Någon som är duktig på utländska PVC-fönster?
Har detta problemet med flertalet fönster i huset, stängningen på gångjärnen går precis nedanför plattan som den ska ta spjärn emot så fönstret stänger inte riktigt i ovankant ( =onödigt drag och flugor letar sig igenom springan).
Har försökt googla och får då mest fram att man löser det med att byta gångjärnen, men dels så blir det omständigt då det blir komplext att hitta rätt gångjärn sen vill jag gärna kunna fixa det själv och jag vågar inte hoppas på att jag klarar av att dels fånga hela fönstret och sen få på det igen
Egentligen är ju lösningen att plattan måste komma ner en bit (alternativt "piggen" på gångjärnet upp så de möter varandra).
Vad jag ser så är skruven den som håller gångjärnet så den ska man väl inte ge sig på (?) sen den brevid är väl någon slags popnit och inte insex... Jag kan heller inte justera så jag tiltar fönstret åt det hållet för att den hörnan ska komma lite längre upp för i detta fallet tiltar den redan lite åt vänster så den tar i karmen när man stänger (så jag ska fixa detta men det kommer troligen resultera i att det blir ännu mer diff).
Några tankar som kan rädda både min mentala hälsa och plånbok? 😂🙈
Har detta problemet med flertalet fönster i huset, stängningen på gångjärnen går precis nedanför plattan som den ska ta spjärn emot så fönstret stänger inte riktigt i ovankant ( =onödigt drag och flugor letar sig igenom springan).
Har försökt googla och får då mest fram att man löser det med att byta gångjärnen, men dels så blir det omständigt då det blir komplext att hitta rätt gångjärn sen vill jag gärna kunna fixa det själv och jag vågar inte hoppas på att jag klarar av att dels fånga hela fönstret och sen få på det igen
Egentligen är ju lösningen att plattan måste komma ner en bit (alternativt "piggen" på gångjärnet upp så de möter varandra).
Vad jag ser så är skruven den som håller gångjärnet så den ska man väl inte ge sig på (?) sen den brevid är väl någon slags popnit och inte insex... Jag kan heller inte justera så jag tiltar fönstret åt det hållet för att den hörnan ska komma lite längre upp för i detta fallet tiltar den redan lite åt vänster så den tar i karmen när man stänger (så jag ska fixa detta men det kommer troligen resultera i att det blir ännu mer diff).
Några tankar som kan rädda både min mentala hälsa och plånbok? 😂🙈
När fönstret är stängt och reglat. Är då springan sedd utifrån lika bred hela vägen runt? Det går ju att tänka sig några olika problem som ger att det hänger lågt.
1. Något är oriktigt justerat med gångjärnen så att hela fönstret sitter för lågt. Syns genom en springa som är större i överkant.
2. Gångjärnen är slitna eller oriktigt justerade så att fönstret hänger snett. Syns genom kilformade springor på alla kanter.
3. Karmen sitter snett så att den är skjuvad och inte har 90-gradiga hörn. Syns genom att springan är kilformad på två kanter.
Sedan är kombinationer av flera fel möjliga.
1. Något är oriktigt justerat med gångjärnen så att hela fönstret sitter för lågt. Syns genom en springa som är större i överkant.
2. Gångjärnen är slitna eller oriktigt justerade så att fönstret hänger snett. Syns genom kilformade springor på alla kanter.
3. Karmen sitter snett så att den är skjuvad och inte har 90-gradiga hörn. Syns genom att springan är kilformad på två kanter.
När jag har kikat runt på fönsterna med problem så är det endast övre hörn på hängningens sida som glipar, de andra 3 hörnen är täta och ok.A Avemo skrev:När fönstret är stängt och reglat. Är då springan sedd utifrån lika bred hela vägen runt? Det går ju att tänka sig några olika problem som ger att det hänger lågt.
Jag har även justerat reglaget som lösgör och spänner stängningen så fönstret går tätast möjligt mot karmen vid stängning.
Fönsterna är inte gamla, jag tror de är ca 2 år (köpte huset i november och ingen har bott här så de borde inte vara utslitna utan det är något med installation/justering som failar här)
Jag kan försöka ta bilder imorgon när det är ljust ute så blir det bättre kvalité men kan dela med mig av det jag har tagit sedan innan så man kanske kan få en hum om. Svårt att få glipan att synas dock, den är väl på 3mm kanske och sträcker sig kanske 10cm från hörnan och ner och höger/vänster för att sen bli tätare ju närmare andra sidan på fönstret man kommer.
Ska försöka ta lite mer övergripande bilder imorgon i dagsljus 😊 men kan dela med mig av en som visar springan och en på vilka gångjärn det ärMatti_75 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
3 år gammalt Assa Abloy lås till entrédörren har plötsligt problem
Fönster & Dörrar -
Fått nya fönster - är detta OK?
Fönster & Dörrar -
Såga upp hål i källarvägg för fönster.
Fönster & Dörrar -
LURAD! Byggone / Nordens Gård / Conrevo