24 465 läst · 342 svar
24k läst
342 svar
Räkna med boräntor kring 6 procent
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man ska givetvis planera sitt liv så att det blir så bra som möjligt och väga in resekostnader när man köper hus. Men har man inte råd med en villa där man vill/behöver bo så är det kanske bättre att bo i lägenhet än att ligga vaken på natten och oroa sig över att räntan ska stiga.H HenrikHuslöse skrev:
Plus att bor man på vischan så behöver man inte ta bilen om man vill till skogen.
Och att fundera över räntan tar också tid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Handikappad? Använder du det ordet som ett skällsord?A Anders99999999 skrev:
Språket är uppenbart inte din starka sida.A Anders99999999 skrev:
A Anders99999999 skrev:
Med tanke på dina ordval så har du säkert inte så lång skolgång själv.A Anders99999999 skrev:
Fast så fungerar inte ekonomi. Utbud och efterfrågan. Det finns yrken med lång utbildning och låg lön och yrken med kort utbildning och högre lön.A Anders99999999 skrev:
Det finns folk företag inom dessa områden som gör så ja. Det finns också många som inte gör det.A Anders99999999 skrev:
Jaha, så prisuppgångarna på bostäder beror på elektriker och rörmokare? 😂😂A Anders99999999 skrev:
Ja, det är faktiskt en sak jag delvis åtminstone kan hålla med om.A Anders99999999 skrev:
För att vara tydlig då, jag är inte rörmokare eller elektriker, utan någon med en längre utbildning (och högre lön).
redarn skrev:
Eftersom du korrigerar andra så får jag välredarn skrev:
Korrigera dig.
Styrränta kallas räntan som beslutas vid varje riksbanks möte.
https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/styrranta-in--och-utlaningsranta/
Fram till 2022 kallades den reporänta så tugget om ”decennier sen” var fel det också…
”Reporäntan var benämningen på den ränta som banker kan låna eller placera till hos Riksbanken. Från 2022 har Riksbanken bytt namn på reporäntan och den kallas nu styrränta.”
Referensränta är nåt annat
”Referensräntan motsvarar Riksbankens styrränta, avrundat uppåt till närmast halva procentenhet om det behövs. Riksbanken ska enligt 9 § i Räntelagen (1975:635) fastställa referensräntan varje kalenderhalvår genom särskilt beslut.
Ska man korrigera andra ska man nog se till att ”get your facts right” först…
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 644 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 644 inlägg
Swedbanks listränta på tremånaders ligger nu på 5,94 % så 6 % är ju inte alltför avlägset.A Anders99999999 skrev:Orkade bara läsa rubriken innan jag insåg att författaren är handikappad.
Om de höjer räntan till 6% så kommer bostadsmarknaden kuka ur i Sverige och då drabbas vår kronkurs ännu värre.
Det kommer bli lättare om ett år. Många företag inom bygg har förhoppningsvis gått i konkurs, många blir arbetslösa och lönerna kommer inte öka så kraftigt inom den sektorn inom många år. De förtjänar betydligt lägre löner. Speciellt VVS och Elektriker.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/snabb-som-en-vassla-banken-hojer-redan-borantan/
Det är ju delvis bullshit.Unikt namn skrev:
Lokförare studier i 220 dagar. Och löner upp mot 50 lök beroende på hur mycket du är villig att jobba.
Plugga fysiker i Lund och forska om partiklar, under 30 tusen i lön. Då har du bara lagt 5 år av ditt liv =) Men du får heta Dr.
Hittade du extremfallet som motsäger all statistik?? Rkarlsson skrev:
Att doktorera är en fortsättning av utbildningen. Det är varken ingångslönen eller en relevant jämförbar medellön.
Men jag måste säga att exempellönen för den nybakade lokföraren är anmärkningsvärd, då snittlönen för 2023 ligger på 39' enligt SCB och ingångslönen på SJ enligt någon lite äldre SVT-artikel låg kring 23'.
Möjligt att lokförarbristen justerat upp den iofs.
Doktoranden har oavsett en roligare lönetrappa att se fram emot om valet är att fortsätta inom lärosätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog 2 verkliga fall. 5 års studier och du blir Dr, ja den ser ut att ha stigit över 30.Unikt namn skrev:Hittade du extremfallet som motsäger all statistik?
Att doktorera är en fortsättning av utbildningen. Det är varken ingångslönen eller en relevant jämförbar medellön.
Men jag måste säga att exempellönen för den nybakade lokföraren är anmärkningsvärd, då snittlönen för 2023 ligger på 39' enligt SCB och ingångslönen på SJ enligt någon lite äldre SVT-artikel låg kring 23'.
Möjligt att lokförarbristen justerat upp den iofs.
Doktoranden har oavsett en roligare lönetrappa att se fram emot om valet är att fortsätta inom lärosätet.
[bild]
Lokföraren får över 500 kr timmen vid inrigning. Det är bara skevt. Men med all rätta, en dr-forskare eller andra akademiker sitter bekvämt på röven medans lokföraren riskerar betydligt mycket mer.
Det är beklagligt att lokföraren sitter obekvämt på sin rumpa när han kör.? Rkarlsson skrev:
Vi får hoppas han har en bekväm fåtölj hemma åtminstonde! 🫶
Med 500kr timman och 50' i ingånglön förstår jag dock inte hur det kan vara brist.
Jo märkliga resonemang när det handlar om att bekämpa inflation och räntehöjningar.
Det handlar ju om att begränsa mängden tillgängliga pengar och att ingen näringsidkare får för sig att höja sina priser och har presumtiva köpare som eldar på en inflation.
Sen är det då en rejäl balansgång för en riksbank att se att nu rasar allt ihop men hittils så är det ju bara mindre sammanbrott.
Det handlar ju om att begränsa mängden tillgängliga pengar och att ingen näringsidkare får för sig att höja sina priser och har presumtiva köpare som eldar på en inflation.
Sen är det då en rejäl balansgång för en riksbank att se att nu rasar allt ihop men hittils så är det ju bara mindre sammanbrott.