noone70 skrev:
Vad det blir för straff beror väl på om det händer någonting pga en felaktig installation?
I fall det värsta skulle hända och någon dog, så skulle man väl kunna bli dömd för vållande till annans död, dvs upp till två års fängelse.
Troligtvis kan man bli dömd till samma sak om en hemsnickrad trappa rasar med dödlig utgång. Ändå finns det inge behörighetskrav för snickare.
 
  • Gilla
Smithy
  • Laddar…
hempularen skrev:
Som svar på frågan i tråden.

Ja man kan bli dömd till ett års fängelse om du gör behörighetskrävande saker utan att vara behörig.

Här bör man dock påpeka att elinstallatörerna som jobbar på elfirmor arbetar under en behörig på firman. Den enskilde montören behöver inte vara behörig, och kan i princip helt sakna utbildning utan att det bryter mot lagen.

Men jag tycker ändå att svaret som Bengt Loord gav är mer relevant.

Visst att installera el är inte "rocket science" men det är ändå många med gedigen elutbildning som gör grova fel när de hempular, vi ser inlägg av den typen med jämna mellanrum här på forumet.

Och problemet för oss som saknar behörighet, men tycker att vi kan mycket om el är att vi vet inte vad det är vi inte kan.
Detta är precis vad som hänt i vårt hus,entreprenören har kunnat lite om el och sedan inte veta om det viktigaste.
Föresten var det inte upp till 2 års fängelse?

Och kanske lite som svar på den ursprungliga frågan så lämnar jag utlåtandet om vårt hus,vars elinstallation är gjort av entreprenören som saknar behörighet(trots att han menar att han visst har behörighet,han har bara inte skickat in ansökan till elsäkerhetsverket).

Sammanfattning:
Vid besiktningen konstaterades fler mycket allvarliga fel som dessutom strider mot elsäkerhetsföreskrifter samt ellagstiftningen och därför kan leda till allmänt åtal i domstol.

Jag anser att installationerna är utförda med grov vårdslöshet och på ett sätt[
som kan leda till allvarlig personskada eller egendomsskada (t.ex. brand).
Vidare kan sammanfattas att de ej utförda på ett fackmannamässigt sätt.
 
Redigerat:
Tack så mycket besserwisser "elmont" för din kommentar!
Det var ju slarvigt av mig att säga fel när det gäller infällda väggkontakter, men när det gäller FAST installerade tvättmaskiner och FAST installerade elradiatorer får jag absolut inte byta dom själv. Det har flera olika BEHÖRIGA elektriker upplyst mig om! Men det kanske är fel, vad vet jag? Jag utger mig inte för att vara elektriker och återger bara vad jag fär höra från "fackmän", Det är just det jag menar med mitt resonemang om inpinkade revir: Det blir mer propaganda än saklig information, allt för att värna om de egna arbetstillfällena.
Upplys mig gärna: Får jag, eller får jag inte, byta FAST installerade tvättmaskiner och elradiatorer?
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Lugna och fina nu, inte råka i luven på varandra :)
Jag skulle väl säga såhär att det finns två typer av hemmafixare, oavsett vilket arbete som utförs.

1, Den som är osäker på hur saker ska göras och tar sig tid att fråga och ta reda på saker.
2, Den som är bombsäker på vad han gör utan att ha varken utbildning eller erfarenhet.

Vem tror ni gör de allvarligaste felen?
 
Mikael_L
Isabel76 skrev:
Detta är precis vad som hänt i vårt hus,entreprenören har kunnat lite om el och sedan inte veta om det viktigaste.
Föresten var det inte upp till 2 års fängelse?

Och kanske lite som svar på den ursprungliga frågan så lämnar jag utlåtandet om vårt hus,vars elinstallation är gjort av entreprenören som saknar behörighet(trots att han menar att han visst har behörighet,han har bara inte skickat in ansökan till elsäkerhetsverket).

Sammanfattning:
Vid besiktningen konstaterades fler mycket allvarliga fel som dessutom strider mot elsäkerhetsföreskrifter samt ellagstiftningen och därför kan leda till allmänt åtal i domstol.

Jag anser att installationerna är utförda med grov vårdslöshet och på ett sätt[
som kan leda till allvarlig personskada eller egendomsskada (t.ex. brand).
Vidare kan sammanfattas att de ej utförda på ett fackmannamässigt sätt.
Och detta kan verkligen vara ett ärende precis i trådens ämne.
Vad tror du, kommer "din" byggare bli fälld för brott mot elinstallatörsförordningen?
Är han anmäld? Rullar rättvisans kvarnar där?
 
Mikael_L
elmont skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen, det är förvånande att det intressanta är vilken dom man kan få i en domstol och INTE vilken skada man kan vålla på sina nära och kära. I alla fall jag skulle vara mer rädd för att skada någon än ett ev bötesbelopp eller någon månad i finkan. Ett straff skulle jag nog klara men att veta att man allvarligt skadat någon (tex barn) kanske skulle vara lite tyngre.
För trots att vissa tycker sig förstå hur det ska vara, vet jag att i den skaran finns rätt många som tror att dom vet men tyvärr har ytterst bristfälliga och även helt felaktiga kunskaper
Det ena, det du vill att vi diskuterar, har vi ältat rätt mycket här på forumet, det andra, vilka straff det blir IRL har vi inte alls pratat om så mycket. Det har påståtts lite ditten och daten, men ändå framkommit väldigt lite att lita på.
Så jag tycker det skulle kunna vara intressant att få se vad rättsväsendet har lyckats med under alla år med ellagen och de andra lagarna om el.
 
  • Gilla
tophee och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och detta kan verkligen vara ett ärende precis i trådens ämne.
Vad tror du, kommer "din" byggare bli fälld för brott mot elinstallatörsförordningen?
Är han anmäld? Rullar rättvisans kvarnar där?
Skulle vara intressant att se den eventuella domen framöver. Framförallt om domstolen resonerar något runt att brottet mot förordningen är gjort i näringsverksamheten samt att entreprenören förespeglat att han varit behörig. Personligen skulle jag kunna argumentera för att det motiverar ett något hårdare straff att begå brottet hos en kund i syfte att tjäna pengar. Att förespegla att man innehar behörigheten tror jag dock inte är straffbart (eller försvårande) enligt ellagens straffregel utan får sökas i brottsbalken alternativt på civilrättslig väg (kontraktsbrott, icke fackmannamässigt enligt konsumenttjänstlagen osv).
 
jaso skrev:
Skulle vara intressant att se den eventuella domen framöver. Framförallt om domstolen resonerar något runt att brottet mot förordningen är gjort i näringsverksamheten samt att entreprenören förespeglat att han varit behörig. Personligen skulle jag kunna argumentera för att det motiverar ett något hårdare straff att begå brottet hos en kund i syfte att tjäna pengar. Att förespegla att man innehar behörigheten tror jag dock inte är straffbart (eller försvårande) enligt ellagens straffregel utan får sökas i brottsbalken alternativt på civilrättslig väg (kontraktsbrott, icke fackmannamässigt enligt konsumenttjänstlagen osv).
Nej,men det är brottsligt att skicka falskt intyg angående att elen är gjord av behörig till besiktningsman(eller vem som helst) och som juristerna sagt så kan detta med det falska intyget ge upp till 2 års fängelse :)
 
Mikael_L skrev:
Och detta kan verkligen vara ett ärende precis i trådens ämne.
Vad tror du, kommer "din" byggare bli fälld för brott mot elinstallatörsförordningen?
Är han anmäld? Rullar rättvisans kvarnar där?
Jag har lite svårt att tro att han kommer att få annat än böter,men sen vet man ju inte! Men vi får se,trots att vi har flera besiktningsmän bakom oss samt även elsäkerhetsverket så känns det inte som att det räcker.
När vi gjorde anmälan så ville inte polisen ta emot den först eftersom han tyckte att det var ett civilrättsligt mål men efter att vi fått utlåtande från besiktningsmänn och verket så togs den emot.
Eftersom vi slåss mot alla (Husleverantör,entreprenör och även Gar-bo) som har vi inte riktigt varit på om anmälan och det skulle inte förvåna mig om åtalet läggs ned i brist på bevis:eek:
 
Just bristen på bevis är nog en allvarlig stötesten när det gäller brott mot Elinstallatörsförordningen.

Även om Sveriges samlade experter kom hit och skärskådade installtionerna skulle ingen

1. Med säkerhet kunna bevisa vad som är hempulat
2. Uttala sig om vem som begått brottet

Visserligen råkar jag ha några km FK liggandes, men det betyder inte att jag kopplat själv. Otroligt svårt att leda i bevis skulle jag föreställa mej. Det finns gott om okända personer att skylla på.

Det är en annan sak om jag åker hem till Bengt Loord och drar om elen (för han gör det säkert inte själv :p) och fakturerar med personnummer och allt. Då blir det nog problem att slingra sig.

Ett sannolikt betydligt värre problem än lagföring för hempularen är risken att försäkringsbolaget sätter sig på tvären vid en eventuell olycka/brandsom uppenbarligen beror på hempul. Detta måste förekomma, men frågan är hur vanligt det är.
 
Jag tycker också att Bengt Loords svar var bra.

Störst risk med hemmapul är att någon i familjen dör eller att huset brinner ner. Tycker att det är detta man ska oroa sig för. Inte risken att en polis knackar på dörren och haffar en för olaga hempul.

Att vi som elektriker skulle få mindre att göra vid ökat hempul stämmer definitivt inte. Vi får faktiskt mer och mer jobb där vi får reparera och dra om "elinstallationer" som "duktiga ingenjörer" gjort.

För att bli en duktig elektriker behöver man inte speciellt hög IQ, ej heller några högskoleutbildningar.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Störst risk med hemmapul är att någon i familjen dör eller att huset brinner ner. Tycker att det är detta man ska oroa sig för.
Den risken finns även när jag anlitar en elfirma.

Ska jag gå och oroa mig då?
 
Ja du har rätt, den risken finns även om du anlitar (fel) elfirma. MEN risken är nog faktiskt större om en genomsnittslig hempulare varit framme.

Nu vill säkert många här, även jag tro att just JAG är duktig hempulare, JAG kan bättre än elektrikern. Men problemet som jag påpekat lite då och då är att vi vet inte vad det är vi inte kan. Detsamma gäller säkert yrkesverksamma elektriker, de vet inte heller vad de inte kan. Men har de hållit på dagligen under ett antal år och upptäckt saker de inte visste, så ligger troligen deras nivå högre än min och de flesta andra hempulares nivå.

Jag har anlitat en elektriker här några gånger med tvivelaktigt resultat, men även om jag har fått rätta en del direkt farliga saker han gjorde så har han gjort saker som jag inte visste att det skulle göras. Dvs. OM jag hade hempulat så hade det inte blivit rätt. Däremot så skulle inte jag lämnat centralen med icke dragna polskruvar på jordfelsbrytaren (nollan hade gudskelov bra kontakt).
 
Mikael_L
Ahhh, det är därför det är säkrare att anlita elfirman.
För dom vet att nollan på JFB'n är viktig att skruva fast, och "dom andra kan vi slarva lite med".
 
betongguran skrev:
Upplys mig gärna: Får jag, eller får jag inte, byta FAST installerade tvättmaskiner och elradiatorer?
Det får du inte. Men jag tror han hängde upp sig på att du skrev "modern villa". I en modern villa har man i allmänhet inte fast installerade tvättmaskiner. En modern tvättmaskin kommer med stickpropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.