23 853 läst · 55 svar
24k läst
55 svar
PVC-fönster, hur bra är de?
Antagligen är de felmonterade eller så är det fel modell för vårt hus. Jag säger inte att det är dåligt för att det är polskt. Menar bara att man ska kolla på detaljerna. Och jag vet inte vad det är för fabrikat. ☺️KnockOnWood skrev:Instämmer!
Hustrun ställer upp fönstret och drar ner rullgardinen i sovrummet varje kväll utan problem. Krukväxten och det lilla fotot av barnen står kvar utan problem. Och blåser inte omkull, för öppningen är i överkant fönster.
Och våra polska trä-fönster med dreh/kipp är extremt täta och bra.
Till skillnad från vanliga svenska fönster så har de två tätningslister rut hela fönsterbågen, inte bara en.
Ibland är faktiskt inte svenskt = världsbäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta den dåliga bilden!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Mer normalt är väl att fönstren är i liv med utegipsen/vindduk. Med träfasad så tillkommer gles 28mm och panel 22mm = 50mm, man gör alltså en smyg med 50mm djup, då kommer fönstrens karm att omges av stommens isolerade väggar.
Sätter man dem i liv med panelen så kommer 50mm av karmdjupet att sitta utanför den isolerade väggen.
Sätter man dem i liv med panelen så kommer 50mm av karmdjupet att sitta utanför den isolerade väggen.
Låter som ett framtida projekt att flytta fönstren.Snailman skrev:Mer normalt är väl att fönstren är i liv med utegipsen/vindduk. Med träfasad så tillkommer gles 28mm och panel 22mm = 50mm, man gör alltså en smyg med 50mm djup, då kommer fönstrens karm att omges av stommens isolerade väggar.
[media]
Nu ska jag lämna tillbaka tråden jag kapat.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det blir sämre isolering. Nedan träguidens beskrivning.KnockOnWood skrev:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ionsvirke-i-tva-skikt--alt-1-vertikalsektion/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Dörrar vill man skall öppnas utåt för att det tätar bättre när de blir utsatta för vind och vattnet riskerar inte att bli stående mot tärningarna. Inget sådant problem med inåtgående fönster?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Mina fönster / pvc dörrar har tre tätningslister och om det kommer in vatten innanför den första tätningslisten så finns det dräneringshål i karmen med kanaler som leder ut vattnet genom hål på utsidan av karmen.R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Jag var och hälsade på hos ett par i Sydeuropa i sommar. En dag kom det en rejäl horisontell skur och vi fick en stor pöl i hallen. Utåtgående dörr hade kanske klarat sig bättre vid kass tätningslist?