Nej, det är inte svårt. Det behövs några säckar flytspackel till bara. Tvärtom sparar man en massa arbete och besvär, man slipper böka med gipslim och skivor. Dessutom vet jag inte riktigt hur man skulle lösa förläggning av elgolvvärmeslingor om man gör som du tänkt.

Dessutom ska du ha minst 12 mm spackel vid brunnens kant om du spacklar på spån, så brunnen kommer ändå i samma nivå som golvgipset, inte längre ner.

ok, men är man inte tvungen att ha golvgips för värmeslingor, har för mig att återförsäljaren av Ebecos värmesystem nämnde något sådant. Räcker det annars att lägga värmekabeln på armeringsnätet?

Maevr skrev:
ok, men är man inte tvungen att ha golvgips för värmeslingor, har för mig att återförsäljaren av Ebecos värmesystem nämnde något sådant. Räcker det annars att lägga värmekabeln på armeringsnätet?
Du behöver inte alls ha gips som underlag, spån går alldeles utmärkt. Man fäster då slingorna i nätet, jepp.

Öppnar den här tråden igen...

Slutsatsen av detta är att oavsett om jag kör med golvspån+flytspackel eller golvspån+golvgips+flytspackel så skall det användas armeringsnät?

Nästa fundering gäller då monteringsplattan, slutsatsen av alla inlägg är att den monteras i höjd med golvgipset med hjälp av medföljande förhöjningsbitar (medföljer 4x6mm samt 4x13mm). Sedan flytspacklar jag enligt bilder ovan dvs över plattan lite lagom mycket. Sedan monteras tätskikt mha av gul klämring i själva golvbrunnen, i mitt fall pratar vi om "ODEN", eller?

richardw skrev:
Öppnar den här tråden igen...

Slutsatsen av detta är att oavsett om jag kör med golvspån+flytspackel eller golvspån+golvgips+flytspackel så skall det användas armeringsnät?
Det avgör spackeltillverkaren.

richardw skrev:
Nästa fundering gäller då monteringsplattan, slutsatsen av alla inlägg är att den monteras i höjd med golvgipset med hjälp av medföljande förhöjningsbitar (medföljer 4x6mm samt 4x13mm). Sedan flytspacklar jag enligt bilder ovan dvs över plattan lite lagom mycket. Sedan monteras tätskikt mha av gul klämring i själva golvbrunnen, i mitt fall pratar vi om "ODEN", eller?
Ungefär så ja. Huruvida du ska ha gul klämring eller blå avgörs av hur tjock brunnsmanschetten är, varierar beroende på vilket tätskiktssystem du använder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.