Fick precis hem 12 fönster och 3 fönsterdörrar från hemfint.se. Har inte satt in dem än så kan inte uttala mig om kvalitén
 
På jakt efter ett lass fönster till ett stugbygge.
Var handlar man billigast just nu?
Zodiak.se?
Lumico.ee?

Verkar finnas hur många återförsäljare som helst, och flera garanterar att de är billigast. I så fall borde man kunna driva priset ner mot noll kr.
 
Du får helt enkelt göra lite fotarbete och skicka förfrågan till ett par olika.
Olika leverantörer är billigast på olika typer, sällan det finns nån som är billigast på allt.
 
Det blev beställning från Lumico.
Väldigt förtroendeingivande, snabba svar på frågor och dessutom i särklass billigast.

Har betalat handpenning och nu är fönstren under tillverkning i Estland!
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
hur står sig dom priserna mot tex Menta Fönster här i sverige?
 
Jag har suttit och kollat priser runt om i Sverige för att bilda mig en uppfattning hur mycket alla fönster kommer att kosta till framtida hus. Då har jag mest kollat på sådant jag själv tänkte ha, typ fasta fönster 120x240cm, U <0.7-0.8. etc.
De jag uppfattar som mest prisvärda är Nordiskafonster, de har dessutom rätt bra hemsida. Enda tråkiga är att de har höjt priserna med ca 13-15% sedan ett halvår tillbaka. :(
Med dem som referens tänkte jag dra iväg offerter till lite utländska bolag och se ifall det är så stor skillnad eller ifall man tar från Sverige ändå.
Gjorde även en beräkning på alla fönster i pris förhållande till hur mycket energi de släpper ut.
Resultatet blev att prisskillnaden mellan U värde 0.96 och 0.78 gav en återbetalningstid på 11.2 år. Eftersom jag planerar att bo längre än 11.2 år så väljer jag lägre U-värde. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Här kommer de priser jag fick av Lumico som nu är under tillverkning:

1 st 9x22 altandörr, helglasad, härdat glas.
5 st 9x19 fasta fönster, härdat glas.
1 st 6x19 öppningsbart, härdat glas och inbyggd spaltventil.
1 st 6x13 öppningsbart, inbyggd spaltventil.
1 st 13x5 öppningsbart, inbyggd spaltventil.
1 st 7x5 fast
1 st 7x5 öppningsbart
1 st 5x13 fast med ornamentglas för WC
1 st 10x5 fast

Totalt 13 fönster och dörrar.

Tillval blev handtag i silver istället för vita och inbyggd broms i handtaget i altandörr och 3-glas i samtliga.
Pris inkl frakt till norra sverige 25 800 kr
 
  • Gilla
Bygg_entusiast och 2 till
  • Laddar…
Är det Dreh-Kipp-fönster eller? (De som är öppningsbara alltså)
 
Yes
 
Sjukt att det är sådan prisskillnad om man vill ha tvåluftsfönster som öppnas utåt i stället. Jag fick en offert på 5 fönster, 25000 kr...
 
Vad var det för mått du tog pris på?

Köpte 14x13 med 3 glas, ventil och persienner för 3000kr/st för ett tag sen.

Danline kallas profilen.
 
Menar du mig? 12x12 var det. Har du några bilder på dina fönster?
 
De ser ut såhär, http://www.fonsterfixaren.se/pvc-fonster/
Men har med fast mittpost, vanliga gångjärn och haspar för jag ville ha så lika som de gamla träfönstren som möjligt.

Ger inte alls den lite klumpiga känslan som de mer vanliga inåtgående ger, det går bara bort 95mm karmbredd jämfört med inåtgående som brukar vara ungefär 120mm.

Eftersom svenska firmor tror att såna fönster är mer exklusiva eller nåt så lägger de på hutlöst på priset så det lönar sig att kontakta tillverkarna direkt i polen eller estland.
Jag hämtade mina själv när jag var o handlade annat och på gårdsplanen stod fönsterleveranser till flera svenska firmor jag fått offert från på ibland över dubbla priset.

Det var inte billigaste offerten jag tog heller, fick en på 1500kr/st men de menade att det inte gick att montera luftventil och hade inte persienner och låg i södra Polen o jag ville hämta själv. plus att jag visste att den andra firman hållt vad de lovat innan.
 
Redigerat:
Menar du som dessa?

trafonster-sidohangt-insida.jpeg

Tycker de ser rejält mycket klumpigare ut än vanliga träfönster :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.