7 424 läst · 159 svar
7k läst
159 svar
Quiz: Verktygets smeknamn?
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 193 andra personer som har gjort quizet "Verktygets smeknamn?"
Druks kunde jag inte.
Druks kunde jag inte.
Strippa kommer ju från engelskans strip så det hade jag inte ens tänkt på innan du skrev det. Men jag tycker inte det är nåt att bråka om för det har ju inte alls samma anledning till att det heter så som "hora".W whak skrev:
Grispitt... Jag vet inte? Tar man illa upp av det som man? Om det är samma problem att killar känner sig obekväma av namnet och så tycker jag man borde sluta använda det också. Men kanske en man är mer lämpad att svara om det är ett problem eller inte.
jag tar inte illa upp av något av orden.Farstatjej90 skrev:Strippa kommer ju från engelskans strip så det hade jag inte ens tänkt på innan du skrev det. Men jag tycker inte det är nåt att bråka om för det har ju inte alls samma anledning till att det heter så som "hora".
Grispitt... Jag vet inte? Tar man illa upp av det som man? Om det är samma problem att killar känner sig obekväma av namnet och så tycker jag man borde sluta använda det också. Men kanske en man är mer lämpad att svara om det är ett problem eller inte.
var bara intresserad av din ståndpunkt
Jag håller med @Farstatjej90, det är onödigt att hålla kvar vid ordet för liggbrädan på detta sätt. Den enskilda användningen kanske inte är så farlig, men när man sätter det i ett sammanhang med fler liknande ord/användningar i exempelvis en bransch så blir det ett problem.
Samtidigt så tycker jag att det börjar gå inflation i kränkthet, många grundläggande koncept i mjukvarubranschen får man inte längre använda pga att någon kan ta illa upp. Exempelvis master-slave. Vem är det som skall ta illa upp av detta? De som arbetar under dessa förhållanden idag i Afrika? Alla ättlingar till de slaviska folk som gav namn till "slav/slave"? Dvs stora delar av nordeuropa och nordamerika?
Fortsätter man på detta sätt så är det inte mycket som är OK längre. Det finns de som vill byta ut ordet för "svart" i flera språk pga dess associationer. Det pågår en diskussion inom spanskan där man i vissa länder är på gång att ta bort manliga och kvinnliga genus på neutrala ord osv.
Börjar man rensa så blir det mycket att rensa, exempelvis så får man väl ta bort Lappland också:
- https://www.uppsatser.se/uppsats/368ef77fa1/
Och aldrig har väl debatten varit hårdare än på Konstfack:
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Debatten_om_Vita_havet
Men för att avsluta det hela där det började, det är klart olämpligt att föra vidare smeknamnet på liggbrädan. Det är en fråga i en helt annan division än mina andra exempel.
Samtidigt så tycker jag att det börjar gå inflation i kränkthet, många grundläggande koncept i mjukvarubranschen får man inte längre använda pga att någon kan ta illa upp. Exempelvis master-slave. Vem är det som skall ta illa upp av detta? De som arbetar under dessa förhållanden idag i Afrika? Alla ättlingar till de slaviska folk som gav namn till "slav/slave"? Dvs stora delar av nordeuropa och nordamerika?
Fortsätter man på detta sätt så är det inte mycket som är OK längre. Det finns de som vill byta ut ordet för "svart" i flera språk pga dess associationer. Det pågår en diskussion inom spanskan där man i vissa länder är på gång att ta bort manliga och kvinnliga genus på neutrala ord osv.
Börjar man rensa så blir det mycket att rensa, exempelvis så får man väl ta bort Lappland också:
- https://www.uppsatser.se/uppsats/368ef77fa1/
- https://sv.wikipedia.org/wiki/Debatten_om_Vita_havet
Men för att avsluta det hela där det började, det är klart olämpligt att föra vidare smeknamnet på liggbrädan. Det är en fråga i en helt annan division än mina andra exempel.
sist jag var i kontakt med en "hora" så kallades den för montörsvagn.pacman42 skrev:Jag håller med @Farstatjej90, det är onödigt att hålla kvar vid ordet för liggbrädan på detta sätt. Den enskilda användningen kanske inte är så farlig, men när man sätter det i ett sammanhang med fler liknande ord/användningar i exempelvis en bransch så blir det ett problem.
- [länk]
- [länk]
Det var på en avdelning där det enbart jobbade män dessutom, och det var snart 15 årsedan.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 389 andra personer som har gjort quizet "Verktygets smeknamn?"
Enklaste hittills. Visste inte ens att vissa ord var smeknamn då jag aldrig hört något annat namn.
Enklaste hittills. Visste inte ens att vissa ord var smeknamn då jag aldrig hört något annat namn.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 398 andra personer som har gjort quizet "Verktygets smeknamn?"
Jag fick -2/10 rätt, vilket är bättre än 287 andra personer som har gjort quizet "Verktygets smeknamn?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 288 andra personer som har gjort quizet "Verktygets smeknamn?"