grus skrev:
Jag och min sambo var och pratade med en säljare för Eksjöhus i går. Vi frågade vad dom kunde göra på priset. Svaret var att dom hade fasta priser som inte kunde göras något åt, men att dom kunde dra av 10 000 på leveranskostnaden...
Hej var inne hos våran Eksjöhus säljare och kollade Trend med Pulpettak. Jag tror jag bor i zon1 enligt säljaren . Men efter all Genomgång sa han att han har givit 50 000 rabatt. mvh Anders

bumpaberra skrev:
En tanke, de kanske inte har så stora marginaler som vi tror de har. Fasen det är och har väl alltid varit dyrt att bygga hus. Jag har byggt 2 hus det senaste året. Ett prefab och ett lösvirke, knappt slagit i en spik i något av dem. Det var grymt svårt att pryta på prefab huset, visst man kunde få med extra saker men inga prissänkningar. Vid lösvirke behöver man bara fjärta i bygghandeln så får man bättre pris. Kanske är strukturen uppbyggt så att det inte ska gå att pruta så mycket hos husleverantörernas säljare och agenter.
Nä, det tycker jag inte alls stämmer. Det var inga problem med att pruta hos både LB-Hus, Myresjöhus och Götenehus. Dessa var dom leverantörer vi gick in i seriösa diskussioner med. Minst 50 000 rabatt var instegsrabatten. Jag körde en väl beprövad och strukturerad förhandlingsteknik vilket besparade oss minst 200 000

kungkokos skrev:
Nä, det tycker jag inte alls stämmer. Det var inga problem med att pruta hos både LB-Hus, Myresjöhus och Götenehus. Dessa var dom leverantörer vi gick in i seriösa diskussioner med. Minst 50 000 rabatt var instegsrabatten. Jag körde en väl beprövad och strukturerad förhandlingsteknik vilket besparade oss minst 200 000
Hur vet du att det besparda dig 200 000. Tänk om säljaren körde med en strukturerad och beprövad säljteknik där han började 200 000 över vad det egentligen kostade? :D

Och denna teknik är?

Vi skrev på ett avtal innan nyår och fick 5% prisavdarg på materialsatsen samt 4% i tillval utan extra kostnad.

Funderar i alla fall om det gått att göra en bättre affär men så funderar man nog alltid. Skillnaden nu är att det handlar om mer pengar.

Nästa steg är att se vad vi kan göra för pris hos entreprenörerna.

Det känns ganska naivt att tro att priserna är så pressade redan så att det inte finns utrymme för att förhandla. Jag har läst ett intressant exjobb kring reklamationer vid Sävsjö trähus och där framgår det att säljaren har en provision på 13,5 % av husleveransen. I samma rapport så uttalar sig en säljare att han inte vill sälja mer än 7-10 hus per år för att kunna få nöjda kunder. Vad jag har uppfattat så är Sävsjö trähus inte en av de billigare tillverkarna så det är enkel huvudräkning vad den säljaren tjänar på ett år. Jag skulle väl gissa att det är ungefär samma upplägg för många husleverantörer. Sen har väl förhoppningsvis hustillverkaren också en ganska bra marginal på sin husleverans.

Det är väl ganska troligt att om situationen inte längre är den att man kan välja och vraka mellan sina kunder att man istället får sänka sina vinster per sålt hus för att försöka hålla uppe volymerna.

Säljaren kan självklart ge avkall på den vinst han kalkylerat på varje hus och husföretaget borde också kunna se över vilka rabatter man är villig att ge. Om det är svårt att pruta på själva grundbyggsatsen så kanske det finns större möjligheter att få tillval till en bättre pris.

När husmarknaden tidigare var glödhet och alla ville bygga och orderböckerna var fulla så fanns det ingen särskild anledning att vara särskilt villig att förhandla om priset. Försvann en kund så stod flera redan och knackade på dörren.

Min uppfattning är att det alltid finns marginaler och särskilt nu när kunderna är färre så har man som köpare ett bra läge att förhandla och ställa flera tillverkare mot varandra.

Ursäkta trådkapningen..
mr-bygg.
Är det någonting du kan länka till ? intresseklubben har misstänkt att säljaren har orimligt stor del av kakan, tydligen har han ensam, större del än de som ska bygga ihop det....
Vilket jag iofs misstänkt länge,men nu hör jag internationalen i mitt inre..
Jag skulle gärna lägga mer omsorg på husen, men då får nog säljaren avstå några procent....
Bygger inte sävsjö, men det är nog lika överallt...

Mäster skrev:
Ursäkta trådkapningen..
mr-bygg.
Är det någonting du kan länka till ? intresseklubben har misstänkt att säljaren har orimligt stor del av kakan, tydligen har han ensam, större del än de som ska bygga ihop det....
Vilket jag iofs misstänkt länge,men nu hör jag internationalen i mitt inre..
Jag skulle gärna lägga mer omsorg på husen, men då får nog säljaren avstå några procent....
Bygger inte sävsjö, men det är nog lika överallt...
Absolut! Här kommer länken http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_vxu_diva-1525-2__fulltext.pdf. En intressant rapport om reklamationer och deras orsaker hos Sävsjö trähus. Jag gissar att det ofta inte blir mycket kvar av vinsten till hantverkarna som sätter ihop husen när alla tagit sitt. Är det så att hantverkarna knappt får sitt att gå ihop så är det väl tyvärr så att kvaliteten på arbetet ibland blir lidande. I rapporten om Sävsjö trähus så föreslår författaren att säljarens provision borde bygga på hur många anmärkningar det blir på slutbesiktningen och hur nöjda kunderna är i slutänden. Om det fanns ett sådant system så skulle kanske säljaren få avstå lite mer av sin vinst för att även ge hantverkarna en morot för att bygga ett felfritt hus. Säljaren skulle också på ett annat sätt tvingas att se till att kunden får vad som utlovats för att inte gå miste om delar av provisionen.

I vårt fall var det även så att säljaren via sitt eget företag uppförde huset på "totalentreprenad" så har man också det upplägget så tjänar man "dubbelt" på varje sålt hus.

Redigerat:
LiKo skrev:
Hej alla erfarna husbyggare!

Jag och min man funderar på att bygga nytt, men det känns kanske inte så prisvärt nu när hela husmarknaden har gått ner på begagnatsidan? Hur mycket kan man pruta och "deala" med priset nu när hustillverkarna "går på knäna". Någon som har erfarenhet? Man vill ju inte göra en dålig affär även om man vill bygga nytt...
Tack på förhand/ Linda
Kolla in denna länk, prissänkt 700.000sek:eek:

http://www.vasahus.com/start_sida

Vi tittar runt som bäst på hus i NV skåne, både prefab trä och stenhus. Självklart intresserade av en bra affär och tycker att det borde gå att pruta en hel del. Har från Eksjö i mkt preliminära diskussioner fått besked om att "prutmån finns men tro inte att det är flera hundra tusen..." Vi kommer försöka köra flera parallella förhandlingar för att se vad som ger bäst utdelning "pris-prestanda". Någon som fått några bra erbjudanden i NV skåne? En metod är kanske att rita med arkitet och skicka runt till lokala byggare och begära lägsta pris och sas hoppa över säljarna med deras provisioner.

nybyggd skrev:
fireblade skrev:
/klipp
jag sänder varje fall ett grattis till älvsbyhus som kör så det ryker trots nedgången hos alla dom andra.
samtidigt,lite lågkonjunktur är bra,jag går hem tidigare varje dag p,g,a den.

Eller gör de det?
Jag läste ilokaltidningen tidigare i veckan att arbetarna på Älvsbyhus fabriker är utan jobb 1-3 dagar i veckan och att de var tvungna bekosta dessa lediga dagar själva med semesterdagar/komp/etc.....

[länk]
[länk]
[länk]

Redigerat:
velputten skrev:
Vi tittar runt som bäst på hus i NV skåne, både prefab trä och stenhus. Självklart intresserade av en bra affär och tycker att det borde gå att pruta en hel del. Har från Eksjö i mkt preliminära diskussioner fått besked om att "prutmån finns men tro inte att det är flera hundra tusen..." Vi kommer försöka köra flera parallella förhandlingar för att se vad som ger bäst utdelning "pris-prestanda". Någon som fått några bra erbjudanden i NV skåne? En metod är kanske att rita med arkitet och skicka runt till lokala byggare och begära lägsta pris och sas hoppa över säljarna med deras provisioner.
klokt! för jag kan väl aldrig tänka att byggaren är ute efter provis inte *L*
alla inom bygg vill givetvis tjäna kosing.

bumpaberra skrev:
Hur vet du att det besparda dig 200 000. Tänk om säljaren körde med en strukturerad och beprövad säljteknik där han började 200 000 över vad det egentligen kostade? :D
Jag bad om offert från 14 husföretag, fick in 11 stycken. Gjorde själv ritningen och skrev upp ett detaljerat förfrågningsunderlag med de flesta av våra krav på konstruktion och tillval. ( Någa saker kom vi tyvärr på i efterhand. )Eftersom alla hade samma underlag att utgå ifrån var det lätt att jämföra priser. Jag valde ut de 4 bolag jag tyckte var mest intressanta prismässigt/kvalitetsmässigt och med totalentreprenad. Sen påbörjades auktionen nedåt.

Alltså - jag kom slutligen ner 200 000 från den första prislappen jag fick, efter att ha jämfört priser från många tillverkare. Självklart har de lagt på en prutmån på huset, men jag vågar säga att jag fick ett väldigt bra pris. Jag hade ju lite material att jämöra med. Götenehus - totalentreprenad, inklusive tillval för 250 000 = 13 500 kr/kvm - Kontraktsskrivning April 2007.

mr_bygg skrev:
När husmarknaden tidigare var glödhet och alla ville bygga och orderböckerna var fulla så fanns det ingen särskild anledning att vara särskilt villig att förhandla om priset. Försvann en kund så stod flera redan och knackade på dörren.
Nja, detta är en sanning med modifikation. Precis som du skrev får säljarna extremt bra provis. Min säljare gjorde avkall på sin provis för att få sälja till oss. Alltså - eftersom säljarna tjänar så pass mycket på varje hus de säljer, är de extremt sugna på att sälja. Det är så de betalar sina egna räkningar. Oftast består deras lön av 100% provis. Bara detta är en god drivkraft för att få ner priset. Men visst är det svårare om säljaren redan maxat sin säljkvot.

velputten skrev:
En metod är kanske att rita med arkitet och skicka runt till lokala byggare och begära lägsta pris och sas hoppa över säljarna med deras provisioner.
Ja, det är ett bra sätt att få ner priset. Detta kräver dock väldigt stor kunskap av byggheren - dig alltså. Dessutom kan man ju i stort sett glömma totalentreprenad vilket jag tycker är en stor nackdel. Men om man hittar en bra byggledare och en seriös entreprenör med ekonomisk stabilitet och som är beredd att ta sig an projektet på totalentreprand så är det "bara" att tuta och köra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.