Nimajneb skrev:
Visst men TS slutade läsa efter :rolleyes:
Ha-ha, ja, men då hjälps det väl inte ;)

Pengar finns nog, vi måste bara få TS att inse att anledningen till att köpa verktyg inte ligger i det omedelbara behovet, utan i det framtida behovet, nyttan av att faktiskt ha verktyget när man väl behöver det och sist men viktigast tillfredsställelsen av att ha det och få klämma på det emellanåt :)

Prosit skrev:
Just det ja! Jag ska kapa en laminatskiva för tvättstugan också, då MÅSTE jag väl ändå ha en sänksåg? ;)
Inte nödvändigtvis just en sänksåg. Du kan med fördel köpa en Mafell KSP 55 med skena, en såg som kanske bättre än en sänksåg klarar allmäna bygguppgifter men som även har sänkfunktion och kan användas som sänksåg.

Går det inte bara att sätta en 45x70 med önskad lutning med plywood på sidorna så kommer du vara klar innan du fått fram skarvsladden...

thomasx skrev:
sist men viktigast tillfredsställelsen av att ha det och få klämma på det emellanåt :)
Det här är ju minst lika viktigt som att faktiskt använda sina verktyg:)

Sänksåg har man väl mest för att slippa tänka (fel) när man mäter? Eller finns det cirkel till skena som har nollavstånd till skenan? Hur fungerar det i sådana fall med klingskyddet?

I just det här fallet känns väl i och för sig cirkel som rätt verktyg...

peternicklas
Köpte en sänksåg för att såga till golvvärmeskivorna. Användes flitigt till detta men sedan har det inte funnits något behov till det att jag skulle kapa några garderober. Då var den värd varenda krona.

fiskbuggaren skrev:
Sänksåg har man väl mest för att slippa tänka (fel) när man mäter? Eller finns det cirkel till skena som har nollavstånd till skenan? Hur fungerar det i sådana fall med klingskyddet?

I just det här fallet känns väl i och för sig cirkel som rätt verktyg...
Ta några minuter och titta på videon screamin-daemon länkar till i inlägg #16.

Varför ska du nöja dig med en sänksåg när du nu har chansen? Det rätta verktyget är givetvis en justersåg, med minst tre meters slaglängd. Eftersom den kräver ett rum med minst sju meters fri längd, så får du också anledning att bygga dig en riktig verkstad. Och det bygget kommer att ge dig oändligt med anledningar att köpa mängder av exklusiva verktyg, verktyg som du inte ens visste fanns, än mindre att du måste ha dem.

andersmc skrev:
Varför ska du nöja dig med en sänksåg när du nu har chansen? Det rätta verktyget är givetvis en justersåg, med minst tre meters slaglängd. Eftersom den kräver ett rum med minst sju meters fri längd, så får du också anledning att bygga dig en riktig verkstad. Och det bygget kommer att ge dig oändligt med anledningar att köpa mängder av exklusiva verktyg, verktyg som du inte ens visste fanns, än mindre att du måste ha dem.
Men vänta nu, han behöver ju justersågen för att bygga sin snickarboa, ska sågen stå utomhus då eller är det OK att börja med en Sänksåg så han kan bygga ett bo till Justersågen?:cool:

andersmc skrev:
Jag är fast i det träsket. Nästa ryck är att höja taket från 2,1 meter till 2,7 så man kan kapa till tappar på riktigt.

Protte

Det blev en sänksåg, Makita SP6000K. Den dök upp idag från Axminster, dock är skenorna fortfarande i UK. :( Jag misstänker att skenorna är lite besvärliga att frakta (långa och ömtåliga)...

Prosit skrev:
Det blev en sänksåg, Makita SP6000K. Den dök upp idag från Axminster, dock är skenorna fortfarande i UK. :( Jag misstänker att skenorna är lite besvärliga att frakta (långa och ömtåliga)...
Å nu har jag skenorna, en dag efter. Egentligen borde jag väl läsa manualen eftersom jag aldrig dågat med sänksåg men det är ju lite fusk...

Kan rekommendera att lägga 4 min på att läsa manualen till ett verktyg som lätt tar ett finger om man schabblar.

Edit: Kolla tråden om Masses mft.

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Prosit skrev:
eftersom jag aldrig dågat

Prosit är visst lite förkyld idag ;)

Manual? Följde det med en sådan till sänksågen, det tänkte jag aldrig på. Såna är visst till för tjejer, har jag hört :cool:

Män läser inte manual/monteringsanvisningen, det brukar bli bättre andra gången.................

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.