Jag brukar dra det till noll in på monteringsplattan om det är ett spackel som tillåter att man lägger det så tunt. Jag kan inte se att det skulle vara någon risk att det spricker eller släpper, det blir ingen belastning på det på ett sådant sätt. Plasten i monteringsplattan är limningsbar ABS-plast, medan brunnen är gjord av polypropen, en fetare plast, så inget spackel in på brunnsflänsen i alla fall.
Men å andra sidan så borde det ju inte göra någonting om man bara drar det till kanten på monteringsplattan heller. Gör som du känner för. :)
 
Nu har hantverkarn varit här och flytspacklat golvet med samma metod som Jon_h anvisat tidigare. Ska in om ett par timmar och skära till fallet runt brunnen. Monteringsplattan spacklades över. Återkommer med bild senare.
 
Här kommer några bilder på flytspacklingen av mitt golv. Produkten är Finja 260, 100kg. Flöt över purusplattan och skar sen fram brunnsflänsen. Blev väl uppskattningsvis 3-4mm tjockt på tunnaste stället på plattan.
 
  • flyter.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum 024light.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum 027light.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut att ha blivit alldeles strålande. Hoppas du skrapade bort spillet på väggen också när du ändå var igång, det är knasigt hårt när det brunnit klart..:)
 
Varför använde du inte armeringsrutor under golvspacklet? Trodde att alla tillverkarna av flytspackel krävde det.
 
boisare skrev:
Varför använde du inte armeringsrutor under golvspacklet? Trodde att alla tillverkarna av flytspackel krävde det.
Körde med Limmat golvgips på golvspånet så det behövdes inte.
 
jon_h skrev:
Ser ju ut att ha blivit alldeles strålande. Hoppas du skrapade bort spillet på väggen också när du ändå var igång, det är knasigt hårt när det brunnit klart..:)
Tack!

Det ser du på sista bilden ;)
 
Ah, just det.

Du Mattias förresten, de där rören som sticker upp sitter lite olyckligt, de ser ut att sitta så nära väggen att man inte får på någon manschett? Och de som sitter närmast brunnen, de sitter väl inte i själva duschzonen?
 
Nja, jag får trixa lite med manchetten men de sitter 4 cm från väggen, ser lite nära ut på bilden bara.
Nej det kommer ett badkar över dem så vattentrycket borde inte bli så stort.
 
Okej, det låter som att det ska funka. :)
 
ktm250 skrev:
Alla kräver inte det.
Faktum är att de (tillverkarna) har kommit överens om att de ska börja kräva det allihop, just för att det rått såpass stor förvirring. Men såvitt jag förstod var det bara i de fall man spacklar på spån och spacklet ska ha en förstärkande funktion, alltså reglar glesare än 30 c/c, som det ska krävas nät. Och det har inte slagit igenom i monteringsanvisningarna ännu, men det kommer.

Edit: Och det behövs alltså inte när både böjstyvheten är löst och det är ett dött material (gips) som i mattias fall. Det är nästan som att flytspackla på betong. Nästan.
 
K
oj, jag klickade lite fel så mitt inlägg försvann :)
 
Skulla man kunna lägga golvgips i större delan av badrummet ovanpå golvspån utom i duschen där man "bara" lägger punktsvetsat armeringsnät, värmekabel och spackel. Tänkte att detta borde ju lösa hur man enkelt kan få till fallet.
 
Maevr, hurdå menar du? Hur får du fall i hela rummet om du bara spacklar fall i duschen?
 
Menar att man struntar i golvgips ungefär 1 meter från brunnen och på så sätt får brunnen lite lägre än övriga golvet. Självklart skall ju hela golvet flytas men det kan ju bli lite svårt att få bra fall om man har samma nivå på brunn och undergolv, blir en hel del spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.