Har fått in en 4e offert nu också.
Pris efter grönt bidrag 325 000kr eller 280 000kr beroende på val av infästningsmetod. I detta pris ingår även en laddbox från zaptec till en kostnad om 10000kr efter grönt bidrag.

Sungrow SG17RT växelriktare
49x euroner mepv144 450w black solpaneler (19x paneler på takytan mot sydväst, 30x paneler på takytan mot nordöst)
9x tigo 700w optimerare evo2

Detta företag offererar en kwp om 22.05 med sina paneler och säger då att vi får en högre produktion större del av dagen på detta sätt och att detta skulle fungera med vår huvudsäkring på 25A.

Beräknad årsproduktion om 16000kwh.

En optimistisk återbetalningstid på 10 respektive 9 år med ett kalkylerat elpris på 1.7kr/kwh år ett som ökar med 6öre per år.

Vad säger panelen om detta förslag?

Min första känsla är att det är mycket pengar på en lite annorlunda lösning som riskerar att underprestera.

Ang offert nr4

Räknar man på billigare infästning och räknar bort laddare och 9st tigo för 1000kr/st så landar man på knappt 12kr/kwp, då är den lagom jämförbar med övriga.
På 25A huvudsäkring får du ha 17,25kw
Där har du ca 23% underdimensionering på växelriktaren.

Eurener_MEPV-144_HALF-CUT_9BB_450-460Wp_2022EN.pdf (eurenergroup.com)

Panelen verkar "bara" ha kompatibla MC4 kontakter, vad det nu innebär mot kontakterna på växelriktaren och vad som installeras på taket däremellan.
Voc på 49,98v på en sträng med 30st innebär strängspänning på ca 1500v(49,98*30st), vilket är på tok för högt för de flesta växelriktarna. Den offererade växelriktaren tror jag har max 1100v tillåten per MPPT
Det går ju parallellkoppla de 30st i två strängar om vardera 15st men då krävs att växelriktaren klarar dubbla strömen och lite till(11,5A*2=23A). Jag kan inte den växelriktaren du blivit offererad och orkar inte leta upp databladet just nu.

M mortimer skrev:
Ang offert nr4

Räknar man på billigare infästning och räknar bort laddare och 9st tigo för 1000kr/st så landar man på knappt 12kr/kwp, då är den lagom jämförbar med övriga.
På 25A huvudsäkring får du ha 17,25kw
Där har du ca 23% underdimensionering på växelriktaren.

Eurener_MEPV-144_HALF-CUT_9BB_450-460Wp_2022EN.pdf (eurenergroup.com)

Panelen verkar "bara" ha kompatibla MC4 kontakter, vad det nu innebär mot kontakterna på växelriktaren och vad som installeras på taket däremellan.
Voc på 49,98v på en sträng med 30st innebär strängspänning på ca 1500v(49,98*30st), vilket är på tok för högt för de flesta växelriktarna. Den offererade växelriktaren tror jag har max 1100v tillåten per MPPT
Det går ju parallellkoppla de 30st i två strängar om vardera 15st men då krävs att växelriktaren klarar dubbla strömen och lite till(11,5A*2=23A). Jag kan inte den växelriktaren du blivit offererad och orkar inte leta upp databladet just nu.
Tyckte han sa att han delar upp den stora ytan om 30 paneler på två slingor, vilket innebär att det totalt sätt skulle bli tre slingor.

Om jag förstod det rätt kan man ha två slingor per MPPT och offererad växelriktare har två MPPTer.

Har du ett hum om hur mycket växelriktaren bör underdimensioneras?

Databladet för växelriktaren:
https://www.estg.eu/en-gb/amfile/file/download/file/5234/product/5409/

Växelriktaren tillåter max
Isc: 32A per MPPT
Impp:25A per MPPT

Panelen enligt spec:
Isc: 11,5A
Impp:10,89A

Tillåten strängspänning per MPPT är 1100v för växelriktaren

Parallelkoppla 15 + 15st som installatören tänker sig innebär dubbla strömarna. Det kan och bör fungera.
Huruvida det är lämpligt eller ej att parallellkoppla i detta fallet får någon annan yttra sig kring.

Är det paneler som ligger på takytor i flera väderstreck så verkar merparten vara överens om att man kan underdimensionera 20-25%. Jag som ska ha paneler i tre väderstreck endera veckan landar på drygt 21%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.