N
Ja och hur lång tid har du på dig då? Du har inte svarat.
 
N neo11 skrev:
Ja och hur lång tid har du på dig då? Du har inte svarat.
Vi håller på och förhandlar om det ännu. En firma ska ta bort befintlig värmepump, koppla in en tillfällig VVB och sen ska jag få lite tid på mig att gjuta klack, lägga klinker, slipa väggar, putsa och måla innan den nya utrustningen ska in.
Dock tror jag aldrig jag får tiden som verkligen behövs om man ska göra allt by the book...
 
N
Ok, då är väl inte väggen ditt största bekymmer. Putsar du den med c bruk kan du måla den med silikat efter 1 vecka. Ska man inte följa boken kan du måla efter 3 dagar. Blir mer orolig om gjuta klack och klinker hänger ihop.
Då ska man ju vänta en månad minst såvida man inte kör rotbetong typ weber 318.
 
N neo11 skrev:
Ok, då är väl inte väggen ditt största bekymmer. Putsar du den med c bruk kan du måla den med silikat efter 1 vecka. Ska man inte följa boken kan du måla efter 3 dagar. Blir mer orolig om gjuta klack och klinker hänger ihop.
Då ska man ju vänta en månad minst såvida man inte kör rotbetong typ weber 318.
Det jag läst på många ställen är att man ska vänta minst 8 veckor efter man putsat innan man målar MEN själv är jag bara en glad amatör som får söka fakta och bilda mig men min egen uppfattning.

Sen är det helt riktigt att på samma plats ska det gjutas en klack och läggas klinker men har startat en separat tråd om detta.
Har tyckt Webers produkter varit mycket bra att jobba med och tackar för tipset om Weber 318 som verkar vara ett bra alternativ.
 
N
1 vecka räcker, vilken färg det än gäller. Klart det finns olika förutsättningar, men efter 1 vecka har putsen härdat såpass att det fungerar att färga såvida det inte ösregnar varje dag. Jobbar ju nästan bara utomhus.
Är det inomhus är det inga problem.
Den enda färg du behöver vänta 6-8 veckor är engwall och classeon linoljefärg.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jag hade spacklat med vit kakelfix och sedan målat. Gjort det i min källare för 4 år sedan, billigt, bra och har inte krackelerar på ett enda ställe på fyra år trots dålig dränering.
 
A August Eriksson skrev:
Jag hade spacklat med vit kakelfix och sedan målat. Gjort det i min källare för 4 år sedan, billigt, bra och har inte krackelerar på ett enda ställe på fyra år trots dålig dränering.
Spacklade första lagret med vanlig grå fix, aningen billigare än den vita lättfixen. Skippa gipsputs osv och kör något cementbaserat istället. Jag målade 2 eller 3 dagar efter spacklingen.
 
N
Vid stambyten kör dom ju ofta 318 på golvet istället för betong, då dom inte har tid att vänta på betongens krympning inför plattsättning. Jobbar dock inte med stambyte själv.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
NEJ, kör absolut INTE gipsputs. Kör du gipsputs kan du skita i silikatfärg.
Fattar inte riktigt ditt problem? Slipa bort plastfärgen bakom pannan om du anser det nödvändigt. Ersätt med silikatfärg. Behöver du laga håligheter har tex. Ardex massor av snabbtorkande produkter.
Nu blir jag nyfiken. Varför inte, och varför inte silikat på?
Riktig gipsputs släpper igenom fukt vad jag förstår.
 
N
Gipsputs klarar inte fukt alls, så tror inte den släpper igenom fukt.
 
O [old rusty] skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför inte, och varför inte silikat på?
Riktig gipsputs släpper igenom fukt vad jag förstår.
Gips och fukt hör inte ihop. Därför är det mycket bättre med en cementbaserad produkt i en miljö där det finns risk för fukt.
Det är ingen fara att köra gypsum i tex ett badrum.

När det gäller silikatfärg så fungerar det lika bra på gypsym som ett cementbaserat bruk så länge det inte finns fukt i väggen. Finns det fukt fungerar silikatfärg bättre med ett cementbaserat bruk. Detta för att gypsum håller fukt bättre.

Men ingen puts, silikatfärg, gypsum tål för står fuktpåverkan.
 
P-plats P-plats skrev:
Antar att man inte kan kakla på en nyputsad vägg liksom man inte ska måla inom en viss tid.
Klinker ska ju inte läggas på nygjuten betong tex...
Varför kan du inte kakla?
Slipa/skrapa bort, fix och kakel. Finns ingen anledning att putsa väggen först om den inte är rejält ojämn. Men kaklet tar oavsett ingen skada. Att man inte lägger klinker på en nyhjuten betongplatta är väl för att betongen ”krymper” så klinkern släpper.
 
GoC GoC skrev:
Varför kan du inte kakla?
Slipa/skrapa bort, fix och kakel. Finns ingen anledning att putsa väggen först om den inte är rejält ojämn. Men kaklet tar oavsett ingen skada. Att man inte lägger klinker på en nyhjuten betongplatta är väl för att betongen ”krymper” så klinkern släpper.
Självklart skulle jag kunna MEN har inte kakel någon annanstans i källaren.
Sen är putsen dålig efter tidigare fuktproblem samt mycket porös på sina ställen så något måste göras även innan man eventuellt skulle sätta kakel eller måla.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Gips och fukt hör inte ihop. Därför är det mycket bättre med en cementbaserad produkt i en miljö där det finns risk för fukt.
Det är ingen fara att köra gypsum i tex ett badrum.

När det gäller silikatfärg så fungerar det lika bra på gypsym som ett cementbaserat bruk så länge det inte finns fukt i väggen. Finns det fukt fungerar silikatfärg bättre med ett cementbaserat bruk. Detta för att gypsum håller fukt bättre.

Men ingen puts, silikatfärg, gypsum tål för står fuktpåverkan.
Jag håller inte med vissa att gips inte klarar någon fukt alls. Äldsta väggen i källaren är inne på tolfte året med gips och silikat på, 30-talskällare med orginaldränering. Sitter bra och inga visuella problem.
Det som satt på innan var puts eller spackel, målad med plastfärg, det hade lossnat helt 50cm upp. Så vis fukt finns det där.

Har även en gipsspacklad vägg som fick 10cm vatten upp på sig. Där var jag helt säker att jag skulle få spackla om men det envisades med att sitta kvar det med.

Sen är givetvis riktig puts tåligare.
Men enkelheten och ytan som går att få gör att jag gipsspacklat trots det.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D
5 veckors tork innan silikatfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.