verkligen skulle bli ansvarig för det han kopplar in, men inte själv har utfört.
 
Nähädu skrev:
Det är bara att konstatera att du inte tolkar lagstiftningen på samma sätt som Elsäkerhetsverket gör. Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen, men jag vill med fog påstå att du talar mot bättre vetande här.

Jag måste säga att jag definitivt håller med Mikael_L.
Svårt att hitta stöd för att en elektriker inte ska kunna fortsätta på en påbörjad installation.


Vem som får utföra installation är nog utklarat efter alla konstens regler men det är ju inte det som det tvistas om.

Man måste nog bestämma sig lite för vilken fot man står på... antingen får man fortsätta på en installation eller också får man inte. Det får ju inte vara upp till den enskilde elektrikern att välja när han/hon ev. sätter sig över lagen.

Att man inte vill arbeta på en specifik anläggning/installation är en helt annan femma. Självklart ska man väl tacka nej till nå't som kanske innebär att man i slutändan sitter med Svarte Petter.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Det är bara att konstatera att du inte tolkar lagstiftningen på riktigt samma sätt som Elsäkerhetsverket gör. Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen.
Jaha, nu blev det plötsligt Elsäks tolkning, inte din ...

Men du har nog rätt i att vi inte kommer vidare.
Men jag ler lite över tanken att åklagaren drar en behörig elektriker inför rätten och säger att han brutit mot §6, paragrafen som stipulerar att endast behöriga elektriker får koppla.

Vem ska då koppla in vår el, här i samhället. :)

Sen är elsäkerhetsverket tolkning rätt så irrelevant, det är tingsrättens tolkning som är den viktiga (och ev överklaganden i högre rätt).
 
Edit: off topic, fel tråd
 
Redigerat:
Bara för att undvika begreppsförvirring så är lågspänning allt under 1kV. En datorfläkt är förhoppningsvis svagström, dvs ofarlig. Möjligen är den även SELV, beroende på hur nätaggregatet är byggt.
 
Kattvovven skrev:
Tycker mig känna att det finns två läger av folk. En som tycker att det bara är att koppla ihop prylarna, och en som anser att saker ska göras rätt med tanke på konsekvenserna. .
Du får ursäkta... men det där har väl ingenting att göra med vad som avhandlats i den här tråden?
 
Kattvovven skrev:
Sen tycker jag det är allmänt konstigt att folk måste dö, straffade i rätten osv för att förändring ska ske. Se alla farliga vägar, övergångar över tågspår osv. Folk kan klaga i åratal att det är farligt, men folk måste dö, gärna ett par tre ggr nära inpå för att något ska ske.
Men folk dör ju inte! Som lars_stefan_axelsson skrev får man en bättre säkerhetskultur om man är öppen. Hemmafixa dit gamla hus (detta funkar ju mindre bra på nya hus) ring elektrikern och ljug att "jag har ingen aning" så kommer han och i praktiken intygar att ditt hempul är ok eftersom han inte hittar några fel och hans kvitto i princip bara innefattar restid. Under förutsättning att du gjort rätt.

Förbjud hemsupning med eftersom en del sen tar bilen och kör fulla. Tillåt endast supning på statligt godgända suparställen och då måste den statlige supisten hälla spriten i munnen på dig. I stället har vi hittat en balans med systembolag och nykterhetskontroller i trafiken.

El skördar alltså något dussintal liv om året, en droppe i havet. En droppe för mycket säger du då. Men då säger jag att varför ser alla gamla hus jag tittar på ut som skit vad gäller elinstallation medans golv och kök är fixat? Jo för att ingen lägger 100 papp eller mer på att låta en elektriker dra om elen. Hur säker är elinstallationen då?

Mitt förslag är alltså att hus över en viss ålder får hempulare som gått en kurs fixa själva om de låter en (behörig) elektriker gå igenom det efteråt. Så tror jag att vi vad gäller äldre hus får en de facto mycket bättre elsäkerhet.

Eller låt öststatselektriker jobba i Sverige med låga löner. Alla argument jag läser i den här tråden mot hempul baserar sig på "det står så i reglerna" utan att någon ifrågasätter detta eller kommer med förslag till lösning. Eller har någon ett bättre förslag på hur vi får upp elstandarden i gamla hus?

/Anders
 
petersv skrev:
Bara för att undvika begreppsförvirring så är lågspänning allt under 1kV. En datorfläkt är förhoppningsvis svagström, dvs ofarlig. Möjligen är den även SELV, beroende på hur nätaggregatet är byggt.
Sorry för begreppsförvirringen. Menade svagström såklart.
 
Åh herre gud vilket hönshus..

*backar långsamt ut och kommer ihåg varför jag varit borta från forumet*
 
Det är förvånande att folk forfarande på detta forum håller på att käbbla att dom inte får göra elinstallationer, fast det finns klara och tydliga regler vad som gäller.

Sen diskussionen om en installatör får fortsätta att installera fast en hemapulare har varit där först, är nog upp till installatören om han känner på sig att han vill ta på sig det ansvaret utan att veta hur installationen är utförd.
Jag skulle inte göra det.
 
Redigerat:
En stilla undran från någon som inte på något sätt är insatt. Det är väl en variant på vad Mikael_L frågar flera gånger. Om vi bortser från det (på sitt sätt enklare) fallet att det är en gammal byggnad, och bara tittar på ny el.

Om jag då tolkar nähädu rätt, så "får elinstallatören inte godkänna att elinstallationen tas i bruk" ifall inte allt elarbete är utfört "i företagets regi"?

Det räcker inte ens att det någon annan elinstallatör under ett annat företag haft överinsyn under det tidigare arbetet?

Detta skulle ju i så fall (i teorin) innebära att man är helt låst till den elektrikerfirma man har valt från början, och inte har möjlighet att byta?
 
Niklas_x skrev:
En stilla undran från någon som inte på något sätt är insatt. Det är väl en variant på vad Mikael_L frågar flera gånger. Om vi bortser från det (på sitt sätt enklare) fallet att det är en gammal byggnad, och bara tittar på ny el.

Om jag då tolkar nähädu rätt, så "får elinstallatören inte godkänna att elinstallationen tas i bruk" ifall inte allt elarbete är utfört "i företagets regi"?

Det räcker inte ens att det någon annan elinstallatör under ett annat företag haft överinsyn under det tidigare arbetet?

Detta skulle ju i så fall (i teorin) innebära att man är helt låst till den elektrikerfirma man har valt från början, och inte har möjlighet att byta?
Det är nog upp till den "nya" installatören om han vill ta över installationen.
Det kan nog kosta en slant, för den nya installatören vill nog gå igenom arbete som den "gamla" installatören har gjort. Företaget kan ha gått i konkurs och man måste ta in en ny installatör.

Tråden handlar om hemapulare och hur dom kan dömas om dom vållar skada på egendom eller person vid fel i en elanläggning som dom har varit inne i och gjort behörighetskrävande arbete på.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Så har vi missat något? Ja, det är väl det vanliga;

"“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
― Upton Sinclair, I, Candidate for Governor: And How I Got Licked ;)
Där har vi pudelns kärna, nämligen elektrikernas egenintresse i saken.

Av just denna anledning skrev jag till Elsäks GD Elisabet Falmo för ett par månader sedan och framhöll att det vore högst önskvärt att man tog med konsumenternas intressen nu när det utformas ett nytt regelverk för elinstallationer.

Här är hennes svar vilket i alla fall inger ett visst hopp:

Hej!

Tack för ditt brev, och dina intressanta synpunkter på behörighetssystemet ur konsumentperspektiv.

Jag delar din uppfattning om att konsumentperspektivet behöver finnas med mycket tydligare än idag i utformningen av ett nytt system. Vi väntar nu på att regeringen tillsätter en utredning om behörighetsreglerna. Jag vidarebefordrar ditt brev till mina medarbetare som arbetat med det framtida behörighetssystemet, och som följer det fortsatta arbetet med behörighetsreglerna.
Med vänlig hälsning

Elisabet Falemo

-------------------------------------------
ELISABET FALEMO

Generaldirektör

ELSÄKERHETSVERKET

Box 4, 681 21 Kristinehamn

TEL 0550-851 30
VXL 0550-851 00
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Där har vi pudelns kärna, nämligen elektrikernas egenintresse i saken.

Av just denna anledning skrev jag till Elsäks GD Elisabet Falmo för ett par månader sedan och framhöll att det vore högst önskvärt att man tog med konsumenternas intressen nu när det utformas ett nytt regelverk för elinstallationer.

Här är hennes svar vilket i alla fall inger ett visst hopp:

Hej!

Tack för ditt brev, och dina intressanta synpunkter på behörighetssystemet ur konsumentperspektiv.

Jag delar din uppfattning om att konsumentperspektivet behöver finnas med mycket tydligare än idag i utformningen av ett nytt system. Vi väntar nu på att regeringen tillsätter en utredning om behörighetsreglerna. Jag vidarebefordrar ditt brev till mina medarbetare som arbetat med det framtida behörighetssystemet, och som följer det fortsatta arbetet med behörighetsreglerna.
Med vänlig hälsning

Elisabet Falemo

-------------------------------------------
ELISABET FALEMO

Generaldirektör

ELSÄKERHETSVERKET

Box 4, 681 21 Kristinehamn

TEL 0550-851 30
VXL 0550-851 00
Det är väl ingen som har sagt något annat än att konsumenternas intresse ska tas tillvara på.
Men man kommer ändå till sakfrågan och det är hur man säkerställer att en elanläggningen installeras så den blir säker.
Vem har kunskapen så elanläggningen blir säker och det skulle jag säga att det är i högsta grad i konsumenternas intresse.
 
O
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.