Mikael_L skrev:
Och du kör aldrig för fort, har aldrig fildelat, gått mot röd gubbe, gjort ett ogiltigt avdrag i deklarationen.
Låt den helt utan skuld kasta första stenen.

Det här inlägget var inte konstruktivt, lika lite som ditt.
Nä, du har rätt och jag har fel. Man ska välja och vraka bland det som är "förbjudet". Huvudsaken är att man inte åker dit.
 
Den katolska synen på det hela...
En synd är inte en synd om ingen ser den :)
 
Kallebo skrev:
Svaret på frågan i "Fråga experten" med denna rubrik var nog det sämsta jag någonsin läst. Vi är många som undrar vilken risk vi tar straffrättsligt när vi drar vår egen el. Jag har läst 90 hp högskolefysik med en del ellära och är i besittning av en stor portion sunt förnuft, så den enda risk jag tar är att bli åtalad. Så hur pass stor risk tar jag? Handlar det om böter? Hur stora? Handlar det om fängelse (och då bara för den olaga installationen, inga olycksfall)?

Dagens elektriker har i många fall bara en simpel gymnasieutbildning och är dessutom sällan de elever med högst betyg eller intelligens.

Vad säger andra? Är det bara jag som blir förbannad på svar som detta?:thumbdown:

Skulle man inte kunna lösa det med ett intelligens/kopplingstest som hempularen får göra för att kunna dra elen själv..
Du har precis idiotförklarat en hel yrkeskår! :mad:
 
Kallebo skrev:
Svaret på frågan i "Fråga experten" med denna rubrik var nog det sämsta jag någonsin läst. Vi är många som undrar vilken risk vi tar straffrättsligt när vi drar vår egen el. Jag har läst 90 hp högskolefysik med en del ellära och är i besittning av en stor portion sunt förnuft, så den enda risk jag tar är att bli åtalad. Så hur pass stor risk tar jag? Handlar det om böter? Hur stora? Handlar det om fängelse (och då bara för den olaga installationen, inga olycksfall)?

Dagens elektriker har i många fall bara en simpel gymnasieutbildning och är dessutom sällan de elever med högst betyg eller intelligens.

Vad säger andra? Är det bara jag som blir förbannad på svar som detta?:thumbdown:

Skulle man inte kunna lösa det med ett intelligens/kopplingstest som hempularen får göra för att kunna dra elen själv..
Hur många hp ellära?
 
Nähädu skrev:
Helt rätt!

Där kan alla duktiga och seriösa elinstallatörer göra en stor insats genom att vägra att slutföra de elinstallationer som hempulare har påbörjat.
Hur ser du om det är elektriker eller hempulare som utfört en korrekt installation?
Jag utgår ifrån att ingen elektriker medvetet skulle koppla in en felaktigt utförd installation, oavsett vem som gjort den.
 
Magnus_Andersson skrev:
Hur ser du om det är elektriker eller hempulare som utfört en korrekt installation?
Jag utgår ifrån att ingen elektriker medvetet skulle koppla in en felaktigt utförd installation, oavsett vem som gjort den.
En elinstallatör är skyldig att kontrollera elinstallationen innan den tas i bruk så att anläggningsinnehavaren får en säker elanläggning. Dessutom måste installationen vara utförd av antingen elinstallatören själv eller en yrkesman under honom eller henne. Man får alltså inte hempula en del av elinstallationen och sedan låta en elinstallatör göra resten.

Skulle elinstallatörerna i Sverige ta sig samman och börja leva efter lagstiftningen skulle de värsta hempularna snabbt dö ut, om uttrycket tillåts.
 
Mikael_L
Magnus_Andersson skrev:
Hur ser du om det är elektriker eller hempulare som utfört en korrekt installation?
Jag utgår ifrån att ingen elektriker medvetet skulle koppla in en felaktigt utförd installation, oavsett vem som gjort den.
Och hur ser man skillnad på om en elektriker eller en hempulare gjort en felaktig installation?


Tja ...
Är det använt SKX, lampsladd, sockerbitar, ringledningskabel och annat mög så är det ofta hempulat. När elektriker gör fel gör dom det för det mesta med korrekt material åtminstone. :)

Men är det använt sånt material som återfinns i elfirmornas bilar så är det ju lite svårare att avgöra ifall det är felkopplat med eller utan behörighet i ryggen.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Man får alltså inte hempula en del av elinstallationen och sedan låta en elinstallatör göra resten.
Det tror jag inte du hittar något lagstöd för.
 
Mikael_L skrev:
Det tror jag inte du hittar något lagstöd för.
elinstallatörsförordningen (1990:806)

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
 
Mikael_L
Ja och ....?


Jag visste väl att du inte skulle finna något stöd för ditt påstående. :D
Jag har nämligen letat själv.
 
Mikael_L skrev:
Ja och ....?


Jag visste väl att du inte skulle finna något stöd för ditt påstående. :D
Jag har nämligen letat själv.
Vad menar du?

Där har du ju lagstödet svart på vitt. Elinstallationsarbete, från ax till limpa, får enbart utföras av elinstallatör eller yrkesman.

Vad är det du inte förstår?
 
Mikael_L
Vad är det du inte förstår?


OK, jag tar det pedagogiskt då.

Jag vet inte om du har behörighet eller om du är yrkesman, men i vilket fall skriver den lagtexten helt enkelt att du får utföra elinstallationsarbete helt lagligt.
Inte så mycket mer.

Men implicit betyder det också att jag inte får utföra elinstallationsarbete.

Sen finns det ingen mer betydelse i den lagtexten.

Det finns inget som reglerar något ev förhållande mellan dig och mig. Inget om vad mina ev olagligheter har att göra med dina lagligheter.

Det är faktiskt rätt enkelt.
 
Nähädu skrev:
Att licensiera hempulare är meningslöst. Det blir precis som du skriver. Det enda språk de förstår är att de inte får sin hempulade elanläggning inkopplad.
Det var knappast vad han skrev. Han skrev att en del hempulare är så pass duktiga och eftertänksamm aatt det är tveksamt om de öht skulle behöva en licenskurs - det blir ändå rätt alternativt har de omdöme att ringa in hjälp när det behövs. Dessa hempulare skulle naturligtvis gagnas av ett licenssystem då de för det första skulle slippa funderingar om åtal och straff, dessutom lättare att sälja huset.

Den andra gruppen hempulare skulle möjligvis kunna motarbetas såsom du skriver.

Vet inte varför du tycker att det skulle vara meningslöst med licens för hempulare. Men som du diskuterar börjar jag tro att du har ditt levebröd i elbranschen och diskuterar med plånboken.
 
Mikael_L skrev:
Vad är det du inte förstår?


OK, jag tar det pedagogiskt då.

Jag vet inte om du har behörighet eller om du är yrkesman, men i vilket fall skriver den lagtexten helt enkelt att du får utföra elinstallationsarbete helt lagligt.
Inte så mycket mer.

Men implicit betyder det också att jag inte får utföra elinstallationsarbete.

Sen finns det ingen mer betydelse i den lagtexten.

Det finns inget som reglerar något ev förhållande mellan dig och mig. Inget om vad mina ev olagligheter har att göra med dina lagligheter.

Det är faktiskt rätt enkelt.
Inte korrekt.

6 § reglerar att man måste vara yrkesman under elinstallatör för att få utföra elinstallationsarbete. Yrkesmannainstitutet uppstår först när en person är anställd i samma företag som elinstallatören. En elektriker utan behörighet som gör jobb hemma i villan på fritiden är ingen yrkesman, just då.

För att ett hempuleri ska bli okej enligt 6 § ska hempularen vara anställd i samma företag som den elinstallatör som ska "syna av" eller koppla in elinstallationen.

Alltså.. om en elinstallatör kopplar in en elinstallation som inte är utförd av en person som är anställd i samma företag som elinstallatören så är det ett brott mot 6 §.

Det är, som du skriver, rätt enkelt.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Man får alltså inte hempula en del av elinstallationen och sedan låta en elinstallatör göra resten.
OK, då måste vi gå tillbaka till den diskuterade åsikten här ovan.

Och jag får väl ändra mig, det är både rätt och fel det du skriver.
Beroende på om man ser från hempularens synvinkel eller elinstallatörens.

"Man får alltså inte hempula en del av elinstallationen" är ju alltid ett korrekt påstående.
Jag får inte hempula det minsta, om så t.o.m chefen för elsäkerhetsverket kommer och tittar på eller färdigställer det hela.
Jag får aldrig hempula med elen, under några som helst villkor.
Skulle jag råkat göra det så går det lagbrottet aldrig att tvätta bort, men man kan hoppas på klara sig fram till preskriptionen.

Men jag läste ditt inlägg i sitt sammanhang, där man verkligen får intrycket att du menar att elinstallatören inte får fortsätta med något som är påbörjat av en utan behörighet, och det är rent bullshit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.