Bengt Loord anlitas givetvis av byggahus.se för att skrämma alla från att peta i elen själva, det är självklart så. Sakargumenten överdrivs, skrämselpropagandan är regel. Jag tror att allt detta bottnar i ett revirpinkande, som gemensamt utförs av elektrikernas fackförbund och elfirmornas arbetsgivarorganisation. Mottot är: F-n ta den bofink som stjäl arbetstillfällen från våra arbetare eller våra företag!
En annan yrkesgrupp som jobbar på motsvarande sätt är bilskolärarna, men dom har inte kommit lika långt som elektrikerna. Vi får fortfarande övningsköra med våra barn, även om vi numera tvingas genomgå en fjollig kurs, innan vi kan köra ut i trafiken - 600 kr fattigare... Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan detta stoppas och vi alla tvingas till en bilskola om vi vill ha körkort.
Båda grupperna kan anföra säkerheten som skäl - vad är egentligen skillnaden mellan att mosas i en frontalkrock eller att få hjärtsnörp i en kortslutning?
När det gäller elinstallationer kan jag bara konstatera att det inte är särskilt svårt att byta en tvättmaskin i en modern villa, byta en elradiator eller byta en infälld elkontakt i väggen. Jag får inte göra detta, men jag gör det ändå... Och många med mig...
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Det har väl även en viss betydelse att den som har behörigheten delegerar sitt "ansvar" till en yrkesman som den behörige tror sig veta ha relevanta kunskaper. Men ska då elektrikern i sin tur delegera till den "ekonomiske" husbyggaren kanske det blir lite långt mellan huvud och hand. Elinstallatören är ju skyldig att se till att elektrikern har adekvata kunskaper.
 
betongguran skrev:
byta en infälld elkontakt i väggen. Jag får inte göra detta, men jag gör det ändå... Och många med mig...
Just detta får du faktiskt göra om du har nödig kännedom.
 
I en modern villa kan vem som helst byta en tvättmaskin, vem som helst som har "nödig kännedom" (vet hur man gör) får byta infällda väggutag. Men att göra felaktiga inlägg visar att vedrböranden inte har nödig kännedom och därmed är olämplig att utföra något som helst elarbete.
 
Med tanke på frågans rubrik är det uppenbart att frågeställaren är ute efter risken för åtal och konsekvensen vid ett åtal. Sett ur det perspektivet var väl Bengts svar ganska dåligt.

Han skriver:
"Mitt råd är att inte tänka på åtalsrisken utan på risken för sina nära och kära. Ekonomiska skador går att ersätta men inte liv".

Jag kan bara tolka det som att Bengt skäms för att han inte känner till åtalsriskerna. Annars förstår jag inte antingen eller-tänkandet. Varför måste tanken på nära och kära utesluta en tanke på åtalsriskerna eller tvärt om?

För egen del får jag större respekt för någon som helt enkelt svarar "jag vet inte, men jag kan ta reda på det" än någon som ger "politikersvar"; dvs ger ett i och för sig förnuftigt och tänkvärt svar men inte svar på det frågeställaren egentligen ville ha svar på.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ja, jag kan ju bara tala för mig själv och det är att jag tycker inte om hempul för att jag är ute i verkligheten och ser vad resultatet brukar bli. Det har ingenting med revispissande att göra.
Vi utför elinstallationer på ett visst sätt i Sverige och allt som oftast så brukar det bli annorlunda när en händig "det är knappast raketforskning" har varit i farten. Undantag finns givetvis.

Men det är främst hempul utan kontakt med elektriker som jag är emot. Jag kan se mellan fingrarna om kunder vill dra lite slang och sätta dosor efter anvisning eller dyl, men helst gör jag allt själv.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag är elektriker, alltså är jag dum i huvudet med låg IQ........Tack för den kommentaren "Kallebo"
De värsta kunderna jag har råkat ut för är just din typ, de som tror att det vet allt, men saknar kunnskap och erfarenhet......

Såg att du var Skåning, det förklarar din inkompetens. Det är allmänt kännt att skåningar vill vara störst och bäst.......
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag är förövrigt också intresserad av vilka risker för åtal det är och vad straffet kan förväntas bli för en villainstallation av obehörig person. Dvs endast för brottet obehörig elinstallation i graden villainstallation. Jag tror att vi vågar utgå ifrån att det inte är ett brott där det döms i överkant på straffskalan (kallat artbrott i straffrätten).
 
Mikael_L
Någon som kan leta bland gamla rättsfall?
Någon .. ?


Själv har jag letat lite men inte hittat något.
Men dels vet jag kanske inte hur man letar effektivast, och dels så kanske inte alla rättsfall går att hitta via de internetkällor jag sökt i.
 
Jag har sagt det förut och säger det igen, det är förvånande att det intressanta är vilken dom man kan få i en domstol och INTE vilken skada man kan vålla på sina nära och kära. I alla fall jag skulle vara mer rädd för att skada någon än ett ev bötesbelopp eller någon månad i finkan. Ett straff skulle jag nog klara men att veta att man allvarligt skadat någon (tex barn) kanske skulle vara lite tyngre.
För trots att vissa tycker sig förstå hur det ska vara, vet jag att i den skaran finns rätt många som tror att dom vet men tyvärr har ytterst bristfälliga och även helt felaktiga kunskaper
 
sven s skrev:
Jag är elektriker, alltså är jag dum i huvudet med låg IQ........Tack för den kommentaren "Kallebo"
De värsta kunderna jag har råkat ut för är just din typ, de som tror att det vet allt, men saknar kunnskap och erfarenhet......

Såg att du var Skåning, det förklarar din inkompetens. Det är allmänt kännt att skåningar vill vara störst och bäst.......
haha... :)
 
Vad det blir för straff beror väl på om det händer någonting pga en felaktig installation?
I fall det värsta skulle hända och någon dog, så skulle man väl kunna bli dömd för vållande till annans död, dvs upp till två års fängelse.
 
elmont skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen, det är förvånande att det intressanta är vilken dom man kan få i en domstol och INTE vilken skada man kan vålla på sina nära och kära. I alla fall jag skulle vara mer rädd för att skada någon än ett ev bötesbelopp eller någon månad i finkan. Ett straff skulle jag nog klara men att veta att man allvarligt skadat någon (tex barn) kanske skulle vara lite tyngre.
För trots att vissa tycker sig förstå hur det ska vara, vet jag att i den skaran finns rätt många som tror att dom vet men tyvärr har ytterst bristfälliga och även helt felaktiga kunskaper
Det är en intressant människosyn du har. Vi kan alltså som människor inte mäkta med att hålla två sådana frågor i luften. Dvs dels tycka att det är intressant att veta vilken dom man kan få, dels säkerheten för nära och kära. Vår mentala kapacitet räcker helt enkelt inte. Tänker vi på domen är vi likgiltiga inför andra människors säkerhet. Och tänker vi på andra människor säkerhet är vi likgiltiga inför rättssystemets lagföring av oss när vi begår brott.

Frågan är om en elektriker som frågar kollegan hur lång tid det är till lunch faktiskt visar en komplett likgiltighet inför elanläggningens säkerhet. Ty elektrikern är bara människa och människans kapacitet kan väl inte räcka till både elsäkerhet och lunch? ;)
 
Straffet framgår av Elinstallatörsförordningen (1990:806) 13 kap., 1 § som hänvisar till 13 kap. 1 § första stycket 3 i ellagen (1997:857). : Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet...

Men lyckligtvis finns ett undantag i 2 § som säger: Till ansvar enligt denna lag döms inte om gärningen är belagd med straff enligt brottsbalken

Så bara man ser till att skicka ström genom barnen så går man fri från brottet mot 6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen. :)
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
O
Patrik_Hed skrev:
Ja, helt förbjudet. Det finns en allmän tro på att det går att göra så för att andra gjort det, men egentligen så är det förbjudet. Den behörige gör fel när den tar på sig att har utfört installationen och skulle egentligen (antar jag) kunna förlora sin behörighet om det kom till kännedom.
Du har rätt men du tänker fel och jag håller inte med om ditt antagande! ;)

Det som är förbjudet är själva handlingen hos hus-ägaren/-byggaren när han utför installationen. Det är ett brott mot installationsförordningen. När det väl är gjort finns det ingenting som kan förändra att ett brott är begånget.

Att som elmontör slutföra en installation som någon annan, vem som helst, påbörjat, göra kontroll innan drifttagning och sen slå på strömmen är inte förbjudet. Hur mycket ansvar elektrikern har och vad han eller hon kan ställas till svars för skiljer sig på intet sätt ifrån vilket annat servicejobb som helst. Det handlar enbart om det är felaktigheter som han eller hon rimligtvis borde ha uppmärksammat i samband med det arbete de utfört.

Möjligtvis kan jag tänkta mig att om elektriker en särskild anmälningsplikt för brott mot installationsförordningen, och är denna plikt är kopplad till behörigheten, så kan han eller hon förlora sin behörighet. Finns ingen sådan plikt har jag svårt att se hur det över huvudet taget kan finnas en koppling mellan husägarens brott och elinstallatörens ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.