12 168 läst · 236 svar
12k läst
236 svar
Quiz: Kan du lampan?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 043 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 064 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Nu var det ju inte Edison som uppfann glödlampan, men...
Nu var det ju inte Edison som uppfann glödlampan, men...
Hemligheten här är nog dimringen. Glöd och halogenlampor får en dramatiskt längre livslängd om man driver dem för lägre ljusmängd. Jämför 100-årslampan (eller vad den kallas) på någon amerikansk brandstation som bara lyser lite svagt. Samtidigt sjunker också effektiviteten mycket.MathiasS skrev:Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 124 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Vill lägga in en mild protest mot livslängden på halogen. Har en hel drös halogenlampor som drivs dimmrade i taket i vardagsrummet. Lyser varje dag men kanske 5 snarare än 7 timmar....de har gott och väl passerat 15 år nu...
Däremot har jag fortfarande inte sett en LEDlampa som håller enligt specifikationen.....
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 698 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 250 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 746 andra personer som har gjort quizet "Kan du lampan?"
#3 och #5 missade, men för #3 är det ju högst diskutabelt om vad som är rätt.
#3 och #5 missade, men för #3 är det ju högst diskutabelt om vad som är rätt.