K
H Harald Blåtumme skrev:
Men hur är det möjligt att mäta upp ett lufttryck på 2,7 - 4 Bar med hydropressen tömd på vatten, om blåsan skulle vara trasig? Kanske att TS inte trycker ner mittpiggen på schrader-ventilen tillräckligt när det kontrolleras för ev vatten el luftpys?
Jag har använt tillhygge. Tryckt ner piggen som bara fan. Ingenting.
Ska be sambon handla på vägen hem.
Har den här skiten kopplad till min kompressor i nuläget - https://www.jula.se/catalog/verktyg...rktyg/tillbehorsset/tryckluftsverktyg-004352/.
Använder mig av manometern på luftpåfyllaren.
 
K
D Dilato skrev:
Tillverkaren håller inte med dig.

Produktsök här med parameter 60 Liter och

[bild]
ger 1 träff, nämligen TS hydropress
[bild]
Bra att veta! TACK!
 
K Kardan79 skrev:
Det här är orsaken till att jag vill ha något annat att mäta med.
Det verkar inte finnas någon luft att släppa ut.
Händer ingenting när jag trycker på ventilen. Inget vatten, ingen luft.
Samtidigt visar den mätare jag använder ett ganska högt tryck i kärlet.
Jag får inte det att gå ihop.
Inte för att var tyken eller misstro , men får du ner piggen ordentligt, lika som på en bilventil. Ingen kran öppen och pumpen har stannat för tryck.
 
K
D Dilato skrev:
Din blåsa är trasig.
Vad händer när du har fyllt tanken med vatten och du trycker på ventilen, kommer det vatten då?
Den mätare du har kan du ju testa/kalibrera på bildäck.
Nej. Inget vatten. Ingen luft.
 
K
J jonaserik skrev:
Inte för att var tyken eller misstro , men får du ner piggen ordentligt, lika som på en bilventil. Ingen kran öppen och pumpen har stannat för tryck.
Japp. Trycker ner piggen längre än man brukar kunna göra på ett bildäck.
Har använt drivdorn för att trycka med. Lättare än med bara fingret.
Pumpen har stannat för tryck.
Ingenting öppet.
 
K
Använde annat tillhygge och spelade in en snutt.
 
K Kardan79 skrev:
Nej. Inget vatten. Ingen luft.
Med din Jula luftpåfyllare lös (inte ansluten till kompressor) och ansluten på tanken så den registrerar tryck..
Vad händer då när du trycker på påfyllningshandtaget eller luftutsläppsknappen?

Luftpåfyllare med manometer, markerad luftutsläppsknapp och påfyllningshandtag, ansluten till en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kardan79 skrev:
Japp. Trycker ner piggen längre än man brukar kunna göra på ett bildäck.
Har använt drivdorn för att trycka med. Lättare än med bara fingret.
Pumpen har stannat för tryck.
Ingenting öppet.
OK då kan det vara så att blåsan har klistrat sig i topp, inget ovanligt och då är det tvärnit för allt som ska in/ut genom ventilen. Den lossnar inte ens med 6 bars tryck från en kompressor. Så det blir nog att byta hela kärlet, kan bli svårt eller omöjligt att byta blåsan när den klistrat sig fast. Sorgligt men så är det.
 
K
D Dilato skrev:
Med din Jula luftpåfyllare lös (inte ansluten till kompressor) och ansluten på tanken så den registrerar tryck..
Vad händer då när du trycker på påfyllningshandtaget eller luftutsläppsknappen?

[bild]
Absolut ingenting.
Ingen reaktion alls på min lösa Stanley luftpåfyllare.
 
K Kardan79 skrev:
Absolut ingenting.
Ingen reaktion alls på min lösa Stanley luftpåfyllare.
Det är inte möjligt att mätaren visar 4 bar (som du hade i 1:a bilden/videon) och när du trycker på knappen så att luften kan tömmas ur så är trycket fortfarande 4 bar.
 
K
Jag får nu ut ännu mindre vatten med pumpen avstängd, än när vi började. Lite drygt 1L. 1,5L när vi började.
 
Har du ens provat att fylla på med luft?
 
K
D Dilato skrev:
Det är inte möjligt att mätaren visar 4 bar (som du hade i 1:a bilden/videon) och när du trycker på knappen så att luften kan tömmas ur så är trycket fortfarande 4 bar.
D Dilato skrev:
Har du ens provat att fylla på med luft?
Du får gärna idiotförklara mig, för det förtjänar jag nog.
Jag gjorde det först nu, i samband med att jag agerade utifrån ditt förra inlägg.
Mest för att testa, eftersom jag inte litade på manometern/luftpåfyllaren.

Vad som hände var att det började forsa ut vatten ur kranen, och då sjönk trycket.
Varje gång jag trycker i luft så kommer det mer vatten, och trycket sjunker.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K
Kan det vara så att gummibälgen/membranet initialt var klistrat mot toppen av kärlet (kanske av vattentryck, för att det inte fanns någon luft kvar), så när jag försiktigt tryckte i lite lite luft så hände inget mer än att ett högt tryck visades?
Men när jag körde på lite så släppte gummit och då trycks vatten ut ur kärlet och trycket sjunker?
Varje gång jag trycker i luft så fortsätter det att flöda ut vatten, och trycket sjunker mot noll.
Om gummit är helt bör tryck börja byggas upp igen till slut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Kan det vara så att gummibälgen/membranet var klistrat mot toppen av kärlet, så när jag försiktigt tryckte i lite lite luft så hände inget mer än att ett högt tryck visades, men när jag nu körde på lite så släppte gummit och då trycks vatten ut ur kärlet och trycket sjunker? För varje gång jag trycker i luft så fortsätter det att flöda ut vatten, och trycket sjunker mot noll.
Då är du hemma, fortsätt tills det inte kommer vatten och trycket på mätaren står kvar, kommer det luft så är blåsan körd. Det fungerar då luften är på topp. Trycket ska sjunka då luften trycker ut vattnet och inget lufttryck blir kvar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.