AXS
Hur ser det ut juridiskt om en person i en brf-styrelse skickar ut mail som påverkar föreningen och sedan raderar dom så att ingen annan ska kunna läsa? Inga info har delgets till övriga i styrelsen om att de har raderats eller vad som har skrivits i dom.

Här gäller det både beställning av tjänst samt klagomål på annan tjänst.

Känns mycket olustigt att sitta i en styrelse där en annan gör grova(icke korrekta) anklagelser till en leverantör och skriver under med hela styrelsen.

AXS AXS skrev:
Hur ser det ut juridiskt om en person i en brf-styrelse skickar ut mail som påverkar föreningen och sedan raderar dom så att ingen annan ska kunna läsa? Inga info har delgets till övriga i styrelsen om att de har raderats eller vad som har skrivits i dom.

Här gäller det både beställning av tjänst samt klagomål på annan tjänst.

Känns mycket olustigt att sitta i en styrelse där en annan gör grova(icke korrekta) anklagelser till en leverantör och skriver under med hela styrelsen.
Själva raderandet av mailen i sig kan i normalfallet sannolikt inte betraktas som en brottslig handling. Man kan väl möjligen tänka sig att att raderandet av mail i vissa fall skulle kunna betraktas som bokföringsbrott, men det är nog endast i undantagsfall. Att förstöra bevis som komprometterar en själv är dock i normalfallet inget olagligt, såvitt jag känner till i alla fall.

Om innehållet i mailen i sig däremot innebär en brottslig handling (exempelvis trolöshet mot huvudman) kan eventuellt raderandet bedömas som en försvårande omständighet vilket kan ha betydelse för en domstols olika överväganden, men det är alltså ingen olaglig handing per se.

Däremot kan raderande av mail naturligtvis gå emot föreningens eget regelverk eller stadgar.

Om vi då lämnar själva raderandet och tittar på vad som kan bli följden av att man som enskild styrelseledamot utger sig för att företräda styrelsen utan att ha mandat att göra det, då kan det bli andra följder. Är det riktigt grovt kan trolöshet mot huvudman bli aktuellt. Det går också att låta bli att bevilja ansvarsfrihet på årsstämman och därefter stämma styrelseledamoten i en civilrättslig process, om man gör bedömningen att föreningen har lidit ekonomisk skada.

Det enklaste är kanske bara att låta bli att välja om styrelseledamoten på nästa ordinarie årsstämma? Det går också att samla ihop minst en tiondel av medlemmarna och begära en extrastämma, där man kan avsätta hela eller delar av styrelsen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
C
AXS AXS skrev:
en person i en brf-styrelse skickar ut mail som påverkar föreningen och sedan raderar dom så att ingen annan ska kunna läsa?
Lite fredagströg kanske, men jag fattar inte riktigt förloppet här. Handlar det om någon sorts gemensamt mejl-konto där flera personer loggar in på kontot och kan se historiken / "Skickat-mappen" med vad som skickats från detta mejlkonto? Och det är från denna mapp som mejlen har raderats?

I så fall har man ju svårt att se någon annan anledning än att personen vill dölja vad som skickats eller att man gjort någon allmän städaktivitet och städat bort sådant man ansett vara inaktuellt.

Hur som helst är knappast själva raderandet i sig som skall bedömas juridiskt, utan man får ju se det i ett större perspektiv. Det finns liksom inget krav på en fullständig transparens gentemot övriga styrelsen i hur man sköter sitt uppdrag, utan var och en har ju sina egna mandat och gör sin bedömning vad som bör delges övriga ledamöter eller inte.

Å andra sidan får man naturligtvis inte gå utanför sitt mandat.

För att undvika knepiga situationer är det viktigt att vara överens om hur man kommunicerar med omvärlden. I vår förening var vi t.ex. strikta med att ingen korrespondans sker anonymt i föreningens namn, utan allting har en personlig avsändare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ett utskick som sådant, och att man raderar det senare, är nog inget formellt fel. Men att ex. beställa något utan att ha mandat för det är självklart inte OK. OM det nu är så. Samtidigt måste man ibland vara lite pragmatisk.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Tack för era svar!

Ska försöka beskriva händelseförloppet lite tydligare.
Jag sitter i styrelsen och ansvarar för fläktsystemet. Det kommer en offert på serviceavtal för alla fläktar, vår ordförande svarar direkt att det tar vi. Ingen info ges till någon. Tänker att han har bra koll och tar inte upp det, tänkte ta det på nästa styrelsemöte.

Nu kommer första fakturan och ordförande går då till hårt angrepp mot leverantören och säger att de har lurat oss, även om fakturan är exakt enligt offert.

Svar kommer som visar att de inte har gjort något konstigt. Alla mail som rör detta raderas då.

AXS
C cpalm skrev:
Lite fredagströg kanske, men jag fattar inte riktigt förloppet här. Handlar det om någon sorts gemensamt mejl-konto där flera personer loggar in på kontot och kan se historiken / "Skickat-mappen" med vad som skickats från detta mejlkonto? Och det är från denna mapp som mejlen har raderats?

I så fall har man ju svårt att se någon annan anledning än att personen vill dölja vad som skickats eller att man gjort någon allmän städaktivitet och städat bort sådant man ansett vara inaktuellt.

Hur som helst är knappast själva raderandet i sig som skall bedömas juridiskt, utan man får ju se det i ett större perspektiv. Det finns liksom inget krav på en fullständig transparens gentemot övriga styrelsen i hur man sköter sitt uppdrag, utan var och en har ju sina egna mandat och gör sin bedömning vad som bör delges övriga ledamöter eller inte.

Å andra sidan får man naturligtvis inte gå utanför sitt mandat.

För att undvika knepiga situationer är det viktigt att vara överens om hur man kommunicerar med omvärlden. I vår förening var vi t.ex. strikta med att ingen korrespondans sker anonymt i föreningens namn, utan allting har en personlig avsändare.
Ja, det är ett gemensamt mail-konto för hela styrelsen.

Jag tror de har raderats för att ordförande inte vill att resten i styrelsen ska se att han gått till hårt angrepp och sen har det visat sig att han uppenbart har fel.

Bra det där att inget ska skrivas anonymt, borde skrivas in i varje förenings handbok. Helst borde föreningen ha ett mailsystem med individuella konton men med en adress utåt, men jag tror det blir för komplext att sätta upp varje år.

Ni kan också fundera på mail efter funktion i styrelsen, de brukar vara mer konstanta än enskilda personer. Till exempel Ordförande@ föreningen, Sekreterare @ föreningen och Ekonomi @ föreningen. Löser kanske inte ert problem här och nu.

En annan variant är att besluta en dokumenthanteringsplan där det är tydligt bortom tolkning hur epost hanteras, t ex att all kommunikation med leverantörer ska sparas till arbetet är klart plus två år.

Enklast är väl att bara ringa firman, förklara grejen och fråga om de kan skicka över vad de mail som de har fått.

Sen beroende på mailsystem ni har så går det ju oftast återställa borttagna en tid efteråt. Iaf om det är någon molnlösning.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
AXS
Jag läste första vändan mail med anklagelser, sen var allt borta(Även från papperskorgen) 10 min senare, nästa vända var raderad men inte borttagen från papperskorgen.

Ja, något bättre mailsystem är önskvärt. Med skrivna rutiner.

Claes Sörmland
Låter som att det sociala spelet i styrelsen inte fungerar något vidare. Man får räkna med att folk agerar tokigt, gör fel och är inkompetenta. Det krävs ett stort mått av förmåga att förlåta, vända blad, skita i småsaker, prestigelöshet och acceptera en väldig massa läropengar för att det ska rulla. Som i all kollektiv verksamhet.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
AXS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att det sociala spelet i styrelsen inte fungerar något vidare. Man får räkna med att folk agerar tokigt, gör fel och är inkompetenta. Det krävs ett stort mått av förmåga att förlåta, vända blad, skita i småsaker, prestigelöshet och acceptera en väldig massa läropengar för att det ska rulla. Som i alla kollektiv verksamhet.
Yes, håller med.

Tror jag fått svar på grundfrågan iaf, det är inte fel juridiskt att radera mail. Även om det inte känns så bra för framtida arbete i föreningen och det gör det väldigt svårt att jobba med den leverantören i framtiden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
AXS AXS skrev:
Yes, håller med.

Tror jag fått svar på grundfrågan iaf, det är inte fel juridiskt att radera mail. Även om det inte känns så bra för framtida arbete i föreningen och det gör det väldigt svårt att jobba med den leverantören i framtiden.
Ja man blir ju vansinnig när man tror man äger att lösa en fråga, försöker etablera seriös kommunikation med en entreprenör och sen blir man nedskjuten av sina egna som skickar oförskämda email eller pladdrar på. Känner igen det.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
AXS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man blir ju vansinnig när man tror man äger att lösa en fråga, försöker etablera seriös kommunikation med en entreprenör och sen blir man nedskjuten av sina egna som skickar oförskämda email eller pladdrar på. Känner igen det.
Tror det är en väldigt bra sammanfattning!

Om jag ska vara med i en styrelse igen ska jag ha bra koll på vilka de andra är som är med. Hua!

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Tror det är en väldigt bra sammanfattning!

Om jag ska vara med i en styrelse igen ska jag ha bra koll på vilka de andra är som är med. Hua!
Det vore intressant med en diskussionstråd om styrelsearbete i brf. Min egen uppfattning baserat på tre olika perioder i styrelse är att styrelsemedlemmar gör ett omfattande arbete till låg ersättning. Fördelen med brf är till stor del att arbetet görs fastighetsnära och i flertalet fall effektivt. Samtidigt är de flesta inte proffs inom området och det medför risker. Trenden är nog att det blir svårare att rekrytera till denna insats. Om man tvingas till extern förvaltning blir det dyrt. En viktig lärdom för mig är att samarbetet inom styrelsen är viktigt, att man litar på varandra och inte har medlemmar som tjafsar om detaljer. I den styrelse som diskussionen gäller tycks man inte ha gått igenom roller och ansvar på ett bra sätt. Då riskerar det att bli tungarbetat.

• Älska
AXS
  • Laddar…
Jag förstår nog inte riktigt vilket problem som finns att lösa. Det låter som om ordförande klantat till det men sånt händer. Är det inte bara att lägga detta bakom er?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.