Men visst är väl tryckkärlet som länkats just en hydropress? Dels talar storleken 60 liter för detta, dels att det talas om "diphragm" dvs gummimembran.

Problemet verkar vara att den slår till vid för högt lägsta tryck, borde vara någonstans drygt 2 Bar om jag minns rätt från vår nyinstallerade hydropress.
__
2:a på bollen. Jag ska försöka kolla mer noga vad till/frånslagstryck ligger på vår.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag är ledsen, men jag har svårt att förstå vad du menar.
På alla sidor jag läst om Flamco AirFix P 60/3,5 så anges följande:

Trycktank CE-godkänd med butylgummiblåsa i livsmedelskvalitet. Trycktanken ger cirka 3 gånger så stor avtappningsmängd som motsvarande hydrofor.

Det borde väl innebära att det är en hydropress?
Jodå, det är en hydropress.
Manual till tryckströmbrytaren (tror jag)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Men visst är väl tryckkärlet som länkats just en hydropress? Dels talar storleken 60 liter för detta, dels att det talas om "diphragm" dvs gummimembran.

Problemet verkar vara att den slår till vid för högt lägsta tryck, borde vara någonstans drygt 2 Bar om jag minns rätt från vår nyinstallerade hydropress.
__
2:a på bollen. Jag ska försöka kolla mer noga vad till/frånslagstryck ligger på vår.
MEN, vi har ju inte gjort några som helst justeringar under det 1,5år vi bott här.
Till det kommer att jag bara får ut typ 1,5L vatten när pumpen stängs av. Det borde vara MYCKET mer, om jag inte fattat fel. Skulle en sänkning av tillslagstrycket verkligen påverka den saken? Jag är tveksam.

K
Det händer exakt INGENTING när jag trycker in ventilen i toppen av kärlet. Det borde väl rimligen pysa ut luft?
Jag ska åka och köpa ett annat instrument för mätning av trycket...

K Kardan79 skrev:
Det händer exakt INGENTING när jag trycker in ventilen i toppen av kärlet. Det borde väl rimligen pysa ut luft?
Jag ska åka och köpa ett annat instrument för mätning av trycket...
Din blåsa är trasig.
Vad händer när du har fyllt tanken med vatten och du trycker på ventilen, kommer det vatten då?
Den mätare du har kan du ju testa/kalibrera på bildäck.

Tror också på trasig blåsa, om det pyser ut vatten i ventilen under tryck.
K Kardan79 skrev:
Jag måste rätta mig själv.
Pumpen verkar snarare starta vid 3,0 bar.
Spannet är således rätt litet (3,0 till ca 4 bar).

När jag följer denna instruktion, då visar den däcktrycksmätare jag använder ett tryck om 4,0 bar, dvs. det tryck vid vilket pumpen slår ifrån (LÅÅÅNGT från 90% av tillslagstrycket).
Vad gör jag för fel?
Pumpen är av och kranen i handfatet får rinna till det inte kommer mer vatten och lämnas sedan öppen.

[bild]
Men vänta nu: du säger att du mäter upp ett tryck på 4 bar med tömd hydropress? Och det pyser *inte* ut vatten när du trycker in mittpinnen i luftventilen där på toppen?

Då måste du släppa ut luft (eller om den var fylld med kvävgas) tills trycket blir runt 2 bar, eller kanske ännu lägre. Detta med hydropressen tömt på vatten enligt din instruktion. Annars blir "gasfjädern" alldeles för hård och hydropressens kapacitet att lagra vatten enormt begränsad.

Redigerat:
Då är det bara att göra som jag skrev, öppna en kran, fylla på med luft, tills det inte kommer vatten och stänga kranen, fylla luft till 2,2 - 2,3 bar, starta pumpen och vänta, nu är det ingen katastrof med blåsan och luft upptill. det fungerar, men kärlet bör bytas. Din mätare fugerar säkert som den ska. Modern sak. Har du ingen kompressor utan bara en vanlig pump, så kommer att ta ett bra tag för att fylla, kanske 1/2 timma, så ha tålamod med att pumpa i luften.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om blåsan är trasig blir hydropressen en hydrofor och går fortfarande att använda tiill man byter blåsan.
Det blir lite knepigare med luftpåfyllning eftersom man inte ser vattennivån i tanken men metoden @jonaserik beskriver fungerar.

D Dilato skrev:
Om blåsan är trasig blir hydropressen en hydrofor och går fortfarande att använda tiill man byter blåsan.
Det blir lite knepigare med luftpåfyllning eftersom man inte ser vattennivån i tanken men metoden @jonaserik beskriver fungerar.
Blir nog svårt att byta en blåsa i den, blåsan är inpressad på mitten i skarven på kärlet.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Men hur är det möjligt att mäta upp ett lufttryck på 2,7 - 4 Bar med hydropressen tömd på vatten, om blåsan skulle vara trasig? Kanske att TS inte trycker ner mittpiggen på schrader-ventilen tillräckligt när det kontrolleras för ev vatten el luftpys?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men hur är det möjligt att mäta upp ett lufttryck på 2,7 - 4 Bar med hydropressen tömd på vatten, om blåsan skulle vara trasig? Kanske att TS inte trycker ner mittpiggen på schrader-ventilen tillräckligt när det kontrolleras för ev vatten el luftpys?
Inga problem med att få rätt förtryck, inte vatten och en kran stängd, var ska luften då ta vägen, stannar i kärlet och trycks vidare upp i husets rör. Vid pumpstart så fylls allt som ska ha vatten, men kommer att spotta ett tag i kranarna. Vattnat i botten och luften i toppen på kärlet.

Kan fortfarande inte förstå att TS mäter upp 2,7 - 4 Bar i denna luftventil men att "inget händer" när mittenpiggen trycks in manuellt. Det är ju denna pigg som trycks in av luftmätaren och uppenbarligen finns det tryck där enligt vad TS visar på sin video.
__
PS. Bara för att vara supertydlig: luftventilen på toppen av hydropressen är kopplad till gummiblåsan inne i kärlet. Mäter man upp ett tryck av 2,7 - 4 Bar här med en tryckmätare och hydropress tömd på vatten så är det helt omöjligt att inget pyser när man trycker in mittpiggen på nämnda ventil manuellt med vare sig tom eller fylld hydropress. Är det vatten som pyser ut, ja då är det blåsan som sprungit läck. Är det luft el kvävgas, bra.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt att byta en blåsa i den, blåsan är inpressad på mitten i skarven på kärlet.
Tillverkaren håller inte med dig.

Produktsök här med parameter 60 Liter och

Alternativ för utbytbart membran i hydropressmeny med Ja markerat.
ger 1 träff, nämligen TS hydropress
Bild av ett grått expansionskärl för dricksvatten, modell Airfix P 2-300, volym 60 liter, med ben, visas på en produktsida med filterinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tillverkaren håller inte med dig.

Produktsök här med parameter 60 Liter och

[bild]
ger 1 träff, nämligen TS hydropress
[bild]
OK Missade 😠 på TS foto att det är en fläns i botten, då går det att byta blåsa.

K
H Harald Blåtumme skrev:
Tror också på trasig blåsa, om det pyser ut vatten i ventilen under tryck.

Men vänta nu: du säger att du mäter upp ett tryck på 4 bar med tömd hydropress? Och det pyser *inte* ut vatten när du trycker in mittpinnen i luftventilen där på toppen?

Då måste du släppa ut luft (eller om den var fylld med kvävgas) tills trycket blir runt 2 bar, eller kanske ännu lägre. Annars blir "gasfjädern" alldeles för hård och hydropressens kapacitet att lagra vatten enormt begränsad.
Det här är orsaken till att jag vill ha något annat att mäta med.
Det verkar inte finnas någon luft att släppa ut.
Händer ingenting när jag trycker på ventilen. Inget vatten, ingen luft.
Samtidigt visar den mätare jag använder ett ganska högt tryck i kärlet.
Jag får inte det att gå ihop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.