5 434 läst · 48 svar
5k läst
48 svar
Råd Ledtjep-installation
Jo, var ev. inne på det också men tänkte att det kanske inte är ok att blanda klenare kabel med kraftigare? Tänker främst på ev. brandrisk. Är ganska hög effekt på tejpen, cirka 65W/5M. På de ställen där det varit problem är det främst kortare bitar på mellan 50-100cm slingor dvs 6-12W/slinga. Är det ofarligt at blanda kabelstorlek?
All denna belysning kommer sitta infälld i aluminiumlister i tak. Är väll inte ok att skarva med ex. ubåtsklämmor i innertak utan misstänker att skall det skarvas måste det göras i takdosor eller liknande.
All denna belysning kommer sitta infälld i aluminiumlister i tak. Är väll inte ok att skarva med ex. ubåtsklämmor i innertak utan misstänker att skall det skarvas måste det göras i takdosor eller liknande.
Eftersom det är 12 V så kan du skarva i lite vad som helst. Därmed inte sagt att man inte ska göra det bra. Att dra ut den tunnare ledaren till en kopplingsdosa är en god idé av flera skäl. Brandrisken är värd att tänka på eftersom det ändå blir icke försumbara strömmar. Du kan kanske samla flera slingors matningar i en takdosa och dra matningsledningen dit?
Om du tittar på LED-tejpen så kan du fundera på vad den har för ledararea internt. Om det är 65 W @12 V så blir strömmen lite drygt 5 A. Det är inga problem för 1,5 kvmm ledare och troligen inte för 1 eller 0,75 kvmm heller. I denna applikation är spänningsfallet ett mycket större problem och kommer inte påverkas av någon halvmeter klenare kabel. Det är inte farligt att blanda kabelarea men du måste som sagt beakta spänningsfall. Visst kan man säkra av kabeln också men vad ska den kortsluta mot?
Om du tittar på LED-tejpen så kan du fundera på vad den har för ledararea internt. Om det är 65 W @12 V så blir strömmen lite drygt 5 A. Det är inga problem för 1,5 kvmm ledare och troligen inte för 1 eller 0,75 kvmm heller. I denna applikation är spänningsfallet ett mycket större problem och kommer inte påverkas av någon halvmeter klenare kabel. Det är inte farligt att blanda kabelarea men du måste som sagt beakta spänningsfall. Visst kan man säkra av kabeln också men vad ska den kortsluta mot?
OK, tack för era svar.
Jag har också tänkt tanken att själva ledtejpen har väldigt liten area på ledningarna så då är det kanske försumbart med att köra på lite klenare kabel sista biten ifrån kopplingsdosa/takdosa? Är det bara ok ur brandsynpunkt så kör jag nog på det.
Till merparten av slingorna kan jag koppla det till kopplingsdosa på vägg mellan 0.5-1 meter bort. I taket skulle jag kunna sätta in en takdosa och då får jag cirka 1 meter ifrån ledslingorna åt båda håll..
Gjutform med gladpack. Menar du smeta på silikon och därefter försluta med gladpack?
Jag har också tänkt tanken att själva ledtejpen har väldigt liten area på ledningarna så då är det kanske försumbart med att köra på lite klenare kabel sista biten ifrån kopplingsdosa/takdosa? Är det bara ok ur brandsynpunkt så kör jag nog på det.
Till merparten av slingorna kan jag koppla det till kopplingsdosa på vägg mellan 0.5-1 meter bort. I taket skulle jag kunna sätta in en takdosa och då får jag cirka 1 meter ifrån ledslingorna åt båda håll..
Gjutform med gladpack. Menar du smeta på silikon och därefter försluta med gladpack?
Nej inte smeta på och försluta med gladpack , göra en lite form, lägga i skarven och gjuta runt , när det brunnit ihop ta bort gladpacken , då har du en skarv som håller. I ändan på strippen så brukar det vara som lödställen och det är där som det är viktigt med bra kontakt . Jag gjorde så och det fungerar bra
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
12Volt låter som crap, köp alltid 220v för att slippa Trafo mm
Det finns många bra drivers, varför skulle just 220V vara bättre? Jag skulle rekommendera att köpa från välkända märken så är risken betydligt mindre att du får skräp. Det finns väldigt mycket skräp att köpa, men jag skulle säga att generellt är de flesta kvalitetsprodukter 24V med en stand-alone driver.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Alltid bättre med 220v, slippa Trafo mm, bökigt att gömma den, samt felkälla.
Visst slipper man trafo med 230V men ser inte en trafo som något stort problem. Med 230v följer andra regler gällande installation som med råge medför mer jobb och kostnader i mitt fall.
Dock hade jag så här i efterhand utan tvekan valt 24v istället för 12v.Både för att kunna använda mindre dimension på kablar och samtidigt kunna använda ljusstarkare ledlister. Men är inga större kostnad att byta trafo och ledtejp till 24v i efterhand på de slingor där lång kabellängd är aktuell. Men just nu kör jag på 12v eftersom allt redan är inköpt.
Overkill eller inte med 2.5mm. Alla rekommendationer säger 2.5mm2 så varför skulle jag gå emot det och använda något annat?
Tack för tipsen gällande silikon/limpistol. Blir till att använda något av det, ev i kombination med krympslang. Gick ut och provade direkt med lite lim ifrån limpistol. Funkade ok men blir lite hårt när det stelnar och sprack lite väll lätt och släppte ifrån tejpen när jag gjorde lite tester. Men finns kanske olika hårdheter på smältlim? Silikonet är kanske lite mjukare och följsammare?
Dock hade jag så här i efterhand utan tvekan valt 24v istället för 12v.Både för att kunna använda mindre dimension på kablar och samtidigt kunna använda ljusstarkare ledlister. Men är inga större kostnad att byta trafo och ledtejp till 24v i efterhand på de slingor där lång kabellängd är aktuell. Men just nu kör jag på 12v eftersom allt redan är inköpt.
Overkill eller inte med 2.5mm. Alla rekommendationer säger 2.5mm2 så varför skulle jag gå emot det och använda något annat?
Tack för tipsen gällande silikon/limpistol. Blir till att använda något av det, ev i kombination med krympslang. Gick ut och provade direkt med lite lim ifrån limpistol. Funkade ok men blir lite hårt när det stelnar och sprack lite väll lätt och släppte ifrån tejpen när jag gjorde lite tester. Men finns kanske olika hårdheter på smältlim? Silikonet är kanske lite mjukare och följsammare?
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Någon som har bra tips på någon form av kopplingsplint för att koppla ihop de olika kablarna som kommer ifrån ett antal ledtejper ihop med matningen. Har ett antal kortare slingor på 80cm som skall matas ifrån samma matarkabel och behöver då någon form av kopplingspunkt som skall väggmonteras. Kommer ligga inne i skåp så utseendet spelar ingen roll.
Är det något sådant här jag skall använda eller finns det något bättre?
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/kopplingsplint-2000024037
Är det något sådant här jag skall använda eller finns det något bättre?
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/kopplingsplint-2000024037
Är lite överkurs på den , kommer du ner med kala ledningar från taket i rör/slang, trä på lite vitt skal från en kabel som går in ca 3 cm och sedan till en kulodosa eller annan dostyp som fäste med en skruv så är det bra, den sistnämda kan ligga lös
Tyckte också att den jag länkade till kanske var lite i överkant men framförallt prismässigt om man skall ha ett par stycken.
Min fösta tanke var också en vanlig kopplingsdosa men får inte ihop det riktigt. Om jag har en matarkabel in i dosan med +/- och ex 6 slingor med +/-som skall ut ur till dosan till ledslingor så blir det på tok för många för att få plats i en vanlig dosa.
I en vanlig kopplingsdosa så är ju även plinten sådan att alla kablar måste in på samma skruv som matningskabel dvs i mitt fall ex 6 kablar i samma skruv/hål. Om det inte är så att jag missförstått kopplingsplinten i en vanlig dosa helt och hållet?
Min fösta tanke var också en vanlig kopplingsdosa men får inte ihop det riktigt. Om jag har en matarkabel in i dosan med +/- och ex 6 slingor med +/-som skall ut ur till dosan till ledslingor så blir det på tok för många för att få plats i en vanlig dosa.
I en vanlig kopplingsdosa så är ju även plinten sådan att alla kablar måste in på samma skruv som matningskabel dvs i mitt fall ex 6 kablar i samma skruv/hål. Om det inte är så att jag missförstått kopplingsplinten i en vanlig dosa helt och hållet?