Njingan Njingan skrev:
Ja.
Inget vi efterfrågat men dem prombt vill sälja på för de menar att man räknar hem kalkylen på ett helt annat sätt.
Det beror mycket på hur du använder batteriet (och politik) skulle jag säga. Skulle skattereduktionen på såld el plockas bort blir det definitivt mer lönsamt med batteri för att få upp egenanvändningen.

Kan du ansluta det och sälja stödtjänster kan det också bidra till kalkylen.

Sen är det lite med det gröna avdraget som påverkar också. Installerar du batteri så får du 50% avdrag på batteri och växelriktare (Men växelriktaren är dyrare än en som inte funkar med batteri.) Utan batteri har du 20% avdrag på växelriktaren. I samtliga fall är avdraget för panelerna 20%.

Njingan Njingan skrev:
Ja.
Inget vi efterfrågat men dem prombt vill sälja på för de menar att man räknar hem kalkylen på ett helt annat sätt.
Jag kom igång för 1 månad sedan. Tog inte batteri. Har svårt att se lönsamhet i det. Som priset sett ut dom sista åren vill du sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten. Då får du dessutom skattesubventionen på det du köper tillbaka av det du har sålt.
Att ladda batteriet då förlorar man nästan alltid på.
Skulle prisskillnaden jämna ut sig mellan dag och natt blir det intressant. Men hur många månader har du tillräckligt överskott för att ladda batteriet som helst ska räcka hela natten. Det blir inte många för min del iaf. 4-5 kanske. På vintern producerar inte solcellerna och är priset jämnt kan man inte ladda batteriet billigt ändå.
Nä, jag säljer överskottet och låter vattenfall spara lite vatten i magasinet istället. Känns bättre och jag tar med familjen på semester istället för batteri.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kan man ladda batteri nattetid från elnätet eller måste det laddas från solcellerna?

G GA Anderson skrev:
Kan man ladda batteri nattetid från elnätet eller måste det laddas från solcellerna?
Du kan laddas från elnätet också. Men du får skapa ett schema och ändra det utifrån elpriset och när det är billigt.
Men sen får man inte glömma att kostar batteriet 35' o h klarar 10' cykler så kostar varje laddning 3,50 kr. Sen tillkommer effektförluster. Har du då ett på 10 kwh så krävs det ganska stora skillnader för att man ska tjäna något. Och då är det kanske några kr om dagen när året summeras.

A
Njingan Njingan skrev:
Gällande garantier så gäller följande.

Leverantör 1
5-10års produktgaranti på växelriktare (beroende på vilken modell dem väljer)
30års garanti på montagematerialet från weland stål
12 års produktgaranti och 25 års effektgaranti på solpanel

Leverantör 2:
5 års produktgaranti på solceller
25 års effektgaranti på solceller (84,8%)
10 års produktgaranti på växelriktare
12 års produktgaranti på montagesystem
10 års garanti på installation
10 års garanti på batteri

Leverantör 3:
25års garanti på solpanel
10års garanti på växelriktare
I övrigt skriver de inte så mycket.

Provar ladda upp en bild med lite kladd på gällande väderstreck.
Finns de olika montörerna kvar som firmor under garantitiden? Tex företag 3, vad händer om de går i konkurs om 3 år? Vem sköter garantiärenden då med att plocka ner trasig utrustning och sätta upp ny?

Jag hade nog valt en stor drake som jag tror är kvar på marknaden en lång tid just för om det skulle krångla.

K Kirev skrev:
Jag kom igång för 1 månad sedan. Tog inte batteri. Har svårt att se lönsamhet i det. Som priset sett ut dom sista åren vill du sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten. Då får du dessutom skattesubventionen på det du köper tillbaka av det du har sålt.
Att ladda batteriet då förlorar man nästan alltid på.
Skulle prisskillnaden jämna ut sig mellan dag och natt blir det intressant. Men hur många månader har du tillräckligt överskott för att ladda batteriet som helst ska räcka hela natten. Det blir inte många för min del iaf. 4-5 kanske. På vintern producerar inte solcellerna och är priset jämnt kan man inte ladda batteriet billigt ändå.
Nä, jag säljer överskottet och låter vattenfall spara lite vatten i magasinet istället. Känns bättre och jag tar med familjen på semester istället för batteri.
Du kommer fram till liknande slutsats som jag gjorde. Hur kan man i solcellssammanhang hitta en lönsamhet i att lagra kWh el under timmar med relativt dyr el, för att sedan förbruka dessa lagrade kWh under nattens timmar när elen typiskt är betydligt billigare? Givetvis smartare att sälja dyrt och köpa billigt. Det som stör kalkylen ytterligare är investeringskostnad i batteri, samt den begränsade livslängden och antal laddcykler innan batteriet är förbrukat.

Finns väl även idéer som att ladda batteriet på natten med billig el och sälja dyrt på högpristider, men minst sagt vanskliga ur ekonomiskt perspektiv. Och dessa anläggningar var aldrig tänkta att användas så, till att börja med.

Vi gjorde istället så att solpanelerna ligger mot väst, och producerar som bäst eftermiddag-kväll där vi också förbrukar som mest dvs maximerar egenkonsumtion. Vi hade iofs inte mycket att välja på, västerorientering var det enda rimliga med hänsyn till skuggor etc men passade bra. Inte optimal årsproduktion jfr ett rent söderläge men kan ge ett bra privatekonomiskt utbyte, inte minst med tanke på den där 60-öringen som premierar de som inte producerar mer el än vad de köper sett på årsbasis.
____
PS. laddar upp en bild här av vad en 11 kWp-anläggning kan producera en i stort sett solig dag i mitten av april, orientering 110 grader från syd - västerut och en smula norrut däröver. Vår årsförbrukning är ganska liten, kring 7000 kWh men vi tror att vi får upp egenkonsumtionen bra under sommarmånaderna där vi drar igång AC, denna kommer främst att arbeta just under eftermiddag-kväll och det är även där vi förbrukar mest el i kök, tvättstuga osv.
Mobilskärmdump av solenergiproduktionsdata; kurva visar dagens energiproduktion i kilowattimmar, peaken vid eftermiddagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Med tanke på detta: jag funderar på TS offerter. Taket med orientering nordöst kanske inte blir så ekonomiskt lönsamt i jfr med andra taket sydväst? Kanske värt att ta sig en funderare på om det alls är lönt att köra med båda takvinklarna. En komplicerande faktor är den låga taklutningen som kan påverka kalkylerna men jag skulle förorda en fördjupad analys om varför det ansågs värt att bygga på båda takvinklingarna / orienteringarna. Era egna elförbrukningsmönster spelar roll i denna kalkyl.

• Gilla
Allan J
  • Laddar…
Kolla om batteriet stöder "peak shawing". Då kan det spara pengar även genom att hålla nere effekt taxan.

Har du inte effekt taxan kan det vara ide att se till att växelriktaren är förberedd för batterilager. Finns hybrider idag som klarar över 20kW.

H Harald Blåtumme skrev:
Med tanke på detta: jag funderar på TS offerter. Taket med orientering nordöst kanske inte blir så ekonomiskt lönsamt i jfr med andra taket sydväst? Kanske värt att ta sig en funderare på om det alls är lönt att köra med båda takvinklarna. En komplicerande faktor är den låga taklutningen som kan påverka kalkylerna men jag skulle förorda en fördjupad analys om varför det ansågs värt att bygga på båda takvinklingarna / orienteringarna. Era egna elförbrukningsmönster spelar roll i denna kalkyl.
Leverantör 1 uppskattar att takytan mot sydväst skulle kunna generera runt 7700kwh/år och takytan mot nordöst runt 6200kwh/år.

Då jag själv varit uppe på taket olika tider över dygnet är min upplevelse att båda takytorna har väldigt mycket solljus på sig pga den låga lutningen mellan 08-17:30, men ytorna tar emot olika mycket direkt solstrålning.
Så jag tänker att ytan i nordöst producerar stora delar av dagen men med begränsad kapacitet.

R Robert-san01 skrev:
Kolla om batteriet stöder "peak shawing". Då kan det spara pengar även genom att hålla nere effekt taxan.

Har du inte effekt taxan kan det vara ide att se till att växelriktaren är förberedd för batterilager. Finns hybrider idag som klarar över 20kW.
Grundtanken från leverantör2 är att kombinera batteriet med deras smarthub.
Smarthuben är uppkopplad på nätet och samlar in data från nordpool. Om vi producerar mycket då spotpriset är lågt ska vi primärt lagra, sedan förbruka.
Då priset går upp ska sedan batteriet sälja förutsatt solcellernas produktion täcker upp egenförbrukningen.

Deras smarthub är ”hjärnan” i systemet, är egenutvecklad och leverantörsbunden. Den lanserades i december -22 och har kassa garantier.

Så det känns som ett litet riskmoment.

Vet inte om det svarar på din fråga?

Min summering:

Skippa leverantör 2(1komma5) om de nu "envisas2 med batteri.
Leverantör 1(Sesol) har lite blandade omdömen som du själv troligen läst och är inte billigast av dina offerter, känns som den också går bort.
Leverantör 3 har ju bra pris och rekommendationer men väldigt osäkert kring garanti och om de finns kvar om ett par år.

Har du kollat med din nätägare om de installerar solceller ?
Har du kollat med Solsystem.com också ?
Samma sak kring Gosol, haft kontakt med de ?
Sen finns det SveaSolar också men de vill jag inte rekommendera efter min runda med de och det som man läser om de.

Tullinge... det är Stockholm utgår jag från. Lite längre norrut än vad jag själv finns och de leverantörer som är aktiva i vår del av landet.

Garantier på en växelriktare och på solcellspaneler, är det tillverkaren som ställer ut.
Det kan givetvis en installatör inte ställa ut, då installatören ju inte konstruerat dem och inte har insyn eller kontroll över tillverkningsprocessen av växelriktare eller av solcellspaneler.

Det en installatör själv däremot kan lämna garanti på är montagearbetet, för det är ju det de planerar utför, och dokumenterar och känner väl till.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Garantier på en växelriktare och på solcellspaneler, är det tillverkaren som ställer ut.
Det kan givetvis en installatör inte ställa ut, då installatören ju inte konstruerat dem och inte har insyn eller kontroll över tillverkningsprocessen av växelriktare eller av solcellspaneler.

Det en installatör själv däremot kan lämna garanti på är montagearbetet, för det är ju det de planerar utför, och dokumenterar och känner väl till.
Helt korrekt sammanfattat.

Garantierna som är direkt knutan till företaget är det som de ofta benämner som någon form av installationsgaranti.

Parallell till detta om installationsföretaget inte finns kvar under hela tiden för tillverkarens garantier så är det troligen lättare att hantera garantiärende med en europeisk tillverkare än en kinesisk tillverkare, iallafall om det är växelriktare. Paneler tillverkas i många(flesta) fall borta i Asien/Kina

Sålänge installationsföretaget finns kvar kan man nog allt utgå från att de hjälper till med hantera garantiärenden med tillverkare/leverantör/distributör etc.

Garanti på produkterna är också utställda av någon. Har ni inte specifikt papper som visar att tillverkaren står för garantin är den ni har avtal med som står för garantin.

Säger inte att du skall välja batteri nu. Dock se till att växelriktaren är förberedd för batterilager så du slipper byta hela om du kommer på att du vill ha batteri senare.

Njingan Njingan skrev:
Hej!

Vi är i startgroparna att investera i solceller och har nu tagit in tre offerter.
Tänkte om vi kan få lite stöttning/ rådgivning i offerterna och de produktval som de olika leverantörerna valt för oss.

Förutsättningarna är som följande: 25A huvudsäkring, låglutande pulpett-papptak med takvinkel på 9 grader, taket är bytt 2020.
Bifogar en bild över takytan som är från leverantör 3, men utformning av installationerna är likvärdiga.

Leverantör 1

Kostnad: 295 000:-
Växelriktare: Huawei eller sungrow "Smart PV Controler"
Solcell: Longi Solar 505W "premiumpanel"
Antal paneler: 34
Installerad effekt: 17.17kwp
Beräknad årlig produktion: 13 910kwh
Leveranstid: Uppskattningsvis 6 månader
Övrigt:

Leverantör 2

Kostnad: 265 000:-
Växelriktare: Sungrow DTSU666
Solcell: DMEGC 495W
Antal paneler: 30
Batteri: Sungrow 9.6kwh lagring
Installerad effekt: 13.86kwp
Beräknad årlig produktion: 10 425kwh
Leveranstid: Uppskattningsvis 5 månader
Övrigt: Smarthub heartbeat ingår i pris, påstår att batteriet i kombination med smarthub ger en högre årsbesparing och således lägre återbetalningstid.

Leverantör 3
Kostnad: 206 000:-
Växelriktare: Growatt 15kw
Solcell: Hyundai HiE-S430VG 430W
Antal paneler: 40
Installerad effekt: 17.2kwp
Beräknad årlig produktion: 14 814kwh
Leveranstid: Uppskattningsvis 3 månader
Övrigt: Har i sin kalkyl räknat på fel takvinkel (15*). Denna leverantör velade fram och tillbaka om det behövdes optimerare men tog bort det och minskade ned antalet paneler på ena takhalvan för att få bort skuggad yta från panelerna.

Leverantör 1 och 2 är stora leverantörer som verkar göra många installationer, leverantör 3 en mindre. Har en kompis som nyttjat leverantör 3 som rekommenderade.
Blandade recensioner kring nummer 1 och 2 både på google men även i närområdet som nyttjat båda.

Alla tre leverantörer har om jag förstått räknat med att systemet byggs upp med två slingor, en för varje takyta.
Alla tre leverantörer har liknande upplägg kring placering av solcellerna på takytan.
Alla tre leverantörer använder samma typ av infästningsmetod, någon metallplatta med bultar som svetsas in över befintlig papp.

Tack så länge!

Growatt har fått en del kritik bland Offgrid solar communityn. Bland annat av WillProwse som testar väldigt mycket MPPT/batteri lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.