Har haft pvc-fönster i 6 år och är supernöjd. Inget att anmärka på, dessutom halva priset jämfört med träfönster och slipper underhåll.
Förvånad att inte fler väljer pvc-fönster.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Besserwissermodus på:

Det heter Drehkipp och inte kippdreh, även om alfafönster skriver något annat. Som namnet antyder kommer det från Tyskland där det introducerades på 50-talet. Som liten pojke kunde jag studera den vid den tiden utanpåliggande mekanismen och dess funktion noga hemma. Idag sitter mekanismen osynligt i bågen. Extremt praktiskt.

Besserwissermodus av.
 
  • Gilla
KA-1 och 1 till
  • Laddar…
låter bra, pvc får de bli.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Besserwissermodus på:

Det heter Drehkipp och inte kippdreh, även om alfafönster skriver något annat. Som namnet antyder kommer det från Tyskland där det introducerades på 50-talet. Som liten pojke kunde jag studera den vid den tiden utanpåliggande mekanismen och dess funktion noga hemma. Idag sitter mekanismen osynligt i bågen. Extremt praktiskt.

Besserwissermodus av.
Nu vet jag inte vem som har mest rätt? :thinking:
Skärmdump av en webbsökning med flera träffar angående 'kipp dreh' fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min uppfattning är att dreh-kipp eller kipp-dreh beror på om fönstret tiltar eller svänger om man vrider handtaget 90° respektive 180°.

Vilket som är vilket kan ni strida om, jag struntar i vilket. För mig ska fönster öppnas utåt, annars kan det kvitta.

Skrolla ner till Dreh-kipp:

https://www.kronfonster.se/information/ordlista/
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
För mig ska fönster öppnas utåt, annars kan det kvitta.
Varför?
 
Det är väl ett ord för varje öppningsläge? Alla jag provat har toppöppningen med handtaget vridet uppåt
 
Fördelen med att öppna utåt ser jag som att man kan ha kvar skräpet man ställt i fönstret. (Sen kan det ha fördelar mot avrinning av regn)
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför?
Jag tycker det är mer praktiskt med utåtgående.

Man kan öppna utan att krångla med gardiner/lampor/blommor och annat krimskrams som tenderar att befinna sig innanför fönstret.
De tar inte utrymme från rummet i öppet läge.
De är typiskt lättare att få täta mot vind och regn (även om jag erkänner att moderna inåtgående håller acceptabel täthet).
Mina är glidhängda utåtgående, de kan stå i vädringsläge hela sommaren. Ingen risk att det regnar in.

Jag gillar utåtgående bättre helt enkelt. Ser inga nackdelar. Men alla andra gör som dom vill.
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
S
Vi har inåtgående PVC-fönster i hela huset. De satt där när vi köpte huset så jag vet inte vilket märke det är på dom. Min väninna har exakt likadana som hon köpt i Polen.

Det jag ville säga var att mekaniken i de olika sätten att öppna krånglar väldigt mycket. Altan/balkongdörrarna känns sladdriga och man får hjälpa till med foten ibland för att öppna/stänga. Kolla upp sånt innan du beställer.

Sen är jag inte alls förtjust i att allt (utom dörrarna) öppnas inåt. Vi kan inte ha rullgardiner nånstans och det går inte att vädra ordentligt om man vill ha växter på fönsterbrädan.

I vintras upptäckte jag dessutom att det drar kallt från gångjärnen (eller vad man ska kalla dom). Rätt trist att släppa in kalluft mär man försöker värma upp ett helt hus.

Bara några tankar från mig.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Snailman
Skiss och tvärsnitt av ett plastfönster med tre tätningslister och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det beror nog på vilka plastfönster man köper, de jag har med tre tätningslister drar det inget från gångjärnen på.

De har även nåt vädringsläge där man ställer handtaget i 45 grader, då lättar man på tätningslisten så det blir nån millimeter springa
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Vi har inåtgående PVC-fönster i hela huset. De satt där när vi köpte huset så jag vet inte vilket märke det är på dom. Min väninna har exakt likadana som hon köpt i Polen.

Det jag ville säga var att mekaniken i de olika sätten att öppna krånglar väldigt mycket. Altan/balkongdörrarna känns sladdriga och man får hjälpa till med foten ibland för att öppna/stänga. Kolla upp sånt innan du beställer.

Sen är jag inte alls förtjust i att allt (utom dörrarna) öppnas inåt. Vi kan inte ha rullgardiner nånstans och det går inte att vädra ordentligt om man vill ha växter på fönsterbrädan.

I vintras upptäckte jag dessutom att det drar kallt från gångjärnen (eller vad man ska kalla dom). Rätt trist att släppa in kalluft mär man försöker värma upp ett helt hus.

Bara några tankar från mig.
Då har det gått fel någonstans. Kippläget inkräktar inte alls på växter eler rullgardiner om fönstrena är placerade rätt. De får inte livar med innerväggar såklart. Och om mekaniken krånglar tyder det på dålig kvalitet eller felaktig montering. Ibland t o m fel handhavande om någon får för sig att vrida handtaget när fönstret redan är i ett öppet läge.
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Då har det gått fel någonstans. Kippläget inkräktar inte alls på växter eler rullgardiner om fönstrena är placerade rätt. De får inte livar med innerväggar såklart. Och om mekaniken krånglar tyder det på dålig kvalitet eller felaktig montering. Ibland t o m fel handhavande om någon får för sig att vrida handtaget när fönstret redan är i ett öppet läge.
Kan mycket väl vara så. Huset renoverades av tidigare ägare.
 
Angående rullgardin så kan man montera det på fönsterramen om man vill, då följer den med när man öppnar
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då har det gått fel någonstans. Kippläget inkräktar inte alls på växter eler rullgardiner om fönstrena är placerade rätt.
Instämmer!
Hustrun ställer upp fönstret och drar ner rullgardinen i sovrummet varje kväll utan problem. Krukväxten och det lilla fotot av barnen står kvar utan problem. Och blåser inte omkull, för öppningen är i överkant fönster.
Och våra polska trä-fönster med dreh/kipp är extremt täta och bra.
Till skillnad från vanliga svenska fönster så har de två tätningslister rut hela fönsterbågen, inte bara en.
Ibland är faktiskt inte svenskt = världsbäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.