Hej!
Vi flyttade in i ett hus för ca ett år sen, och den ena häcken på framsidan av huset ser bedrövlig ut. Har ingen aning om hur länge den stått här eller vad det är för sort. Jag skulle vilja antingen rädda den eller sätta en ny, men hur vet man om häcken lever eller om den är död? Dåliga bilder här nu, så mycket löv och ogräs..
OM man sätter en ny - är det ett jättejobb att få upp denna befintliga? Klarar man det själv eller borde man anlita någon som gör det?
Ska tillägga att jag tidigare bara bott i lägenhet och är total nybörjare på allt som har med trädgård att göra😅
Vi flyttade in i ett hus för ca ett år sen, och den ena häcken på framsidan av huset ser bedrövlig ut. Har ingen aning om hur länge den stått här eller vad det är för sort. Jag skulle vilja antingen rädda den eller sätta en ny, men hur vet man om häcken lever eller om den är död? Dåliga bilder här nu, så mycket löv och ogräs..
OM man sätter en ny - är det ett jättejobb att få upp denna befintliga? Klarar man det själv eller borde man anlita någon som gör det?
Ska tillägga att jag tidigare bara bott i lägenhet och är total nybörjare på allt som har med trädgård att göra😅
Vänta några månader så får du se om häcken lever och om den är fin eller blir fin med vettig mängd jobb.
Men det ser ut som en häck som har föryngrats genom hård beskärning, vilket är bra att göra med kanske 10 års mellanrum.
De grova stammarna på bild 2 lever nog inte men enligt bild 3 och 4 finns det ju många lite högre grenar som troligen blir en fin häck.
Men det ser ut som en häck som har föryngrats genom hård beskärning, vilket är bra att göra med kanske 10 års mellanrum.
De grova stammarna på bild 2 lever nog inte men enligt bild 3 och 4 finns det ju många lite högre grenar som troligen blir en fin häck.
Jag håller med BirgitS. Det är svårt att se vad det kan tänkas vara för växt men någon har föryngrat den genom att skära av stammarna långt ner och den ser ut att ha tagit fart efter det. Så det är säkert en väletablerad häck som kan bli fin igen med lämplig skötsel. Efter som jag inte ser vad det är för något så är det ju svårt att säga vad som är lämplig skötsel men det mesta mår ju bra av att inte behöva konkurrera med ogräs och lite gödsel på vårkanten. Det flesta växter som används i häckar tål dessutom hård beskärning och blir tätare och vackrare om man klipper dem regelbundet. Men försök ge dig på att ta reda på vad det är för något när den kommit igång i vår så kan läsa på lite.
Det är säkert möjligt att gräva upp den för hand om man nu skulle vilja det. Men ganska slitsamt så det kan vara värt att ta in hjälp.
Det är säkert möjligt att gräva upp den för hand om man nu skulle vilja det. Men ganska slitsamt så det kan vara värt att ta in hjälp.
Tack för båda svaren! Då förstår jag lite mer!H Harmagedon skrev:Jag håller med BirgitS. Det är svårt att se vad det kan tänkas vara för växt men någon har föryngrat den genom att skära av stammarna långt ner och den ser ut att ha tagit fart efter det. Så det är säkert en väletablerad häck som kan bli fin igen med lämplig skötsel. Efter som jag inte ser vad det är för något så är det ju svårt att säga vad som är lämplig skötsel men det mesta mår ju bra av att inte behöva konkurrera med ogräs och lite gödsel på vårkanten. Det flesta växter som används i häckar tål dessutom hård beskärning och blir tätare och vackrare om man klipper dem regelbundet. Men försök ge dig på att ta reda på vad det är för något när den kommit igång i vår så kan läsa på lite.
Försöker tänka efter hur det såg ut i somras när vi flyttade in, var så mycket annat man tänkte på då och har ingen bild på den, men har ju ett svagt minne av att den var grön i alla fall😅 Så ja, den lever nog, som ni säger! Men efter vi tagit bort ogräs och gödslat - borde man försöka jämna till den också? För den är ju väldigt ojämn. I så fall - något man ska tänka på?
Vad det nu än är så är den väletablerad så den bör definitivt inte tas bort. När den börjat spira är det lättare att identifiera den.
När TS skriver gödning hoppas jag det gäller att hiva ut någon gödslad planteringsjord (rikligt) efter att ogräs/gräs tagits bort. Släng inte dit ren gödsel, varken äkta eller i koncentrerad form. Det är framför allt mull den behöver då den har rejäla gamla rötter. En riktig vårdränkning därefter är inte fel. Den såg fin it förra sommaren så en nyföryngring behövs inte ännu utan enbart en vårklippning.
När TS skriver gödning hoppas jag det gäller att hiva ut någon gödslad planteringsjord (rikligt) efter att ogräs/gräs tagits bort. Släng inte dit ren gödsel, varken äkta eller i koncentrerad form. Det är framför allt mull den behöver då den har rejäla gamla rötter. En riktig vårdränkning därefter är inte fel. Den såg fin it förra sommaren så en nyföryngring behövs inte ännu utan enbart en vårklippning.
Klicka här för att svara