O [old rusty] skrev:
Jag håller inte med vissa att gips inte klarar någon fukt alls. Äldsta väggen i källaren är inne på tolfte året med gips och silikat på, 30-talskällare med orginaldränering. Sitter bra och inga visuella problem.
Det som satt på innan var puts eller spackel, målad med plastfärg, det hade lossnat helt 50cm upp. Så vis fukt finns det där.

Har även en gipsspacklad vägg som fick 10cm vatten upp på sig. Där var jag helt säker att jag skulle få spackla om men det envisades med att sitta kvar det med.

Sen är givetvis riktig puts tåligare.
Men enkelheten och ytan som går att få gör att jag gipsspacklat trots det.
Gypsum transporterar fukt sämre än tex. Kalkputs. Därför blir fuktvandringen bättre med kalkputs och silikatfärg. Väggar som är putsade med gypsum blir tillslut kladdiga när fukttrycket blir för hårt.
Men visst kan du ha gypsum i källaren. Du kan limma en gipsskiva direkt på källarväggen också. Allt handlar om hur mycket fukt som ska vandra genom väggen.
Beroende på vad svaret blir så finns det vissa metoder som är bättre än andra. Ibland slutar det med en ventilerad platonmatta på både golv och vägg.
Men det bästa är givetvis om man kan dränera bort evt. Fuktproblem.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Gypsum transporterar fukt sämre än tex. Kalkputs. Därför blir fuktvandringen bättre med kalkputs och silikatfärg. Väggar som är putsade med gypsum blir tillslut kladdiga när fukttrycket blir för hårt.
Men visst kan du ha gypsum i källaren. Du kan limma en gipsskiva direkt på källarväggen också. Allt handlar om hur mycket fukt som ska vandra genom väggen.
Beroende på vad svaret blir så finns det vissa metoder som är bättre än andra. Ibland slutar det med en ventilerad platonmatta på både golv och vägg.
Men det bästa är givetvis om man kan dränera bort evt. Fuktproblem.
Fast skillnaden mellan gipsskiva och gipsputs är ju mögel på pappen vs att putsen lossnar och du får reda på att det var lite för fuktigt.
Ganska stor skillnad.

Men vi är nog överens egentligen.
Men jag hade inte möjlighet att vänta så länge före målning som vissa sa att man skulle göra efter kalkputs.

Min poäng är att gips klarar viss mängd fukt. Och överlever den inte är det inte hela världen.
Det möglar inte och tar 15 minuter att laga (ok, 2 timmar med blandning, torkning och målning), eller så byter man till något krångligare men bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.