Oavsett om det kommer bil med ränna eller pump så är reglarna för höga. Allting ska gå lätt, ingenting Ivägen som inte måste vara ivägen.

Sist jag byggde form som var 200mm bred så var det på kuperat berg, högsta delen av fornen var 7 meter i färdig höjd för betongen. En "mur" som vi senare byggde ett hus med 4 lgh på.

Men du gör naturligtvis som du själv vill, vill du ha gängstänger osv så kör på, men det behövs inte.

Lycka till👍
 
S
Kronanbacken163 skrev:
Tack för alla tips.
Jag har beställt en pumpbil inte ränna. Men kan för den delen korta stöden iaf :)

Som det ser ut nu så sitter det 240mm träskruv genom formen i nederkant (5cm upp) som går in 3cm i skiva/regel, C-C 50cm. Vilar bottenarmeringen på detta. Sätter M8 genom stöden på var sida av formen så långt ner jag kan (gick inte att komna ner till 5cm dock) och 5cm från toppen, ca C-C 100cm.

På insidan är det mycket besvärlig att sätta stöd, där ligger massorna från grävningen :/
På den låga delen (max 45cm hög) behöver jag gödsla med stöd även på insidan om jag nu använder rikligt med formstag?

//Love
ja. du slipper även stöd på insidan om du sätter formstag
 
Den höll!!

Strax efter 0700 i morse:
2015-07-10 07.13.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-10 07.24.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en inte allt för lång stund senare...
2015-07-10 09.31.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-10 09.32.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan alla era tips och pekpinnar hade jag nog inte klarat detta mentalt, nu kände jag mig ganska trygg när pumpen startade.

En sista fråga, när kan jag riva formen?

Mvh Love
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
PS. Ngn som känner en ngn med grävare modell smidig som vill jobba lite till veckan i Luleåregionen? Min favvokille behövde tydligen semester (välförtjänt sådan) och kan inte hjälpa oss på 2 veckor vilket är näst intill katastrof för projektet...
 
Kul med återkoppling och härligt att se att allt gick bra :)

Tänk nu på att vattna betongen flera ggr per dag.

Du kan riva formen på söndag om du tar det försiktigt och inte bänder mot betongen

Vad ska du ha i slangarna? Elkabel till belysning?

Tjejen ser lite hotfull ut med sitt järnspett, men det kanske var bra så gubbarna gjorde det de skulle :D
 
Redigerat:
He he, vädergudarna har ju vattnat över Luleå sedan tjälen släppte typ. Men just idag och om man ska tro på spåmännen, vilket jag har slutat med för länge sedan, så kommer det bli sol framledes så jag får nog vattna som sagt. Skumt. När formen byggdes var det konstant regn i veckor, nu när betongen behöver brinna långsamt tittar solen fram ordentligt....

Det är en minivibb hon håller i, hon verkade mycket intresserad av den fö. ;) Effektiv var den iaf, tills den brann (kom rök ur den på fel ställe), en hyrd Makita, hoppas jag inte debiteras nya kol/lindning/motor...

Japp, slangen är för belysning, återstår att se vad det blir för ngt.

//L
 
Gubbarna var fö. effektiva, tror de lossade på 19 min enligt lappen jag skrev på. MEN pumpbilen skrev 3h vilket iof är förståeligt då han har en del slang att rengöra (1kbm i spill) men iaf... var inte riktigt budgeterat för det men nog var det värt med en pumpbil iaf. Ränna hade blivit komplicerat.

https://youtu.be/TLGpGHgxUUQ (just laddat upp så kanske inte klar ännu)

//L
 
Kronanbacken163 skrev:
Den höll!!

Strax efter 0700 i morse:
[bild]

[bild]

Och en inte allt för lång stund senare...
[bild]

[bild]

Utan alla era tips och pekpinnar hade jag nog inte klarat detta mentalt, nu kände jag mig ganska trygg när pumpen startade.

En sista fråga, när kan jag riva formen?

Mvh Love
Riva formen? Vad menar du? Alla tips vi gett dig i denna tråd är ju utifrån att formen ska ha ett skydd av formplyfa! Om du skulle byggt en mur utan skydd skulle du behövt bygga muren med 7 graders lutning inåt.
Nä vars skojar bara:p vänta några dagar skulle jag göra men finns dom härinne som har bättre koll på sånt.
 
Formen kan man ju egentligen plocka bort efter ett par timmar, betongen lär inte rinna iväg om receptet är rätt.
Men någon dag kan man väl vänta, väntar man för länge kan det snarare bli så att formen blir svår att plocka bort.

Jag tar alltid bort formen inom 1 dygn efter gjutning, men man får vara försiktig vid kanter så man inte bryter söder något.

Man vill ju även komma åt och vattna riktigt och inte bara på toppen.
 
  • Gilla
amatrav och 1 till
  • Laddar…
Ok, tänk då på att välja elkabel som får direktförläggas i mark utan skyddsrör eftersom den slangen troligen inte är godkänd vid förläggning under mark, där används gul skyddsslang. Bäst är om du lägger gul skyddsslang ändå, så finns det en chans att byta kabeln i framtiden utan att gräva upp.
 
Den vita är bara genom muren. På utsidan av muren (i marken) anv jag ju så klart gul skyddsslang ;) Bra ni håller koll på mig dock.

Idag tänkte jag försöka mig på en försiktig rivning. Bilder kommer.
 
2015-07-11 18.14.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-11 18.14.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-11 18.15.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-11 18.15.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar längre tid än man tror att riva när man gödslat med skruv :/
Tar resten i morgon. Ytan ser riktigt bra ut fö. Mycket nöjd!

Ngn som vet när och hur man kan fästa skiffer på muren? Lim eller fix, och hur länge måsta betongen torka innan tro?

//L
 
När man gjuter golv så pratas det allt från 1 månad till 3 månader innan man lägger klinkers så någonstans där bör ju även gälla för en betongmur.
Enklast är väl att använda fix.

Glöm inte bort att vattna på betongen nu bara.
 
Tack.

Nej då, vattnar duktigt.
 
K Kronanbacken163 skrev:
Tack.

Nej då, vattnar duktigt.
Bild på färdig mur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.