K
Hej!

Köpte ett gammalt hus med egen brunn för 1,5år sedan, och har under senaste månaden reagerat på att pumpen jobbar mer frekvent än tidigare. Det är första gången jag bor i hus med egen brunn vill jag tillägga.
Då problemet blivit allt mer påtagligt har jag börjat läsa på (vilket jag borde ha gjort tidigare).

Jag antar att ett för lågt förtryck i expansionskärlet leder till att pumpen får jobba mer frekvent.
Stämmer det?

EDIT - använde terminologin på tillverkarens webbplats. Det är nog ett expansionskärl i form av en hydropress, tror jag. - Slut på edit

Jag har inte kollat trycket i expansionskärlet sedan vi flyttade in, än mindre ställt in korrekt tryck, varför jag tänkte börja med det. Så får vi se om problem kvarstår därefter.
Jag blir dock inte riktigt klok på instruktionerna (se bilder), och behöver därför lite hjälp.
Känner mig rätt dum...

1. Av instruktionen framgår att jag ska stänga av vattenröret.
Räcker det att stänga av pumpen? Jag har inte någon kulventil innan kärlet.
Ska jag försöka tömma kärlet på vatten, så gott det nu går med ett lågt förtryck?

2. I instruktionen nämns användning av kvävgas ("Om trycket är för lågt, fyll på t ex med en kvävebehållare.").
Innebär det att jag inte kan använda mig av en kompressor och fylla på med vanligt inomhusluft?
Jag förstår naturligtvis att olika gaser har olika egenskaper, och att det kan ha en avgörande betydelse för val av gas.
Av just den anledningen behöver jag er hjälp.

3. "Ställ in förtrycket för expansionskärlet 0.2 bar lägre än det inställda trycket för den tryckreducerande ventilen (var vänlig se kärlets etikett för fabriksinställt förtryck)". På kärlet anges "gas pre-charge: 3,5 bar". Jag antar att detta innebär att jag vill fylla på med gas till dess att jag uppmäter ett tryck om 3,3 bar. Korrekt?

Jag vore verkligen tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Daniel

Instruktionsmanual och märkning för Flamco Airfix P expansionskärl med detaljer för installation och underhåll. Kapacitet: 60 liter, förtryck: 3,5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionstext för justering av förtryck i expansionskärl med anvisningar för avstängning, tryckmätning, och gaspåfyllning.
Skapa konto

https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/manuals/Man_Airfix_P_DE_F2610250_2024-06_v1.0.pdf

Redigerat:
Hej
Jag kan möjligen dela en erfarenhet. Mina föräldrars stuga hade grävd brunn och en pumpautomat med en inbyggd tank. Den behövde luftas ofta då luften sakta försvann. Det blev just "av-på av-på" väldigt ofta. Senare borrades en brun och en tank med, som det beskrevs, en inbyggd gummibälg sattes in. Sedan dess reglerar sig systemet fint. Kan det vara så att du har nåt litet läckage som gör att trycket försvinner?

Normalt tryckförhållande är ca 2,5 till 2,7 för start av pumpen och stopp ca 4,5 för en villa. Förtryckt med 3,5 bar, då ska trycket i det släppas ut till ovan och då ska det inte finnas vatten i det.

K
J jonaserik skrev:
Normalt tryckförhållande är ca 2,5 till 2,7 för start av pumpen och stopp ca 4,5 för en villa. Förtryckt med 3,5 bar, då ska trycket i det släppas ut till ovan och då ska det inte finnas vatten i det.
Det där förstod jag tyvärr inte riktigt.
Pumpen verkar starta vid ungefär 2,7 och stoppa vid 4-1,1.
Det stämmer ungefär med vad du skriver.

Nu rör det sig ju inte om någon nyinstallation, varför det finns vatten i kärlet.
Vad gör jag nu?

Tack!

K Kardan79 skrev:

Nu rör det sig ju inte om någon nyinstallation, varför det finns vatten i kärlet.
Vad gör jag nu?

Tack!
Allt verkar fungera med trycken och det är bra. När pumpen går och du har en kran öppen lite gran bara, så ska manomtern röra sig sakta upp. Då fungerar blåsan i kärlet som det ska. Om du stänger kranen så ska den öka lite fortare. Vad har du för pump, låter som en pumpautomat med grävd brunn, djup till ytan då i den. Ju lägre yta, desto längre tid att få upp trycket.

K
J jonaserik skrev:
Allt verkar fungera med trycken och det är bra. När pumpen går och du har en kran öppen lite gran bara, så ska manomtern röra sig sakta upp. Då fungerar blåsan i kärlet som det ska. Om du stänger kranen så ska den öka lite fortare. Vad har du för pump, låter som en pumpautomat med grävd brunn, djup till ytan då i den. Ju lägre yta, desto längre tid att få upp trycket.
Vi har borrad brunn, någon form av dränkbar djupvattenpump (tror jag) och hydropress i badrum ca 20m från brunn. Vet ej djup till ytan.

Vi har inga problem att få upp trycket. Det går snabbt. Problemet är att numera går pumpen igång nästan varje gång det tappas lite vatten. Därför misstänker jag att trycket i tryckkärlet/hydropressen är för lågt.
Visst borde jag kunna följa denna instruktion (se bild)?
Instruktionsdiagram för att lufta en hydropress, med detaljerade steg för att stänga av strömmen, öppna kran och justera lufttrycket i tryckkärlet.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
K Kardan79 skrev:

Vad gör jag nu?

Tack!
Jag måste rätta mig själv.
Pumpen verkar snarare starta vid 3,0 bar.
Spannet är således rätt litet (3,0 till ca 4 bar).

När jag följer denna instruktion, då visar den däcktrycksmätare jag använder ett tryck om 4,0 bar, dvs. det tryck vid vilket pumpen slår ifrån (LÅÅÅNGT från 90% av tillslagstrycket).
Vad gör jag för fel?
Pumpen är av och kranen i handfatet får rinna till det inte kommer mer vatten och lämnas sedan öppen.

Instruktionsbild som visar hur man luftar en hydropress med steg där strömmen stängs av, kran öppnas och lufttryck kontrolleras.
Skapa konto

Redigerat:
Allt verkar bra om du följer infon. Själva start/stopp av pumpen, gör på tryckströmbrytaren. ta ett foto på den. Kan var en grej med glasklart kåpa på eller allt helsvart, med en eller två kablar på den.

K
J jonaserik skrev:
Allt verkar bra om du följer infon. Själva start/stopp av pumpen, gör på tryckströmbrytaren. ta ett foto på den. Kan var en grej med glasklart kåpa på eller allt helsvart, med en eller två kablar på den.
Jag följer infon, men mätvärdet (4 bar) är märkligt. Slog nu av pumpen och lämnade blandaren vid handfatet i badrummet öppen. Ska prova igen om 30min.

Bild av tryckströmbrytaren kommer här.

• Tryckströmbrytare med etikett från Telemecanique som visar specifikationer, inklusive IEC-standard och IP65-klassning.
    Skapa konto
K
Ett tillägg till den information jag tidigare lämnat.
Jag uppfattar det som trycket försvinner VÄLDIGT snabbt om jag öppnar en kran/blandare när pumpen slagits av (det slutar rinna). MYCKET snabbare än för ett år sedan.
Jag antar att det talar för att trycket i blåsan i hydropressen är för lågt, men skulle det kunna bero på något annat?

Jag har nu provat att stänga av pumpen, öppna kranen vid handfatet i badrummet, vänta i 30min och mäta trycket i hydropressen. Jag mätte då upp ca 2,7 bar. Det motsvarar 90% av (vad jag tror är) tillslagstrycket (3,0 bar).

Redigerat:
OK verkar nästan som att blåsan inte riktigt är frisk i kärlet och då blir det att det inte finns bra med vatten kärlet. Om du trycker på piggen på luftventilen, så ska det komma luft inget vatten. Är det vattenanslutning nertill, kan det vara lite luft upptill. Så knacka nu på kärlet neder resp. underdel. Det ska liksom eka nertill om trycket är noll. Blåsan ska då exspanderat och tryckt ner i botten, Vid normal funktion så är ca halva kärlet med vatten och den andra med luft. Är det liksom stumt i botten så finns vatten kvar och läck på blåsan. Fota kärlet.

Edit Tryckisen, som ett skruvhål på topp och under locket är inställningen för start/stopp, men gör inget där nu.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
Jag kan själv konstatera att tråden har blivit rörig (mitt fel), och summerar därför.

Problemet består i att pumpen i vår brunn börjar jobba redan vid väldigt liten avtappning av vatten. Vi uppfattar det som att den går igång mycket snabbare än för bara ett år sedan.
Om jag slår av pumpen får jag ut knappt 1,5L vatten från handfatsblandaren i det badrum där hydropressen finns. Tidigare fick vi ut bra mycket mer vatten med avstängd pump.

Vi har inte gjort några justeringar av någonting.

Jag har nu försökt att slå av pumpen, öppna handfatsblandaren och lämna den öppen till det slutat rinna vatten och mäta trycket i hydropressen. Första gången uppmättes 4 bar och efter 30 min ca 2,7 bar (vet inte hur exakt min utrustning är).

Tryckbrytaren slår till vid ca 3 bar och slår av vid ca 4-4,1 bar.

Vi har borrad (djup-)brunn, dränkbar djupvattenpump (tror jag) och en hydropress i badrummet ca 20m från brunnen.

Hydropressen är en Flamco AirFix P 60/3,5 (60L). https://flamco.aalberts-hfc.com/se/...p/airfix-p-2-300/24860/groups/g+c+p+a+nr+view

Tryckbrytare av märket Telemecanique (Oklart vad modellen heter. Följande uppgifter finns angivna: IEC 158-1/ vde 0660 och UTE 63 110).

Är det någon som utifrån ovanstående uppgifter vågar sig på att gissa vad jag nu bör göra för att komma till rätta med problemet?

K
J jonaserik skrev:
OK verkar nästan som att blåsan inte riktigt är frisk i kärlet och då blir det att det inte finns bra med vatten kärlet. Om du trycker på piggen på luftventilen, så ska det komma luft inget vatten. Är det vattenanslutning nertill, kan det vara lite luft upptill. Så knacka nu på kärlet neder resp. underdel. Det ska liksom eka nertill om trycket är noll. Blåsan ska då exspanderat och tryckt ner i botten, Vid normal funktion så är ca halva kärlet med vatten och den andra med luft. Är det liksom stumt i botten så finns vatten kvar och läck på blåsan. Fota kärlet.

Edit Tryckisen, som ett skruvhål på topp och under locket är inställningen för start/stopp, men gör inget där nu.
Ska kika direkt.

Edit - Hydropressen är knappt 6 år gammal.

Edit 2 - Jag blev osäker på om du vill att jag ska knacka på kärlet när allt är trycksatt, eller efter att ha slagit av pumpen och låtit kranen rinna. Vilket är det? Jag provade med allt trycksatt. Jag uppfattar det som att det snarast ekade nertill (har inte så mycket att jämföra med).

Redigerat:
K Kardan79 skrev:
Ska kika direkt.

Edit - hydropressen är knappt 6 år gammal.
I det så finns ingen blåsa, det är en hydrofor. Nästa steg för dig är ha en kran öppen, pumpa in luft och troligtvis kommr det att rinna ut vatten i kranen. Fortsätt tills det kommer luft, stäng kranen, fyll luft till 2,5 bar och starta pumpen. Det kan vara att ni har syrefattigt vatten och då äter vattnet upp luften. Med påföljd att det kanske måste ett varv till om något år eller så. Har lika i stugan, så inget nytt under solen.

K
J jonaserik skrev:
I det så finns ingen blåsa, det är en hydrofor. Nästa steg för dig är ha en kran öppen, pumpa in luft och troligtvis kommr det att rinna ut vatten i kranen. Fortsätt tills det kommer luft, stäng kranen, fyll luft till 2,5 bar och starta pumpen. Det kan vara att ni har syrefattigt vatten och då äter vattnet upp luften. Med påföljd att det kanske måste ett varv till om något år eller så. Har lika i stugan, så inget nytt under solen.
Jag är ledsen, men jag har svårt att förstå vad du menar.
På alla sidor jag läst om Flamco AirFix P 60/3,5 så anges följande:

Trycktank CE-godkänd med butylgummiblåsa i livsmedelskvalitet. Trycktanken ger cirka 3 gånger så stor avtappningsmängd som motsvarande hydrofor.

Det borde väl innebära att det är en hydropress?

• Etikett på Flamco AirFix P 60/3,5 trycktank med CE-godkännande; kapacitet 60 liter, gasförtryck 3,5 bar, provtryck 14,3 bar.
    Skapa konto
  • Flamco AirFix P trycktank med synlig etikett på sidan, installerad inomhus.
    Skapa konto
  • Närbild av övre delen av en Flamco AirFix P 60/3,5 trycktank med en synlig ventil.
    Skapa konto
  • Närbild av rör och ventiler anslutna till en trycktank under en hydropress, Flamco AirFix P 60/3,5, med metallben och golv i bakgrunden.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.