H
Rätt tänkt av dig, blir lite trångt på anslutningarna, vad menar du med ett par stycken, räcker det inte med en och alla kopplas till den, finns även dom här som kan placeras i en kanske lite större dosa

• Nollplint med flera anslutningsskruvar för elinstallation, prisangivelse från JULA.
Den från Jula ser väll ut och funka bra. Dock behöver man en för + och en för - och då kan man likväl gå på den som jag länkade till?

Totalt sett så är det 14 slingor i olika längder som skall strömförsörjas uppdelat på 5 eller 6 matningar. Flertalet av dem går dock via vanlig kopplingsdosa eller takdosa eftersom det ine är så många slingor som skall kopplas ihop. Har dock 2 kopplingspunkter där ganska många slingor skall ihop till samma matning.

Redigerat:
Det är väl någon anledning att original kablar till en Ledlist på 5m har som standard är 0,5 mm2 eller mindre, mina är 0,22mm2
Ledlist för 12V består 3 st led i serie med ett motstånd oftast på 39 ohm, om man räknar lite så får man 12V-(3,3V X3 st)=2,1V/39ohm =0,0538A X 100st 3 grupper = 5.38 A för en 5 m list bestående av 300 st Led men när jag mäter med sant medelvärde får jag bara 1,7 A på Ledlisten.
Men där är en stor skillnad på strömmen för om det är en likriktad sinusvåg så drar slingan bara ström då spänningen är över 9,9V på sinuskurvan som toppar på 17V altså är det en mycket liten del av sinuskurvan där Ledlisten drar ström.
Jämför med arean på en strålkastare i bilen på 55W som matas med ren 14V då generatorn snurrar, dessa ledningar är inte mer än 0,5 mm i area!
Så 2.5 mm2 är kraftigt överdimensionerat.

Ja, är det så at det du säger stämmer så löser det en hel del problem och blir även betydligt billigare. Med mindre area på kabel blir det inga problem att koppla ihop flertalet kablar. Kommer även hålla betydligt bättre i lödningarna tror jag med tunnare och flexiblare kabel.

Jag har över 100m RKUB 1.5mm2 kabel liggandes så kan jag använda den så är det ju kanon.

Visst är det så att anslutningskabel på ledtejpen alltid har väldigt klen kabel men jag har tänkt att anledningen bl.a varit att de inte räknat med att man skall ha 8-10m matarkabel fram till tejpen. Jag trodde en av de största anledningarna till grövre kabel var på grund av de stora förlusterna i och med lång kabel?

Inget ont om kineserna men det är väll inte alltid alla produkter som tillverkas där är helt genomtänkta. Så vågade inte lita på att någon på fabriken verkligen hade kunskap/räknat på vilken dimension kabeln skall ha men de kanske ändock har haft koll när de valt såpas tunna kablar?

När jag kopplar in elmätare i vägguttaget och även mäter med multimeter får jag cirka 5.5A och 65W på 5meters tejp. Men har även läst någonstans att de värden man får när man mäter med vanlig multimeter inte är korrekta när man mäter på bl.a ledtejp. Kanske har det med det som du skrev "Leif i Skåne"? Ligger helt över min kunskapsnivå och ger helt plötsligt ny infallsvinkel på detta med dimensionering på kabel till ledtejp.

Tittar man på tabeller ifrån bl.a Hide a Lite så säger de 2.5mm2 om jag tolkat det rätt vid de längder som är aktuella för min del.

http://www.hidealite.se/Support/Tabell_drivdon_transformatorer_m_m_/1202524.html

"Lathund Kabelarea"

De rekommenderar max 2%spänningsförlust. Då hamnar man tyvärr på 2.5mm2 på kabel över 7meter.

Har även använt följande:

https://www.legoelektronik.se/kabelarea

Men det kanske inte är överförbart på ledtejp?

Redigerat:
tommib
H hc77 skrev:
Jag trodde en av de största anledningarna till grövre kabel var på grund av de stora förlusterna i och med lång kabel?
Förlust och förlust men det blir ett spänningsfall som kan bli såpass stort att det inte lyser. Ha du 2,5 kvmm matarkabel fram till fördelningspunkt, det är bra. Däremot kan anslutningskablarna till listerna dimensioneras klenare om det är korta avstånd.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H hc77 skrev:
Är det något sådant här jag skall använda eller finns det något bättre?

[länk]
Wago 221 är väl betydligt bättre och enklare.
Wago 221 kopplingsklämma med fem genomskinliga anslutningar och orange spakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Har inte använt mig av Wago221 innan. Är de sådana att man kan koppla in en matning och sedan grena ut till flera kablar eller är de som en vanlig "sockerbit" dvs att varje koppling är var för sig?

Lite olika bud gällande kabelarea:D. Fick för en stund goda förhoppningar att det skulle räcka med 1.5mm2 rakt över men jag får väll köra på 2.5mm2 ändå fram till kopplingsboxar. Alternativt koppla upp två testslingor med 1.5mm2 respektive 2.mm2 och se om det är någon skillnad i ljusstyrka.

tommib
Hålen i en klämma är förbundna med varandra. Man sticker in en ledare i varje hål. De fungerar för övrigt utmärkt i den här applikationen.

H
Wago i all ära , hoppa över den och använd en med skruvanslutningar, går utmärkt att tvinna ett paket av ledningar och dra till,
då vet man att det alltid är en bra kontakt, det syns klart och tydligt hur anslutningen är

tommib
Ja. Det gör det i en Wago också och när man oundvikligen ändrar något är den betydligt lättare att handha. Den är lättare i installationsskedet också eftersom det är svårt att tvinna ihop en bunt ledare på ett bra sätt om man inte är van. Det är lätt hänt att någon blir för kort och därmed får dålig kontakt utan att det är uppenbart. Tvärt om så syns det inte nödvändigtvis att en ledare i mitten av bunten faktiskt har dålig kontakt pga t.ex. brott.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Som många redan påpekat så blir spänningsfallet dimensionerande i detta fall (som i de flesta fall). För belysning gäller enligt SS 3% inkl. Spänningsfall i huvudledning. Det är dock inget krav, det är ju upp till dig, varför 5% inte bör vara ett problem. Nå, hur långa ledningslängder pratar vi om?

Skarvar utförs med fördel i WAGO enligt förslag från Tommib ovan.

Gällande kopplingar samt isolering (fel- och basskydd) så är sekundärsidan trafon SELV-ekvivalent. Denna behöver då inte utföras med dubbel isolering, däremot kan man inte slarva med skarvar för att det är 12V. Tvärtom, strömmarna är höga och anläggningen bör definieras som en starkströmsanläggning då den har en spänning, ström eller frekvens som är farlig för person eller egendom. Skarvar behöver därför, (förutom att vara utmärkta anslutningar) placeras så att dessa inte utsätts för dragpåkänningar.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla goda synpunkter och förslag, uppskattas.

Kommer göra ordentliga skarvar placerade i dosor på vägg. Var bara frågan om vad för typ av kopplingsanordning jag skulle använda och placera i dosan. Men nu har jag fått bra med förslag, tack.

Har ett antal olika slingor som skall matas med 5 olika kablar ifrån trafo. Längden varierar ifrån 3-9meter.

Detta är gamla typen av WAGO men det funkar under snö för närvarande.
Elkoppling med gamla WAGO klämmor monterade utomhus vid träkonstruktion.
Skapa konto
Belysning längs trappsteg och gångväg på en mörk, dimmig kväll i en trädgård utan synlig snö.
Skapa konto

• Wow
Peter2400
  • Laddar…
Då var största delen av kabeldragningen klar. Blev 2.5mm2 på de långa sträckorna och 1.5mm2 på de lite kortare, röd/svart RKUB. Dock funderar jag nu på om det ändå vore så att jag skulle använda 24v ledtejp på några av slingorna i taket ändå.

Provade 12v tejpen med 18v batteri och då lös den betydligt mycket mer än med 12v, vilket inte var så konstigt. Då dök ändock fundering upp om jag kanske skulle köra på 24v tejp visa delar.

Jag har köpt all ledtejp ifrånAliexpress:

12V: (https://www.aliexpress.com/store/pr...ml?spm=2114.12010615.8148356.1.65f727a4da7xbP)

24v:https://www.aliexpress.com/item/DC-...lgo_pvid=f621784f-50d8-421a-925a-d7ecc3de63ed

Vad tror ni, lyser motsvarande i 24v starkare än en 12v?

Frågar man försäljarna på Aliexpress så nästan alla att 24v lyser starkare än 12v medans någon säger att det mest beror på vilket avstånd man har på kabeln.

Vad säger ni, om man har 2 likvärdiga ledtejper, lyser 24v starkare än 12v?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.