jag undrar 3 saker.
1.har alla säljare i branschen 13,5 % i provis på husleveransen??jag tvivlar,det tror jag bara dom dyra husföretagen har.
för inte tror jag en älvsbysäljare har det.
2.är det inte skillnad på husleverans och byggkostnad??hur kan då en del här tro att provisen utgår även på båda.
det tvivlar jag på.
3.kan det inte vara möljigt att när en del här säger wow jag har prutat 15 %,tror ni inte då att säljaren redan lagt på 20-25 % på alltihopa ??
.
så be att kolla prislista på erat dröm hus så ser ni ifall det verkligen är så många kronor ni får i rabatt.
för inte 17 litar ni väl på säljarens löften ??du är ju bara ne kund som denne vill ha provis för,inget annat.
 
Vi har försökt förhandla om priset utan att få större rabatter, gäller ett par husfirmor. Då får man ändra förutsättningarna i upplägget på ngt sätt.

I något fall har vi undrat över föräljarens uppgifter betr. detta, då han inte varit konsekvent, uppgifterna har varierat. I ett annat fall har vi fått motiverad bakgrund som går att verifiera med firmans huvudkontor.

Jag vet inte hur ni lyckosamma prutare gör, men för oss alltså blygsamma rabatter.
 
Evi, jag vet inte hur du har gjort för att inte lyckats. Hur mycket lyckades ni pruta?

Som det ser ut nu planerar jag att försöka spela ut dom mot varandra. Typ säga att jag väljer mellan husföretag a, b och c, och är ni sugna på att sälja så för ni gå ner i pris. Borde funka tycker jag, eller har nån ett bättre förslag?

Dessutom tror att det är betydligt lättare att pruta med tillval och prylar istället för rena pengar. Om man ända hade tänkt sig lite tillval så spelar det ju ingen roll.
 
Hummm....något som jag har funderat på är om det är smartast att hålla inne från början om vad man vill ha för tillval. Jag tänker som så att jag har sagt att jag vill ha kamin, golvärme osv, alltså allt jag villha, så kanske säljaren slänger in spröjsade fönster...vilket jag absolut inte vill ha
 
Det bästa är ställa flera husföretag mot varandra. Bäst pris vinner. För detta krävs att ni har en nogrann specifikation på vad som skall ingå i ert hus (på allt) och sedan låta säljarna prissätta. Då kan de inte skylla på olika hög standard o.s.v. i sina priser utan då har man fått bort "störande" faktorer ur förhandlingen vilket underlättar prutningen. Sen säger ni bara "Vi vill helst bygga med er, men tyvärr inte när X kostar såhär mycket mindre än ert hus. Vad kan du göra på priset? I annat fall måste vi ju bygga med X för vi kan inte försvara den stora prisskillnaden."

Vips började det hända grejer för oss i oferterna. Sen är det bara att köra en ny runda tills man märker att det inte går att pressa mer. Viktigt är att alltid vara trevlig och väl förberedd i förhandlingarna.
 
Om man t.ex har egen ritning och spec. vad som skall ingå, då kan man verkligen göra som Kungkokos säger, perfekt. I vårt fall hade vi olika prefabmodeller från olika firmor. En favorit visserligen. Då blir det litet svårare att jämföra rakt av, men visst går det. det kräver arbete, men kan ju ge många tusenlappar i slutänden. När man gör sådan genomgång tvingas man tänka till hur man vill ha det, man lär sig om skillnader mellan olika fabrikanter o.s.v, d.v.s man får mkt kunskap och genomtänk på vägen.
 
Min spec gjorde jag först efter att ha plöjt en massa leveransdeklarationer från de olika företagen, samt genom att gå igenom deras kataloger för att få tips på vilka tillval som vi ville göra. Sen spenderade jag många timmar på detta forum för att läsa vad andra tycker man "bör" ha.
Och visst är det som du säger, den exakta jämförelsen får man genom att använda samma ritning och konstruktion, men om man bara väljer mellan snarlika modeller hus kan man snabbt få en god prismässig överblick. Sen kan man ju som jämförelsemått räkna ut ett genomsnittligt kvadratmeterpris om husen skiljer sig i storlek. Då tror jag man har kommit en bra bit på vägen...
 
Vi har försökt pruta på det hus vi vill ha men förgäves. Vi fick huset omritat så det skulle passa tomten och då blev det 4 kvm mindre. För det fick vi prisavdrag på ca 25000 samt 15 000 i tillvall i köket. Dock är köksrabatten till för alla som köper kök från just den köksleverantören, så där var vi inte speciella.

Tyckte efter det att vi egentligen inte fått någon rabatt alls, men säljaren vill inte gå ner mera. Säger att konstruktionsritningarna kostar mycket att göra eftersom vi fått huset omritat. Sen gick han ner nån tusenlapp. Nästan förolämpande....

Så nu vet vi inte vad vi ska göra, vill gärna bygga detta hus men känns som säljaren tyckte vi var småpotatis och har annat att göra. Vi ska endast få stomrest från husleverantören men allt material, samt kök och dylikt ingår i priset.

Hade ni gått vidare om ni inte hade fått rabatt i dagens läge?
 
McLaren skrev:
Vi har försökt pruta på det hus vi vill ha men förgäves. Vi fick huset omritat så det skulle passa tomten och då blev det 4 kvm mindre. För det fick vi prisavdrag på ca 25000 samt 15 000 i tillvall i köket. Dock är köksrabatten till för alla som köper kök från just den köksleverantören, så där var vi inte speciella.

Tyckte efter det att vi egentligen inte fått någon rabatt alls, men säljaren vill inte gå ner mera. Säger att konstruktionsritningarna kostar mycket att göra eftersom vi fått huset omritat. Sen gick han ner nån tusenlapp. Nästan förolämpande....

Så nu vet vi inte vad vi ska göra, vill gärna bygga detta hus men känns som säljaren tyckte vi var småpotatis och har annat att göra. Vi ska endast få stomrest från husleverantören men allt material, samt kök och dylikt ingår i priset.

Hade ni gått vidare om ni inte hade fått rabatt i dagens läge?
jag hade nog gått tilen leverantör till och kollat med ett pris där åxå .
 
Det ska vi. Vi ska till Husknuten i veckan och prata med en annan leverantör. Deras hus är dock dyrare till att börja med, men det kanske finns en anledning. Känns så snopet när man kommit så lång och märker att säljaren inte verkar bry sig om han säljer till oss eller inte.

Trodde verkligen vi kunde pruta till oss några tillval iaf.
 
hus är nog som bilar och liknande,känns det inte rätt i ryggraden då blir det inte bra heller vid sådan känsla i en husaffär..
 
Kör en försiktig bluff - säg att ni fått in ett intressant anbud från konkurrent och att ni därför inte vill ta ert beslut riktigt än. Ni vill börja förhandla med det andra företaget som prismässigt verkar ligga bättre för att ni verkligen vara säkra innan ni skriver på. Alltså be säljaren INTE att fara åt skogen, utan bara att ni måste kolla runt lite mer eftersom ni inte fått ett så pass bra pris som ni hade hoppats. Det kanske kan få honom att inte känna sig lika säker längre.....om man slår i gräset skrämmer man fram skallerormarna brukar det väl heta :) Lägg upp förslaget - men om du sänker med 50 000 kanske vi inte behöver köra hela den där rundan och då kan vi ju skirva på redan nu.
 
Förresten...om priset ni diskuterar bara är stomrest så låter 25000 i avdrag för 4 kvm nog ganska rimligt. Med Götenehus gick det på ca 10 000/kvm inklusive entreprenad.
 
Ja det är bara stomrest. Men huset är omriktat så att vinkeln som fanns med innan nu är borta (annars hade det inte fått plats på tomten). Så det blir mycket enklare i konstruktion också.

Har nog fått en lite dålig känsla för den säljaren. Har kollat lite på lösvirke nu och det verkar hamna ca 100´lägre än med husleverantören. Men då får vi köpa in mycket själva såklart.

Eller så köper vi ett äldre hus, fast inflyttningsklart och renoverar upp lite. Fast nytt är alltid nytt. Vi var så nära att skriva kontrakt och nu står vi på ruta 1 igen, känns det som. :mad:

Men men, det betyder säkert nått. Förlåt att jag kapade tråden! och tack för svaren!
 
Luppe som i tråden utryckt sin medkänsla med hustillverkare har visat sig jobba för en hustillverkare. Inläggen borttagna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.