Hej.
Jag är ute efter en r290 luft/vatten att installera själv i ett Mockfjärds elementhus.
Blicken fastnade på Kaisai KHY-12PY3 och KHY-15PY3 då de i vartfall när jag började leta verkade prisvärda.
Nu har de gått upp 10%...
Men i vart fall, den större 15kilowattaren levererar nästan dubbelt så mycket värmeeffekt vid 15-20minusgrader som 12kilowattaren. Då vi ska konvertera ett olje/vedeldat system med minimal insats så känns hög temperatur med hög effekt som ett bra val. Men COP är på papperet väldigt mycket lägre på 15kilowattaren. Varför? Vad är det tekniskt som skiljer?
Säg att jag behöver 55 grader men inte så hög effekt, kommer 15 gå lika effektivt som 12an då?
Eller ska jag ta 12an för att få bra COP men stödelda med ved vid kyla?
Det är lite så funderingarna går.
Det är min 84 åriga mor som ska ha anläggningen så vi vill ju att det ska funka bra men vill samtidigt inte investera allt för mycket då det kanske inte är så väldigt många år kvar innan det blir ägarbyte.
Eller vad finns det för lämpliga pumpar för egen installation?
Är även nyfiken på allmänna diskusioner om dessa eller liknande pumpar.
Jag är ute efter en r290 luft/vatten att installera själv i ett Mockfjärds elementhus.
Blicken fastnade på Kaisai KHY-12PY3 och KHY-15PY3 då de i vartfall när jag började leta verkade prisvärda.
Nu har de gått upp 10%...
Men i vart fall, den större 15kilowattaren levererar nästan dubbelt så mycket värmeeffekt vid 15-20minusgrader som 12kilowattaren. Då vi ska konvertera ett olje/vedeldat system med minimal insats så känns hög temperatur med hög effekt som ett bra val. Men COP är på papperet väldigt mycket lägre på 15kilowattaren. Varför? Vad är det tekniskt som skiljer?
Säg att jag behöver 55 grader men inte så hög effekt, kommer 15 gå lika effektivt som 12an då?
Eller ska jag ta 12an för att få bra COP men stödelda med ved vid kyla?
Det är lite så funderingarna går.
Det är min 84 åriga mor som ska ha anläggningen så vi vill ju att det ska funka bra men vill samtidigt inte investera allt för mycket då det kanske inte är så väldigt många år kvar innan det blir ägarbyte.
Eller vad finns det för lämpliga pumpar för egen installation?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är även nyfiken på allmänna diskusioner om dessa eller liknande pumpar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lång får en kollektorslang till en luft-vattenvärmepump vara
Värmepumpar -
Luft-Vatten värmepump Utedel långt från vägg
Värmepumpar -
Luft-vattenvärmepump - ber om råd!
Värmepumpar -
Luft-vattenvärmepump hur får jag igång?
Värme allmänt -
Råd kring val av värmepump, luft-vatten eller bergvärme