jaso skrev:
Det var knappast vad han skrev. Han skrev att en del hempulare är så pass duktiga och eftertänksamm aatt det är tveksamt om de öht skulle behöva en licenskurs - det blir ändå rätt alternativt har de omdöme att ringa in hjälp när det behövs. Dessa hempulare skulle naturligtvis gagnas av ett licenssystem då de för det första skulle slippa funderingar om åtal och straff, dessutom lättare att sälja huset.

Den andra gruppen hempulare skulle möjligvis kunna motarbetas såsom du skriver.

Vet inte varför du tycker att det skulle vara meningslöst med licens för hempulare. Men som du diskuterar börjar jag tro att du har ditt levebröd i elbranschen och diskuterar med plånboken.
Precis. Och inte bara det. Med större öppenhet så skulle man kunna få råd och hjälp på ett mycket bättre sätt. Det är väl bevisat i andra branscher att om säkerhetsarbetet går ut på att hänga ut folk som/när de begått formella fel, så får man ingen bra säkerhetskultur överhuvudtaget. Vården (spec. kirurgi) är det exemplet som brukar tas fram. Där kan man jämföra med exv. flyget som blivit mycket bättre på avvikelserapportering osv. detta för att det fel du gjorde och överlevde kan andra lära sig av.

Så att ha det som idag, med en mycket strängt förbjudande lag, och att samtidigt helt se mellan fingrarna med tillämpningen, är det sämsta sättet att sköta situationen på om det verkligen var personsäkerhet man var ute efter. Bara som exempel på hur slapp tillämpningen är är ju detta forum. Det skulle vara en smal sak att lagföra de flesta av oss här, om bara vilja fanns. (Jag har själv varit med om ett fall när det skedde, fast då handlade om brott mot rikets säkerhet. Och då finns det en hel speciellt polismyndighet vars syfte det är att beivra det). Men, viljan saknas som sagt helt. Och det är inte bra att ha lag som inte följer det allmänna rättsmedvetandet, eftersom vi vet att det på sikt leder till en urholkning av lag och rätt i andra sammanhang.
 
Mikael_L skrev:
Men jag läste ditt inlägg i sitt sammanhang, där man verkligen får intrycket att du menar att elinstallatören inte får fortsätta med något som är påbörjat av en utan behörighet, och det är rent bullshit.
Elinstallatören får naturligtvis fortsätta med en elinstallation som påbörjats av någon som inte har behörighet, förutsatt att den person en är en yrkesman, anställd i samma företag som elinstallatören. Något annat vore förstås orimligt.

Däremot får en elinstallatör inte slutföra en elinstallation som påbörjats av en lekman. Sedan är det förstås en grannlaga uppgift att bedöma när den ena elinstallationen går över i den andra. Elinstallatören ska förstås bara kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Däremot får en elinstallatör inte slutföra en elinstallation som påbörjats av en lekman. Sedan är det förstås en grannlaga uppgift att bedöma när den ena elinstallationen går över i den andra. Elinstallatören ska förstås bara kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört.
Bra där, nu har jag ett bättre påstående från dig, som jag tror saknar dubbeltydigheten i det förra jag reagerade över ....
Så nu säger jag:
Det tror jag inte du hittar något lagstöd för.
 
Nähädu skrev:
Däremot får en elinstallatör inte slutföra en elinstallation som påbörjats av en lekman. Sedan är det förstås en grannlaga uppgift att bedöma när den ena elinstallationen går över i den andra. Elinstallatören ska förstås bara kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört.
Så då kan jag exempelvis inte be en elektriker att installera en jordfelsbrytare i min lägenhet för varken elektrikern eller jag kan ju garantera att inte en lekman vid något tillfälle tidigare gjort något i installationen. Enligt dig skulle elektrikern därmed göra fel om han gick med på att installera jordfelsbrytaren eftersom han inte säkert kan utesluta att en lekman någon gång varit inblandad.

Låter inte detta rätt orimligt och fjärran från hur elektriker normalt agerar?
 
Mikael_L skrev:
Bra där, nu har jag ett bättre påstående från dig, som jag tror saknar dubbeltydigheten i det förra jag reagerade över ....
Så nu säger jag:
Det tror jag inte du hittar något lagstöd för.
Lagstödet finns i 6 § elinstallatörsförordningen. Det finns ett begrepp som kallas "yrkesmannainstitutet", vilket är en, den enda faktiskt, definitionen av yrkesmannen.

Yrkesmannen är en person som inte har egen behörighet men som är anställd i samma företag som elinstallatören. Finns det inget anställningsförhållande så finns det ingen yrkesman.

Enligt 6 § får elinstallationsarbete enbart utföras av yrkesman enligt definitionen ovan, eller av elinstallatör. Är man inte anställd så är man en lekman och då får man inte göra elinstallationsarbeten.

Det finns även ett svar på elsäkerhetsverkets hemsida om det där. Utifall du nu inte skulle tro mig. Se länken:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Vilka-elarbeten-far-jag-gora-sjalv/
 
Alfredo skrev:
Så då kan jag exempelvis inte be en elektriker att installera en jordfelsbrytare i min lägenhet för varken elektrikern eller jag kan ju garantera att inte en lekman vid något tillfälle tidigare gjort något i installationen. Enligt dig skulle elektrikern därmed göra fel om han gick med på att installera jordfelsbrytaren eftersom han inte säkert kan utesluta att en lekman någon gång varit inblandad.

Låter inte detta rätt orimligt och fjärran från hur elektriker normalt agerar?
Det var ju precis det jag skrev i inlägget. Elinstallatören ska enbart kontrollera den installation som han eller yrkesmannen utfört. Har man monterat in en jordfelsbrytare ska man kontrollera den, inget annat. Elinstallatören har självklart inget ansvar för den befintliga elanläggningen. Det är anläggningsinnehavaren som har det ansvaret.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Däremot får en elinstallatör inte slutföra en elinstallation som påbörjats av en lekman. Sedan är det förstås en grannlaga uppgift att bedöma när den ena elinstallationen går över i den andra. Elinstallatören ska förstås bara kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört.
6 § elinstallatörsförordningen berättar att du eller vilken annan elinstallatör får utföra elinstallation. Det anges inga som helst undantag till denna rätt. Så en elinstallatör eller yrkesman som arbetar under elinstallatör får fortsätta arbetet där en hempulare har slutat.
Iaf enligt §6.
 
Mikael_L skrev:
6 § elinstallatörsförordningen berättar att du eller vilken annan elinstallatör får utföra elinstallation. Det anges inga som helst undantag till denna rätt. Så en elinstallatör eller yrkesman som arbetar under elinstallatör får fortsätta arbetet där en hempulare har slutat.
Iaf enligt §6.
Inte korrekt. Såhär står det.

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Det är noga med orden vetdu.
 
Rent teoretiskt är det säkert som Nähädu säger. Att man inte får slutföra en elinstallation som utförts olagligt.

Rent praktiskt så funkar det ju inte i verkligheten. Om man kommer till ett gammalt hus har man ju ingen aning om vem som gjort installationerna. Elektrikerns uppgift är ju då oftast att kontrollera om installationen är korrekt, och annars åtgärda felen.

Om en hempulare däremot ringer till en elektriker och säger "Jag har dragit all el i min nybyggda bostad, kan du komma och koppla ihop trådarna i centralen?" så skulle nog de flesta elektriker säga NEJ!

Skulle samma person däremot ringa och säga "Jag har nyss köpt ett hus där elen inte är klar, kan ni komma och styra upp detta" så skulle inte jag iaf ha något problem med att detta (Efter noga kontroll/mätningar så klart)

Det händer tex då och då att kunder ringer och vill ha inkopplat golvvärme som de själva lagt. De blir ganska stressade då man säger nej.
 
Mikael_L
Nähädu.
Ja vi tycker samma sak, men drar helt olika slutsatser.

Jag förstår inte hur du kan tolka som du gör.
Jag önskar att jag kunnat skriva och förklara långsamt. :confused:

§6 berättar att du har en full och obegränsad rätt till allt elinstallationsarbete (för jag förutsätter att du arbetar som elektriker). Du har en helt obegränsad rätt, där inte ens gud själv kan invända mot din rätt. Jo en begränsning kan finnas, max upp till 1000 volt om du eller din chef endast har ABL.
Du får sätta upp ett extra uttag, du får dra strömmatning för effekter på 100-tals kW om du vill.
Du får installera i lägenheter och du får installera på kärnkraftverk (möjligen med 1000V begränsningen dock).
Du får riva el, installera om, ändra funktion, bruk och användningssätt och du får fortsätta att installera på valfri anläggning.

§6 begränsar dig inte på något endaste vis att göra precis vad du vill med el, så länge du är elinstallatör eller yrkesman anställd vid samma firma som en elinstallatör.
Du är så nära Gud man kan komma.

§6 tillåter t.o.m dig att lägga ut blanktråd på golvet på ICA maxi och sen spänningssätta denna. Felet du begår tas hand om av andra lagar och paragrafer.

Jag däremot får enligt §6 inte ens byta en meter skadad EKK, som ligger klamrad mot en vägg någonstans.

Det är betydelsen av §6.
 
Redigerat:
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Om en hempulare däremot ringer till en elektriker och säger "Jag har dragit all el i min nybyggda bostad, kan du komma och koppla ihop trådarna i centralen?" så skulle nog de flesta elektriker säga NEJ!
En elektriker har ingen skyldighet att utföra en elinstallation (ingen skyldighet jag har hittat iaf), så det är helt korrekt att säga nej om man inte vill.
Man kan ju också säga nej för att man har för mycket jobb, tänker gå på semester eller för att kunden har en så jävla ful skjorta, det är alla giltiga skäl.

Men det finns ingen lag som förbjuder er elektriker att fortsätta på valfri påbörjad installation, och definitivt inte teoretiskt i alla fall.
 
Mikael_L
Och jag kan lova att jag skulle säga nej till vissa skumma uppdrag ifall jag hade behörighet och firma.
Och det gäller f.ö. alla branscher, att inte bli inblandade i dåliga saker, helt enkelt.
 
Nähädu skrev:
Det var ju precis det jag skrev i inlägget.
OK, då missförstod jag vad du menade.
 
Rrrrr skrev:
Rent teoretiskt är det säkert som Nähädu säger. Att man inte får slutföra en elinstallation som utförts olagligt.

Rent praktiskt så funkar det ju inte i verkligheten. Om man kommer till ett gammalt hus har man ju ingen aning om vem som gjort installationerna. Elektrikerns uppgift är ju då oftast att kontrollera om installationen är korrekt, och annars åtgärda felen.

Om en hempulare däremot ringer till en elektriker och säger "Jag har dragit all el i min nybyggda bostad, kan du komma och koppla ihop trådarna i centralen?" så skulle nog de flesta elektriker säga NEJ!

Skulle samma person däremot ringa och säga "Jag har nyss köpt ett hus där elen inte är klar, kan ni komma och styra upp detta" så skulle inte jag iaf ha något problem med att detta (Efter noga kontroll/mätningar så klart)

Det händer tex då och då att kunder ringer och vill ha inkopplat golvvärme som de själva lagt. De blir ganska stressade då man säger nej.
Det där är naturligtvis en helt korrekt iakttagelse. Ett mycket bra inlägg.
 
Mikael_L skrev:
En elektriker har ingen skyldighet att utföra en elinstallation (ingen skyldighet jag har hittat iaf), så det är helt korrekt att säga nej om man inte vill.
Man kan ju också säga nej för att man har för mycket jobb, tänker gå på semester eller för att kunden har en så jävla ful skjorta, det är alla giltiga skäl.

Men det finns ingen lag som förbjuder er elektriker att fortsätta på valfri påbörjad installation, och definitivt inte teoretiskt i alla fall.
Det är i princip rätt. Elektrikern, yrkesmannen, får fortsätta om han så vill. Däremot så får elinstallatören inte godkänna att elinstallationen tas i bruk ,eftersom det skulle bryta mot 6 §.

Det är bara att konstatera att du inte tolkar lagstiftningen på riktigt samma sätt som Elsäkerhetsverket gör. Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.