Nähädu skrev:
En elinstallatör är skyldig att kontrollera elinstallationen innan den tas i bruk så att anläggningsinnehavaren får en säker elanläggning. Dessutom måste installationen vara utförd av antingen elinstallatören själv eller en yrkesman under honom eller henne. Man får alltså inte hempula en del av elinstallationen och sedan låta en elinstallatör göra resten.

Skulle elinstallatörerna i Sverige ta sig samman och börja leva efter lagstiftningen skulle de värsta hempularna snabbt dö ut, om uttrycket tillåts.
Läs min fråga en gång till och fundera sedan om du svarat på den, eller om du förstår varför jag ställde den.
 
AndersNil skrev:
Det är väl ingen som har sagt något annat än att konsumenternas intresse ska tas tillvara på.
Men man kommer ändå till sakfrågan och det är hur man säkerställer att en elanläggningen installeras så den blir säker.
Vem har kunskapen så elanläggningen blir säker och det skulle jag säga att det är i högsta grad i konsumenternas intresse.
Nja, sakfrågan är väl vad man får göra inom lagens råmärken. Detta kommer alltid att bli en avvägning mellan vad som är praktiskt genomförbart, kostnadsmässigt rimligt och politiskt möjligt.

Vi skulle kunna tex ha en betydligt bättre folkhälsa om vi förbjöd alkohol och tobak, men detta accepterar inte folket. Likaså har man funnit att det inte är rimligt att sätta hastigheten till 50 på alla vägar även om detta helt klart skulle minska olyckorna.

Var balansen för elinstallationer ligger behöver diskuteras, och eventuellt förändras. Det ligger i allas vårt intresse.
 
mycke_nu skrev:
Nja, sakfrågan är väl vad man får göra inom lagens råmärken. Detta kommer alltid att bli en avvägning mellan vad som är praktiskt genomförbart, kostnadsmässigt rimligt och politiskt möjligt.

Vi skulle kunna tex ha en betydligt bättre folkhälsa om vi förbjöd alkohol och tobak, men detta accepterar inte folket. Likaså har man funnit att det inte är rimligt att sätta hastigheten till 50 på alla vägar även om detta helt klart skulle minska olyckorna.

Var balansen för elinstallationer ligger behöver diskuteras, och eventuellt förändras. Det ligger i allas vårt intresse.
I grund och botten är sakfrågan är att vi ska ha säkra elanläggningar där hemma som vi kan lita på.
Lite svinn får man räkna med eller?? Jag tycker inte att det skulle vara lustigt om någon dog eller brann inne i mitt hus pga av dålig el.
Sen ältas det här i forumet vem som ska få utföra elinstallationen.
 
Redigerat:
AndersNil skrev:
I grund och botten är sakfrågan är att vi ska säkra elanläggningar.
Nej, sakfrågan är *hur* säkra elanläggningar vi skall ha. Och *hur* vi i så fall skall se till att de blir så säkra som vi vill ha dem.

Vi varken kan eller, *skall*, sikta mot "oändlig" elsäkerhet. Om vi ville det så vore det faktiskt enkelt: Förbjud användning av alla former av elektricitet! >Det är dock inte rimligt eftersom vi också har stor nytta av elanvändning. Så vi måste (som med all mänsklig verksamhet) hitta en rimlig avvägning.

Vi är som sagt många som *inte* tycker att vi har nått rätt avvägning idag och att det hycklande vi håller på med idag är direkt kontraproduktivt.
 
Steamboy skrev:
Nu har Bosse återigen svarat på en spännande fråga:
[länk]!

Jag tänkter inte kommentera detta svar då jag inte vill bli avstängd ifrån forumet.
Han går från klarhet till klarhet! :)

(Varning! Föregående inslag kan innehålla spår av ironi.)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, sakfrågan är *hur* säkra elanläggningar vi skall ha. Och *hur* vi i så fall skall se till att de blir så säkra som vi vill ha dem.

Vi varken kan eller, *skall*, sikta mot "oändlig" elsäkerhet. Om vi ville det så vore det faktiskt enkelt: Förbjud användning av alla former av elektricitet! >Det är dock inte rimligt eftersom vi också har stor nytta av elanvändning. Så vi måste (som med all mänsklig verksamhet) hitta en rimlig avvägning.

Vi är som sagt många som *inte* tycker att vi har nått rätt avvägning idag och att det hycklande vi håller på med idag är direkt kontraproduktivt.
Inget som hindrar dig att du gör din egen elinstallation.
Det är bara att köra på.
 
mycke_nu skrev:
Av just denna anledning skrev jag till Elsäks GD Elisabet Falmo för ett par månader sedan...
Och folk säger att det inte hjälper att sitta och gnälla på forum på internet. Där ser ni, bara man gnäller tillräckligt länge och mycket så är det till slut någon annan som får ändan ur vagnen och gör något konstruktivt åt saken! :) Bra initiativ!
 
AndersNil skrev:
Inget som hindrar dig att du gör din egen elinstallation.
Det är bara att köra på.
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår vart du vill komma? Var det ett svar på mitt inlägg?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår vart du vill komma? Var det ett svar på mitt inlägg?
Eftersom ni som vill lätta på regelverket angående elinstallationer i enfamiljshus säker redan har gjort behörighetskrävande arbete på era hem så är det väl bara att köra på eller?

Händer inget så är det lugnt :).
 
Ja alltså, idén var ju att diskutera hur en *ändring* av regelverket skulle kunna *förbättra* nuvarande situation. Vi tycker nämligen inte att den är bra som den är. Av en massa skäl. Som vi bla har gått igenom ovan.
 
AndersNil skrev:
I grund och botten är sakfrågan är att vi ska ha säkra elanläggningar där hemma som vi kan lita på.
Lite svinn får man räkna med eller?? Jag tycker inte att det skulle vara lustigt om någon dog eller brann inne i mitt hus pga av dålig el.
Sen ältas det här i forumet vem som ska få utföra elinstallationen.
Det är väl ingen här som ifrågasätter att en elinstallation skall vara säker. Det är självklart.

Vad det handlar om är mycket riktigt vem som skall få göra en installation enligt konstens alla regler.
 
mycke_nu skrev:
Det är väl ingen här som ifrågasätter att en elinstallation skall vara säker. Det är självklart.

Vad det handlar om är mycket riktigt vem som skall få göra en installation enligt konstens alla regler.
Lite som körkort. Du får inte köra bil hur duktig du än är. Spelar ingen roll. Inga men. Inga om. (nödfall till sjukhus exkluderat)
 
Men om vi bortser från dödsfall, finns det någon statistik på hur många som blir skadad av el? Det är ju inte bara dödsfall man vill förebygga.

//Patrik
 
Kattvovven skrev:
Lite som körkort. Du får inte köra bil hur duktig du än är. Spelar ingen roll. Inga men. Inga om. (nödfall till sjukhus exkluderat)
Lite som att bygga en stor trappa. Du får inte bygga en trappa utan licens och behörighet hur duktig du än är då riskerna är mycket stora om den faller ihop. Inga men. Inga om. Eller vänta nu... kanske får man det?
 
Mikael_L
AndersNil skrev:
Tråden handlar om hemapulare och hur dom kan dömas om dom vållar skada på egendom eller person vid fel i en elanläggning som dom har varit inne i och gjort behörighetskrävande arbete på.
Japp.
Jag försöker att hjälpa tråden upp banan igen med det enda jag hittar i rättsfall där elinstallatörsförordningen är lagrum.
https://lagen.nu/dom/nja/1985s529

Men jag höll på och letade även för något år sedan och har ett minne av att jag hittade en annan dom. Men den liknade denna, dvs rörde endast yrkesmän. Möjligen kan det faktiskt varit denna.

Jag har också gett mig på ett försök att finna ev förarbeten till elinstallatörsförordningen, men gick helt bet där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.