MultiMan
pelle242 skrev:
Tyvärr börjar det bli väldigt svårt. Tex Adlibris har lagt hela sin butik i knät på klarna, även om man betalar med kort går det genom dem. Ett annat exempel är att SL har valt klarna för mobilbetalningar.
Det är nog samma för många. Ginza som jag handlat av i många, många år gick förra året över till Klarna-system, så hur du än betalar går det via Klarna, kort eller ej.

https://klarna.com/sv/salj-med-klarna/referenser/ginza#kco
https://klarna.com/sv/klarna-checkout-lanseras-ökar-köpen-med-upp-till-27%
 
Redigerat:
Bezt skrev:
De:

Hej xxxx

Om ni önskar bestrida ert ärende måste vi be er återkoppla över telefon (08 120 129 90) då vi nedan inte ser någon laglig grund för ert bestridande.

Eftersom att erlagd betalning har blivit återbetald till er, kvarstår er betalningsskyldighet för den aktuella fakturan.
Om ert bestridande kvarstår kan ert ärende komma att bli ett rättsligt ärende och ni riskerar då ytterligare avgifter på er faktura.
Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor. Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection



Detta är det jag reagerar mest på. Ingen laglig grund för bestridan?
Trodde det var min lagliga rätt att bestrida en faktura.
Ska de agera polis, domare och bödel?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Helt klart så underlättar det ju för dem att lista ut vad betalningen gäller om man anger rätt referensnummer, frågan är som sagt var om avsaknad av referensnummer är mitt problem eller deras problem.
Om det inte går att identifiera från vem betalningen inkommit har ju inte betalningsmottagaren en chans att koppla inbetalningen till rätt faktura i reskontran, det är väl självklart.

Det är det OCR-numret är till för.
Om man alternativt använder kundnummer + fakturanummer bör det också fungera, men det är väl knappast enklare för kunden?
OCR-numret är bättre så till vida att det innehåller en kontrollsiffra, så man är rätt väl skyddad mot att skriva fel.
 
KOW: Jo, det är ett praktiskt problem för mottagaren, men denne har ju ändå fått pengarna och kan disponera dem.
 
mexitegel skrev:
KOW: Jo, det är ett praktiskt problem för mottagaren, men denne har ju ändå fått pengarna och kan disponera dem.
Jo, men du förstår väl att det är ett olösligt dilemma: Det ramlar in 2000 betalningar om 399 kr.
Vem har inte betalat? Det blir ju en gissningslek om inte inbetalningarna kan kopplas till en faktura i reskontran.

I ett lite företag med få kunder är det enklare. Där kan man söka på beloppet och hitta en faktura som passar, sedan slå en plingeling och få det bekräftat. Men så kan ju inte ett företag med hundratals eller kanske tusentals transaktioner per dag göra.
 
KnockOnWood skrev:
Jo, men du förstår väl att det är ett olösligt dilemma: Det ramlar in 2000 betalningar om 399 kr.
Vem har inte betalat? Det blir ju en gissningslek om inte inbetalningarna kan kopplas till en faktura i reskontran.

I ett lite företag med få kunder är det enklare. Där kan man söka på beloppet och hitta en faktura som passar, sedan slå en plingeling och få det bekräftat. Men så kan ju inte ett företag med hundratals eller kanske tusentals transaktioner per dag göra.
Jag kan alltid se vem som gjort en viss inbetalning även om det inte finns OCR, inbetalningarna är inte anonyma. Har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda för någon annan. Däremot blir det säkert en del manuellt arbete för dem.

Förr i världen kunde man göra så om man ville smita undan p-böter t.ex. Betala utan OCR. Sen när man fick ett brev från vägverket med fråga om varför man betalat in 500:- till dem så kryssade man i rutan att något blivit fel och de betalade då tillbaka pengarna. Sen när man fick kravet från fogden så hänvisade man till att man hade betalat och visade kopia på kvittot från orginalbetalningen. Fogden kollade då tydligen med banken om en sådan betalning utförts, och därmed var saken biff. För det hade den ju... :)

Testade det hela fram till att jag fick brevet från vägverket med de olika kryssalternativen och där fanns varianten med att något blivit fel. Andra påstod sig ha kört det hela vägen med framgång. Så jag antar att det funkade. Varför vägverket inte klarade av att manuellt matcha en inbetalning utan referens mot en viss persons p-bot förtäljde dock inte historen. Men det faktum att jag fick det där brevet från vägverket visar att det faktiskt var så, de kunde inte göra den kopplingen.
 
Igår fick jag ett mystiskt mail från Klarna. "Hej! Klicka här för att se dina fakturor på Mina Sidor."

Ingen hälsningsfras med mitt namn, eller några tecken alls på att de verkligen vet vem jag är. Ingen förklaring om varför mailet skickas ut. Jag kontrollerade först att länken verkligen gick till deras domän innan jag klickade på den och då fick jag mycket riktigt upp Mina Sidor på Klarna där en faktura fanns. Ingen inloggning krävdes utan länken gick direkt in på sidan. Där fanns en faktura som var betald.

Mycket oseriöst!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Hur går det med

ImageUploadedByByggahus.se1393452511.301628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mycke_nu skrev:
Tjejen jag talade med var det dock inget fel på och som avslutning gav jag henne rådet att söka sig till ett företag som inte behandlade sina kunder på detta vis. Sannolikheten är nämligen hög att skitföretag även behandlar sina anställda illa.
Du har naturligtvis rätt i sak. Vän av ordning vill bara påpeka att du inte är Klarnas kund. Du är deras produkt.
 
pelle242 skrev:
Min gamla svenska lärare brukade säga att man alltid skulle avsluta brev på ett trevligt och korrekt sätt. Hans exempel var "om ni inte betalar senast på fredag så dödar vi dig. /Med vänliga hälsningar inkassobolaget".
Men se särskrivningar hade han inte samma pli på eleverna med. :D ;)

...förlåt, kan inte låta bli ett öppet mål...
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Du har naturligtvis rätt i sak. Vän av ordning vill bara påpeka att du inte är Klarnas kund. Du är deras produkt.
Deras produkt är man då rakt inte, klarnas produkter är betalningslösningar, en tjänst. Eftersom man nyttjar Klarnas tjänst och ingår ett avtal med dem när man köper saker på nätet där de står för betalningslösningen tycker jag som injonil att man är deras kund.
Och i de fall, om det finns några, där man inte ingår avtal med klarna vid köpet, så har man ändå vid köpet accepterat att säljaren kan överlåta kravet till klarna och när det sker blir man ändå deras kund.
 
Nyfniken skrev:
Men se särskrivningar hade han inte samma pli på eleverna med. :D ;)

...förlåt, kan inte låta bli ett öppet mål...
Min mobil har aldrig haft någon svenska lärare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Min mobil har aldrig haft någon svenska lärare.
Nej, tyvärr levererar mobilen "skit ut" vid "skit in"
 
Jag har med haft nyligen problem med klarna.
Beställde lite elektronikprylar från webhallen och så hade de en kampanj, köp nu betala i februari.
och mycket riktigt i januari kom ingen faktura, men nu i februari kom det en faktura och då kräver de 135kr för att jag inte betalt fakturan från föregående månad, en faktura som jag inte ens fått.
Jag har ju dock inte kört faktura utan klarna konto, är ingen anhängare av avbetalningar men ibland kan det kännas bättre att välja faktura/avbetalning när man inte känner igen butiken eller nått inte känns helt bra.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Du skulle ringt och sagt till dom, du har ju valt att betala i februari?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.