Rrrrr skrev:
Jag tycker också att Bengt Loords svar var bra.

Störst risk med hemmapul är att någon i familjen dör eller att huset brinner ner. Tycker att det är detta man ska oroa sig för. Inte risken att en polis knackar på dörren och haffar en för olaga hempul.
Intressant. Åtminstone tredje personen som uttrycker samma åsikt i denna diskussion. Det skulle vara intressant om du kunde beskriva lite djupare varför man inte skulle kunna oroa sig för familjen brand OCH polisen.

Försöker absolut inte vara spydig. Förstår att ni är några som är helt övertygade om att det är fullkomligt omöjligt att ha flera orosmoln. Det gör mig riktigt intresserad och skulle gärna vilja få veta mer.

För att få igång diskussionen... hur kommer det sig att man kan oroa sig för både familj och brand men inte polis? Är det inte så att om man oroar sig för brand så oroar man sig inte för att familjen får ström genom kroppen?
 
När jag läste Bengts svar så satt jag och väntade på att diskussionen skulle ta fart. Jag letade faktiskt efter den gamla "vågar du hemmapula"-tråden. Men det är borta? Åkte den när "elinstallatören" var i farten som värst? Synd. Det här hade passat här.

Nåväl. Vi är tillbaka där vi brukar vara. Vi har de vanliga grupperna; "civilingenjörerna" mot "elektrikerna". :) Båda har som vanligt lite rätt och lite fel. Nej, det räcker inte enbart med skolbegåvning och teoretiska kunskaper, man måste ha lite praktiskt handlag också. Och ja, det tar inte 5 år att få det, utan i runda slängar 5 timmar... (Det var ungefär vad vi lade i "praktik i skolverkstad" på gymnasiet, när vi åkte till yrkesskolan och skruvade torix samt fick vårt arbete godkänt).

Här kan det passa att påpeka att det som vanligt blandas ihop lite saker när vi pratar "hantverksskicklighet". Skälet till att lagstiftningen ser ut som det gör är *inte* att lagstiftaren är orolig att EKRKn inte skall spikas rakt och med jämnt avstånd mellan klammern, utan att elsäkerheten skall bli tillräcklig. Så det är riktigt att det tar tid att lära sig att göra en snygg installation *snabbt* nog för att kunna tjäna pengar på det, men det är inte det vi egentligen diskuterar. De moment som *är* viktiga är snarare skala kabel rätt samt ansluta den rätt.

Vad mer kan vi säga om riskerna? Jo, att de finns, men är klart hanterbara. Det vet vi. Hur? Jo genom den statistik som finns. Statistik är ett trubbigt verktyg, det är sant, men därmed inte sagt att det är oanvändbart, långt ifrån. Vad lär oss då statistiken? Jo, att det hemmapulas en ohyggligt massa i Sverige (byggvaruhusen *vräker* ut materiel som *bara* får användas av behöriga). Detta har också ökat kraftigt de senaste decennierna, men elolyckorna (både brand och personskador) har inte påverkats. Det andra vi kan göra är att jämföra med de länder där man faktiskt *får* hemmapula och våra siffror skiljer sig inte så värst från deras.

Jag skulle hävda att det system vi har idag är det *sämsta* tänkbara, dvs ett där vi tyst tillåter installationsarbete av amatörer i deras egna hem, men detta är olagligt och helt oreglerat. (Trots detta så leder det som sagt inte till några direkta problem.) Vi skulle kunna säga en hel del mer om risk här, det är trots allt mitt forskningsområde :), men jag tänkte begränsa mig till att säga att samhället tydligt håller med i bedömningen av risken eftersom man t ex valt att *inte* begränsa tillgången på installationsmateriel. Det kan jämföras med exv. vapen (där måste man ha licens för att ens få köpa ett vapen, och även ammunition), sprängämnen osv.

Så har vi missat något? Ja, det är väl det vanliga;

"“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
― Upton Sinclair, I, Candidate for Governor: And How I Got Licked ;)

Och påpekandet att det som retar *mig* mest är att lagstiftningen är så inkonsekvent; jag *får* laga tvättmaskinen, jag får *inte* ansluta den. Jag *fick* arbeta som industrielektriker med ganska inkompletta kunskaper om el, men nu när jag kan mer får jag som privatperson *inte* ens röra en skruv. osv.

P.S. Och Bengts svar var som man kan förvänta sig. Dvs irrelevant på gränsen till fel. Frågan var rättsfall. Och det finns det inga för korrekta installationer, bara rena stolleprov av typen "rådjursfälla i trädgården med naken tråd och nätspänning." Jag tror tom inte att man är intresserad att dra ett fall av korrekt utförd installation som inte lett till skador inför domstol eftersom utgången är långtifrån säker. Sitt ner i båten mao.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
Är det förbjudet så är det. Det verkar som om det är många som struntar i att det är förbjudet trots att man känner till det. Sedan ska man såklart ha en diskussion om man ska ändra lagen.
"Jag är jättebra på att köra bil. Jag behöver inget körkort"
 
jaso skrev:
Intressant. Åtminstone tredje personen som uttrycker samma åsikt i denna diskussion. Det skulle vara intressant om du kunde beskriva lite djupare varför man inte skulle kunna oroa sig för familjen brand OCH polisen.
Efterssom det uppenbarligen aldrig lagförts någon hempulare enl. lagen (annat än möjligen rena idiotkopplingar), så behöver man inte vara överdrivet orolig över att polisen skall knacka på.

Skulle göra fel så att det brinner eller någon skadas då lär man nog iofs få leva både med vad man ställt till OCH prata med polisen. Sedan beror det på vad som kan bevisas.
 
Mikael_L
frean98 skrev:
Är det förbjudet så är det.
Och du kör aldrig för fort, har aldrig fildelat, gått mot röd gubbe, gjort ett ogiltigt avdrag i deklarationen.
Låt den helt utan skuld kasta första stenen.

Det här inlägget var inte konstruktivt, lika lite som ditt.
 
Bengt Loord skrev ett alldeles utmärkt svar. Det handlar ytterst om personsäkerhet, att inte ställa till det så att en själv eller ens nära och kära omkommer. Om ens fru eller barn dör på grund av att man ville tjäna några kronor genom att hempula så är den straffrättsliga karusellen rätt irrelevant.
 
Mikael_L
Nähädu skrev:
Bengt Loord skrev ett alldeles utmärkt svar. Det handlar ytterst om personsäkerhet, att inte ställa till det så att en själv eller ens nära och kära omkommer. Om ens fru eller barn dör på grund av att man ville tjäna några kronor genom att hempula så är den straffrättsliga karusellen rätt irrelevant.
Men som sagt, den risken löper jag ju även om jag anlitar en elfirma.

Blir det verkligen så mycket säkrare?
 
Mikael_L skrev:
Men som sagt, den risken löper jag ju även om jag anlitar en elfirma.

Blir det verkligen så mycket säkrare?
Som lekman så gör du i allafall det bästa du kan göra, nämligen att försöka anlita en så bra fackman som möjligt. En elinstallatör har ju en dokumenterad kompetens inom området. Sedan är det ju upp till kunden att ta referenser och upphandla en så kompetent elinstallatör som möjligt.

Och skulle du sedan stå där iallafall med en omkommen fru eller barn så känns det nog onekligen en smula bättre att veta att du iallafall inte orsakat deras död på grund av hempuleri.
 
En duktig hantverkare vet mer / är bättre än den duktigaste lekmannen tror jag är ett rimligt axiom att börja med på alla områden.

Man kan fundera på om den sämsta hantverkaren är bättre än den bästa lekmannen. Förmodligen är det inte så. Dvs det gäller att hitta bra hantverkare. Det gäller på alla områden. En upplyst komsument kan se till att arbetet blir bra och förhoppningsvis se till att de dåliga hantverkana slås ut genom att de inte anlitas.
 
Mikael_L skrev:
Men som sagt, den risken löper jag ju även om jag anlitar en elfirma.

Blir det verkligen så mycket säkrare?
Med det resonemanget få kan vi strunta i körkort oxå... vi riskerar ju att dö när vi kör bil även om vi har körkort.

Ja i det stora samhällsperspektivet blir det säkrare. Tex,ju fler bilförare som har en utbildning i att köra bil destå mindra antal olyckor och döda. Det samma gäller när det kommer till elistallationer. Sedan kan det givetvis förekomma fall då elfirmor gör fel, men risken för att det ska hända borde vara mindre än när hemmapulare har varit i farten.
 
hempularen skrev:
Efterssom det uppenbarligen aldrig lagförts någon hempulare enl. lagen (annat än möjligen rena idiotkopplingar), så behöver man inte vara överdrivet orolig över att polisen skall knacka på.

Skulle göra fel så att det brinner eller någon skadas då lär man nog iofs få leva både med vad man ställt till OCH prata med polisen. Sedan beror det på vad som kan bevisas.
Jag håller med dig. Blir bara så fascinerad över svar det jag citerade. Dvs svar såsom: jag tycker inte att du ska oroa dig för X, oroa dig för Y. Varför inte X och Y? Varför aktivt gå in i en diskussion om en frågeställning och förmedla åsikten att frågeställningen inte är berättigad? Det är ju uppenbart att flera har den inställningen. Jag vill gärna ha deras åsikt om hur de resonerar om just det.
 
En viktig sak man glömmer i de här debatterna är att ellagstiftningen är en förebyggande säkerhetslagstiftning som har som enda syfte att så gott som möjligt förebygga skador på grund av el. När skadan redan är skedd så är det i princip alltid straffrättslagstiftningen som tar vid.
 
Elsäkerhetsverket har börjat lägga upp domslut och andra beslut på sin sida. Har bara tittat i några som alla handlar om överklaganden från elektriker som inte beviljats behörighet. Det kanske finns något fall där som handlar om att obehörigt arbete utförts.

Annars har jag bara hört talas om fall som handlar om ifall en yrkesman eller inhyrd personal uppfyller kraven och undantagen på anställningsförhållande.

Det vore ytterst överraskande att se en fällande dom över att en obehörig hempulare utfört en helt igenom korrekt installation (nåja, nästan). Det måste till en indicent, eller att det synbarligen är så undermåligt utfört att någon har anmält innehavaren.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Nähädu skrev:
Bengt Loord skrev ett alldeles utmärkt svar. Det handlar ytterst om personsäkerhet, att inte ställa till det så att en själv eller ens nära och kära omkommer. Om ens fru eller barn dör på grund av att man ville tjäna några kronor genom att hempula så är den straffrättsliga karusellen rätt irrelevant.
Nej, frågan om rättsfall handlar inte ytterst om personsäkerhet. Frågan handlar ytterst om risken att åtalas för ett brott och vad påföljden kan bli. Är det så svårt att sortera upp frågorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.