Lättast/billigast är att ta din cirkelsåg och en egentillverkat sågskena. Du behöver ju inte sänkfunktionen.

[video=youtube;CH5dW-QcgeI]http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI[/video]

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Dessutom blir de ju onödigt om du tänkt köpa skenor till sänksågen, de blir ju säkert 3st=dyrt och sladdrigt. Hade kört cirkel och egentillverkad mothåll alt sänksåg med samma metod, om jag nu inte redan haft skenor vill säga.

oj är din cirkelsåg 10 år gammal. glöm mitt förra inlägg, du MÅSTE köpa en sänksåg för det kommer aldrig funka på annat sätt!!! :p

Redigerat:
JA, det är allas rätt att ha en sänksåg!

Sänksåg är duktigt överskattat!

Skenor är duktigt underskattat!

99% av alla som säger sig behöva en sänksåg, har på sin höjd behov av skenorna.

Att det sen inte är behovet som styr våra inköp av maskiner har ju vi riktiga män bara han där upp i himlen att tacka för, och våra bättre hälftar :)

Å andra sidan, när man väl har en skänksåg och börjat med skenorna så är man fast. Som med så mycket annat i världen.

corre skrev:
Å andra sidan, när man väl har en skänksåg och börjat med skenorna så är man fast. Som med så mycket annat i världen.
Visst fyller den sina syften, men den förtar inte några andra maskiner. Det är t.ex. trots allt enklare och snabbare att göra TS jobb med en vanlig byggcirkelsåg och ett märksnöre, än med en sänksåg med 3,5meter skena.

Jag är personligen mycket mer fast vid mina batterimaskiner och min justersåg, än vad jag är vid min sänksåg. Det är väldigt sällan jag verkligen har nytta av sänkfunktionen och sällan jag verkligen har behov av skenan när det kommer till byggnadssnickerier. Men visst, när det händer är den nästan oumbärlig :)

Det är när man gör inredningssnickerier med skivmaterial som skenan verkligen kommer till sin rätt, IMO.

Äsch, det verkar inte som jag hittar tillräckligt med argument för att köpa en dyr såg...

Jag får prova med cirkelsågen.

Just det ja! Jag ska kapa en laminatskiva för tvättstugan också, då MÅSTE jag väl ändå ha en sänksåg? ;)

thomasx skrev:
Det är när man gör inredningssnickerier med skivmaterial som skenan verkligen kommer till sin rätt, IMO.
Helt klart.
Verktygen används i olika faser.
Min byggsåg var ovärderlig i början av renoveringen och stod sen i nästan 1år.
Sänksågen köptes till köket, och gjorde sen extra bravur när fönstersmygar skulle sågas.
Inget jobb jag velat göra med en handklinga om jag fått valet.

Jag gjorde vi på forat sagt många gånger, började med att köpa en sänksåg, och kompleterade med en handcirkelsåg senare (för priset var bra). För en renoverare är nog sänksågen mer värdefull än en cirkelsåg om man ska jämnföra dessa två. Såklart beroende på var man är i sin renovering.

Prosit skrev:
Just det ja! Jag ska kapa en laminatskiva för tvättstugan också, då MÅSTE jag väl ändå ha en sänksåg? ;)
Om du har pengar och vill ha en så åk för guds skull och köp en, be a man!

Om du sen har nåt jobb där du behöver en så är det ju himla bra att du redan har en :)

Det kallas att vara pro-aktiv. Bättre argument än så finns väl inte ;)

• Gilla
corre
  • Laddar…
thomasx, sluta genast att ge argument som får TS att tveka!:p

TS, när du köper din sänksåg så MÅSTE du även köpa en klyvklinga, annars kommer du att bli duktigt besviken.

btw, en cirkelsåg med skena är inte så mycket billigare än en sänksåg med skena.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
thomasx, sluta genast att ge argument som får TS att tveka!:p
Vafalls? Jag har ju precis gett honom världens bästa argument, som innebär att han inte ens behöver ett argument :)

Det är så jag själv resonerar varenda gång, hur skulle jag annars kunna ha vartenda verktyg som nånsin diskuterats på detta forum liksom :)

Å om det nu e nån som tror att jag var ironisk, så var jag INTE det i mina två senaste inlägg, för en gång skull, kors i taket :)

• Gilla
jehn
  • Laddar…
thomasx skrev:
Vafalls? Jag har ju precis gett honom världens bästa argument, som innebär att han inte ens behöver ett argument :)

Det är så jag själv resonerar varenda gång, hur skulle jag annars kunna ha vartenda verktyg som nånsin diskuterats på detta forum liksom :)
Visst men TS slutade läsa efter
Om du har pengar....
:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.