12 456 läst · 236 svar
12k läst
236 svar
Quiz: Kan du lampan?
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 318 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 850 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 323 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 189 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Medlem
· Södermanlands län0
· 976 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, på andra försöket: vilket är bättre än 364 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 371 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 216 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 396 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Administrator
· Skåne
· 7 968 inlägg
@13th Marine Du har nog missat mitt inlägg jag citerar här?Marlen Eskilsson skrev:
Jag anade att fråga tre skulle leda till diskussion.
Så här skriver Nationalencyklopedin om ljuskällor, vågar inte citera hela texten:
"ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. "
"Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen; ett gemensamt drag är att information om ljusets alstrande ofta saknas helt. "
"I fysikalisk bemärkelse kan en ljuskälla vara naturlig (till exempel solen) eller framställd (till exempel en glödlampa)."
Vid fullmåne belyses ju hela himlakroppen så att säga, så att den utstrålar ljus. Men själva armaturen PH5 lyser inte om det inte sitter någon glödlampa i.
Stavfelet nu rättat.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 410 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"