51 496 läst · 47 svar
51k läst
47 svar
Råd om gjutform och armering för stödmur, panikbråttom!
Jo så är det nog, men får ändå lite ågren 
Känner inte att jag har full koll på alla parametrar och buden är många på Google och här
Försökt hitta en "lokal konsult" men ingen verkar så benägen att dela med sig av sina kunskaper om de inte får göra jobbet själva, ens om de får betalt för konsultationen..
Det här med armeringen tror jag blir största bekymret, verkar behöva mer än jag hoppats hör jag
Känner inte att jag har full koll på alla parametrar och buden är många på Google och här
Försökt hitta en "lokal konsult" men ingen verkar så benägen att dela med sig av sina kunskaper om de inte får göra jobbet själva, ens om de får betalt för konsultationen..
Det här med armeringen tror jag blir största bekymret, verkar behöva mer än jag hoppats hör jag
marken kommer inte direkt så still på det området. du vet ju själv på våren att uppstår fartkuppKronanbacken163 skrev:Jo så är det nog, men får ändå lite ågren
Det här med armeringen tror jag blir största bekymret, verkar behöva mer än jag hoppats hör jag![]()
hellre göra det lite kraftigt och slippa göra om det
Så sant. Men att göra "korgar" för en mur? Får hyra en massa grejor på Jiab hör jag :/ Aldrig gjutit storskaligt tidigare.
Allt annat i husprojektet ter sig enkelt i jmf
Men då gjöt vi inte plattan själva. Har sannolikt förträngt hur mycket ågren man hade under husbygget oxå iof 
Allt annat i husprojektet ter sig enkelt i jmf
nt behöver vara så seriös.
formstag eller gängstång som du najar tre tior kanske 5cm från backen. sedan samma variant fast 5cm från ovankant.
ingen ide att dubba in husgrunden. huset kommer röra sig på ett helt annat sätt än muren. hellre då en asfaboard mot husetsfasad.
formstag eller gängstång som du najar tre tior kanske 5cm från backen. sedan samma variant fast 5cm från ovankant.
ingen ide att dubba in husgrunden. huset kommer röra sig på ett helt annat sätt än muren. hellre då en asfaboard mot husetsfasad.
Hoppet återvänder igen 
Ni anar inte hur skönt det är att ha någon/några att bolla med! Även om buden är olika så är det iaf konkreta bud och det är mer än jag hittat/fått tidigare!
Om nu marken är svår att påla ner saker i, hur förankrar man stöden då tro?
//L
Ni anar inte hur skönt det är att ha någon/några att bolla med! Även om buden är olika så är det iaf konkreta bud och det är mer än jag hittat/fått tidigare!
Om nu marken är svår att påla ner saker i, hur förankrar man stöden då tro?
//L
Tack för ritningen, får införskaffa en slägga helt enkelt så jag kan driva ner järnen 
Jag har ju dock ett litet problem med din skiss iom att diket för muren ligger lägre än marken runt om :/
Så här har jag löst det idag, ska komplettera med fler stöd enligt era rekommendationer och göra dem i grövre reglar.
Jag har ju dock ett litet problem med din skiss iom att diket för muren ligger lägre än marken runt om :/
Så här har jag löst det idag, ska komplettera med fler stöd enligt era rekommendationer och göra dem i grövre reglar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitit hund ikväll... mer än dubblerat alla stöd och då med 45x70 + 28x70 enligt er rekommendation med extra kärlek i hörnenSBH skrev:
Även inhandlat 40 m M8-stång...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Morsning! med tanke på att det är en lågform så ska den inte kalva när du byggt som du gjort, om du gjuter rätt dvs, börja med att fylla i botten, gå vidare för att sedan gå tillbaka. Då har betongen satt sig lite.
I dina Ytterhörn skulle du skjutit ut reglarna, sedan spikat på en låsbräda på varje sida.
När du bygger insidan av formen så gör du likadant, att du låser innerhörnen med spik/låsbräda samt slår ner armeringsjärn i backen som på utsidan.
Ska inte behövas Stag i den låga formen, om du bygger rätt, så konstruktionen låser sig själv.
Dina strävor är aningens höga, kommer vara ivägen för betongbilens ränna.
Tänk på att det ska vara lätt att riva formen också. Överjobba inte med skruv, köp blankspik.
Mvh Snickare.
I dina Ytterhörn skulle du skjutit ut reglarna, sedan spikat på en låsbräda på varje sida.
När du bygger insidan av formen så gör du likadant, att du låser innerhörnen med spik/låsbräda samt slår ner armeringsjärn i backen som på utsidan.
Ska inte behövas Stag i den låga formen, om du bygger rätt, så konstruktionen låser sig själv.
Tänk på att det ska vara lätt att riva formen också. Överjobba inte med skruv, köp blankspik.
Mvh Snickare.
stag mest för att ts skall slippa bredda sin grävning nog för att bredden är nog. mest för att underlättaDirektörpelle skrev:Morsning! med tanke på att det är en lågform så ska den inte kalva när du byggt som du gjort, om du gjuter rätt dvs, börja med att fylla i botten, gå vidare för att sedan gå tillbaka. Då har betongen satt sig lite.
Mvh Snickare.
stag även för att slippa gör någon komplicerad armering
Nu förstår jag inte alls vad du menar, formstagen har inget att göra med armeringen. Det är en genomgående pinne som bryts av när formen är gjuten. Enbart för att hålla ihop formen.
Och som jag skrev tidigare så är strävorna på tok för höga för att betongbilen ska kunna göra ett smidigt jobb!
Ska det vara gjort "på riktigt" så är inte strävornas lodräta reglar högre än gjuthöjden på den sidan som betongbilen kommer fylla ifrån. Samt att det är utsatt inuti formen vilken höjd betongen ska vara.
Det är en lågform, det kräver inte mer än 45-50 cm utstick från formen för att fästa snedsträvorna i på backen. Och inte högre än själva formen.
Det är dumt att överarbeta.
Och som jag skrev tidigare så är strävorna på tok för höga för att betongbilen ska kunna göra ett smidigt jobb!
Ska det vara gjort "på riktigt" så är inte strävornas lodräta reglar högre än gjuthöjden på den sidan som betongbilen kommer fylla ifrån. Samt att det är utsatt inuti formen vilken höjd betongen ska vara.
Det är en lågform, det kräver inte mer än 45-50 cm utstick från formen för att fästa snedsträvorna i på backen. Och inte högre än själva formen.
Det är dumt att överarbeta.
Tack för alla tips.
Jag har beställt en pumpbil inte ränna. Men kan för den delen korta stöden iaf
Som det ser ut nu så sitter det 240mm träskruv genom formen i nederkant (5cm upp) som går in 3cm i skiva/regel, C-C 50cm. Vilar bottenarmeringen på detta. Sätter M8 genom stöden på var sida av formen så långt ner jag kan (gick inte att komna ner till 5cm dock) och 5cm från toppen, ca C-C 100cm.
På insidan är det mycket besvärlig att sätta stöd, där ligger massorna från grävningen :/
På den låga delen (max 45cm hög) behöver jag gödsla med stöd även på insidan om jag nu använder rikligt med formstag?
//Love
Jag har beställt en pumpbil inte ränna. Men kan för den delen korta stöden iaf
Som det ser ut nu så sitter det 240mm träskruv genom formen i nederkant (5cm upp) som går in 3cm i skiva/regel, C-C 50cm. Vilar bottenarmeringen på detta. Sätter M8 genom stöden på var sida av formen så långt ner jag kan (gick inte att komna ner till 5cm dock) och 5cm från toppen, ca C-C 100cm.
På insidan är det mycket besvärlig att sätta stöd, där ligger massorna från grävningen :/
På den låga delen (max 45cm hög) behöver jag gödsla med stöd även på insidan om jag nu använder rikligt med formstag?
//Love
Bredden spelar inte någon roll, trycket beror enbart på höjden (eller, om man föredrar det, djupet).mexitegel skrev:
Prova att sticka ner handen i en hink vatten eller i havet. Ingen större skillnad på trycket du upplever där, eller hur?
En snabb paniklösning för att staga upp det lite extra om man är nervöst lagd är att lägga på jord/grus på utsidan. Det kommer att hålla mot rätt bra. Däremot så behöver man ju gräva bort det igen sen...
Tänk också på att om du sätter ihop de motstående sidorna av formen med något slags stag, så kommer betongens tryck att motarbeta sig själv. Trycket på ena sidan kommer att stötta på andra, och vice versa. Se bara till att staget håller.
Redigerat: