S
Amaar från Eskilstuna Amaar från Eskilstuna skrev:
Det är precis så! Lösningen?!
Dräneringsrör kopplat till en radonsug. Ovanför slangen sätter du åldersbeständig plast som du tejpar i skarvarna och mot grundmuren, täck alltså hela marken i krypgrunden. Så har du separerat luften du drar in och markradonen. Ingen lösning jag vet fungerar men det känns logiskt att det skulle fungera.

• Gilla
STB
  • Laddar…
S Screew skrev:
Dräneringsrör kopplat till en radonsug. Ovanför slangen sätter du åldersbeständig plast som du tejpar i skarvarna och mot grundmuren, täck alltså hela marken i krypgrunden. Så har du separerat luften du drar in och markradonen. Ingen lösning jag vet fungerar men det känns logiskt att det skulle fungera.
kolla videon jag tror ålderbeständig plats finns redan

S
Amaar från Eskilstuna Amaar från Eskilstuna skrev:
kolla videon jag tror ålderbeständig plats finns redan
Jag menar att plasten ska ligga på marken, och under den nya plasten ska tex en dräneringsslang som är kopplad till en sug ligga

Det ser inte ut att ligga åldersbeständig plast över allt. Då gör den ingen större nytta. Men det är svårt att se.
men jag skulle öppna upp de ventilations öppningar som finns. Det kommer nog att hjälpa ganska bra utan att det kostar något.
Börja där.

• Gilla
Amaar från Eskilstuna
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Går det att lyfta huset för att lägga en radonmatta med täta rörgenomföringar? Inte billigt men som skrivits tidigare, kontakta en expert för att ta fram bästa lösningen. Du ska vara under 200 helst 100.
Så då är mitt värde mycket bra?

• Skärmdump av en radonmätningsrapport med resultat indikerande låga radonvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H
M mattias1343 skrev:
Så då är mitt värde mycket bra?
Ja, du kan titta på detta också. Egentligen ska det stå en siffra före tecknet också men man får anta att det är 0 i detta fallet.

H HEM2121 skrev:
Ja, du kan titta på detta också. Egentligen ska det stå en siffra före tecknet också men man får anta att det är 0 i detta fallet.
Vaddå ska stå en siffra framför tecknet?
”<20” står i detta fallet ”för att det uppmätta värdet är mindre än 20 Bq per kubikmeter”, men exakt hur mycket mindre det är framgår inte.

Om det ska stå något framför så är det följande som det ska stå; ”0≤x<20”.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det ser inte ut att ligga åldersbeständig plast över allt. Då gör den ingen större nytta. Men det är svårt att se.
men jag skulle öppna upp de ventilations öppningar som finns. Det kommer nog att hjälpa ganska bra utan att det kostar något.
Börja där.
Ingen risk för fukt ?

H
Demmpa Demmpa skrev:
Vaddå ska stå en siffra framför tecknet?
”<20” står i detta fallet ”för att det uppmätta värdet är mindre än 20 Bq per kubikmeter”, men exakt hur mycket mindre det är framgår inte.

Om det ska stå något framför så är det följande som det ska stå; ”0≤x<20”.
Det är ju ett tänkt 0. Men jag är siffernörd så haka inte upp dig på det.:D

H HEM2121 skrev:
Det är ju ett tänkt 0. Men jag är siffernörd så haka inte upp dig på det.:D
Om det ska stå en nolla framför ”mindre än”-tecknet, vad är då själva mätvärdet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
Demmpa Demmpa skrev:
Om det ska stå en nolla framför ”mindre än”-tecknet, vad är då själva mätvärdet?
Nöj dej med svaret du fick, tjafs är inget som ger någon något positivt. Titta på Länken jag skrev så får du förklaring på det du undrar.

H HEM2121 skrev:
Nöj dej med svaret du fick, tjafs är inget som ger någon något positivt. Titta på Länken jag skrev så får du förklaring på det du undrar.
Mätföretaget kan inte presentera något exakt mätvärde utan det enda som kan presenteras på TS mätning är att radonhalten är mindre än 20 Becquerel per kubikmeter luft.

Så exakt hur ska det skrivas på TS papper?

Edit:
”Istället används ofta ”större än eller lika med” ( ≥ ) som motsats till ”mindre än”. Om barnet, enligt det tidigare exemplet, inte får ta fler än två kex så innebär det att barnet får högst två kex. En sådan relat- ion brukar beskrivas med ”mindre än eller lika med” ( ≤ ). I exemplet med barnet som får kex skulle vi kunna skriva med symboler: antal kex som barnet får ta ≤ 2.”
Se mitten av sida 3,
https://larportalen.skolverket.se/L...kmeny/tabA/Artiklar/A1-3_06A_04_Likheter.docx

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
Demmpa Demmpa skrev:
Mätföretaget kan inte presentera något exakt mätvärde utan det enda som kan presenteras på TS mätning är att radonhalten är mindre än 20 Becquerel per kubikmeter luft.

Så exakt hur ska det skrivas på TS papper?

Edit:
”Istället används ofta ”större än eller lika med” ( ≥ ) som motsats till ”mindre än”. Om barnet, enligt det tidigare exemplet, inte får ta fler än två kex så innebär det att barnet får högst två kex. En sådan relat- ion brukar beskrivas med ”mindre än eller lika med” ( ≤ ). I exemplet med barnet som får kex skulle vi kunna skriva med symboler: antal kex som barnet får ta ≤ 2.”
Se mitten av sida 3,
[länk] åk1-3/6_sociomatematiskanormer/material/flikmeny/tabA/Artiklar/A1-3_06A_04_Likheter.docx
Nu svarade du fel person/inlägg.

H HEM2121 skrev:
Nu svarade du fel person/inlägg.
Nix, det är du som skriver att det står fel i mätprotokollet.
Det fel jag gjorde var att jag skrev ”TS” istället för ”mattias1343”.

Jag ställer om frågan med hänvisning till rätt persons papper;
Så exakt hur ska det skrivas på mattias1343 papper?

H
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, det är du som skriver att det står fel i mätprotokollet.
Det fel jag gjorde var att jag skrev ”TS” istället för ”mattias1343”.

Jag ställer om frågan med hänvisning till rätt persons papper;
Så exakt hur ska det skrivas på mattias1343 papper?
Jag har inte skrivit att det är fel, det har du fått om bakfoten. Ibland skrivs det ut, ibland inte. Är det självklart så brukar det inte skrivas ut. Titta på länken så tror jag att du förstår mer. Nu sätter vi punkt, inget mer svar från mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.